Viete, prečo je Kia Sorento taká dôležitá? Lebo je to vlajková loď a v mojich očiach je aj symbol toho, že ak niečo nevzdáte, budete úspešní. Osobne sa rád vraciam do minulosti, lebo tak sa dá ľahšie pochopiť súčasnosť. Kia Sorento sa predstavila v roku 2002, bol to skutočný off-road na rebrinovom ráme a s pripájateľným pohonom predných kolies a na vtedajšiu dobu mal celkom vydarený dizajn. A práve pre celkom pekný dizajn sa v prvom roku v USA predalo iba 8 451 kusov. V USA, kde bolo SUV náboženstvom už pred dvadsiatimi rokmi. Takže to pre Kiu Sorento v prvom roku jej predaja vyzeralo na poriadny debakel. Na druhej strane ukázala chuť Kórejčanov atakovať aj prémiové automobilky v novom, rastúcom segmente SUV. A to, čo sa im vo svete limuzín nikdy nepodarilo, sa vo svete SUV ukázalo ako možné. A nielen možné, ale aj úspešné. Lebo minulý rok predala Kia globálne nie menej ako 242 892 kusov modelu Sorento. A to sa inak ako úspech nedá označiť.
Opodstatnené sebavedomie
Ani na Slovensku sa Sorento o svoje publikum nemusí báť, je obľúbené prakticky od začiatku uvedenia. Nedávny facelift posunul Sorento do rodiny najnovších modelov najmä prednými svetlometmi, a jemnými zmenami prešli aj zadné svetlomety. Pochvalu si zaslúži fakt, že dizajn aj po týchto zmenách ostal nezmenený a ponechal si aj svoj už možno povedať prémiový charakter. Napokon, ak sa pozriete do cenníka, tak vás zaujme informácia o základnej cene, ktorá sa začína na 51 990 eurách. To nie je málo. V rámci opcií si môžete nakonfigurovať interiér presne podľa svojich požiadaviek. Môžete si vybrať päť-, šesť- aj sedemmiestnu verziu. A kde inde nájdete takúto ponuku? Iba málo konkurentov je schopných ponúknuť takýto výber. Demokracia však nekončí len konfiguráciou interiéru.
Stále existuje možnosť voľby naftového motora. Ak jazdíte veľa a dlhé trate, stále je nafta v nádrži ideálnym riešením. Motor s objemom 2,2 litra a maximálnym výkonom 142 kW (193 koní) zrkadlí prispôsobenie sa novým emisným normám. Tie sú tvrdšie z roka na rok, a tým pádom klesol aj maximálny výkon. No iba o trochu. Maximálny krútiaci moment na úrovni 440 Nm sa postará o ten najdôležitejší prejav – vehementný záťah. Motor aj naďalej spolupracuje s osemstupňovou automatickou dvojspojkovou prevodovkou, ktorá funguje vynikajúco.
Dynamika? Nové Sorento je o čosi pomalšie, na stovku zrýchlite za 9,5 sekundy a maximálna rýchlosť je 200+1 kilometer za hodinu a mínus 800 eur, ak vás pritom kdekoľvek na Slovensku chytia. Myslím, že kapitolu dynamiky uzatvára s vynikajúcim výsledkom. Spotrebu na úrovni 7,2 l nafty na 100 kilometrov asi netreba komentovať, na takéhoto obra je to skutočne vynikajúci výsledok.
Komfort a bezpečnosť
Milovať budete predné sedadlá. Denný „šlofík“ kdekoľvek na parkovisku je vítaným doplnkom a podľa mňa aj luxusný prvok. Ach jaj, prečo nemajú autá už autopilota. Lebo by sme si fakt mohli vychutnať spánok, ľudia by boli oddýchnutejší, viac by sa usmievali a nemali by chuť riešiť veci agresívne. Chvíle relaxu za volantom doplní aj vhodná relaxačná hudba, ktorá je už zabudovaná v audiosystéme. Nechýba konektivita so smartfónmi a okrem toho pribudol aj digitálny kľúč. Ten klasický už nebudete potrebovať. Audiosústava Bose dopĺňa kolorit nového interiéru. Ten po novom takisto ako všetky ostatné nové modely skloňuje zakrivený mega-displej s matematikou 2 × 12,3 palcov. Prístrojový panel je plne digitálny a konfigurovateľný podľa vašich požiadaviek a opäť nechýba kombinovaný panel pre klimatizáciu aj audiosústavu so skratkami k jednotlivým funkciám.
V rámci faceliftu vyzbrojili Sorento aj najnovšími asistenčnými systémami, ktoré vám, ak sú aktivované, neodpustia nič. Stačí trocha dlhší pohľad na stredový displej a ihneď máte upozornenie na vašu pozornosť. Prekročenie rýchlosti hlási systém decentne, takže ak sa ním chcete riadiť, nebudete si ho vypínať a úzky jazdný pruh zvyčajne znamená neustále korekcie zo strany systému, ako aj zvukový signál. To všetko dnes diktuje legislatíva, našťastie vodič rozhodne o tom, ktorý systém ostane aktívny a ktorý nie.
Kia Sorento ani po facelifte nestratila na kvalite výroby ani na nádherných detailoch ako napríklad kolískový prepínač vyhrievania, respektíve odvetrávania sedadiel. Atraktívny a ak chodíte do terénu, tak aj praktický je prepínač jazdných režimov, ktorý dokáže pripraviť pohon 4×4 na rozdielny podklad ako napríklad sneh, blato, piesok. A to znamená, že nápis 4× na zadnej kapote nie je nijako náhodný, ale naznačuje reálne kompetencie v balíku. Kia Sorento bola vždy čiernym koňom svojej kategórie, no s pribúdajúcimi generáciami sa posúva vyššie a vyššie na pomyselnom rebríčku kvality aj prémiovosti. A to má svoju cenu.
Stručne
Čo treba uznať
- Sorento je mimoriadne praktické SUV so všetkým, čo k tomu patrí.
Čo nám chýbalo
- Cena tesne pod 50-tisíc eur.
Čo nás prekvapilo
- Priemerná spotreba ešte stále surového motora.
Kia Sorento 2,2 CRDi 7S Platinum
Cena (základ/test) 51 990/60 780 €
Záruka 7 rokov/150 000 km
Motor
- Preplňovaný vznetový R4/16V, zdvihový objem valcov 2 151 cm3, max. výkon 142 kW (193 k) pri 3 800 ot.min-1, max. krútiaci moment 440 Nm pri 1 750 – 2 750 ot.min-1. Emisie CO2 169 – 174 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 9,5 s, vmax = 201 km/h, spotreba WLTP/test 6,5 – 6,6/7,2 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- 230 V – áno
- AUX – nie
- USB-A – 1×
- USB-C – 7×
- Wi-fi – áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 12,3
- Batožinový priestor: 179/821 dm3
Jazdenka – Kia Sorento 2,2 CRDi 4×4 Platinum – Revízia luxusu