Test: Dacia Duster Hybrid 140 Extreme – Tretí album

Dacia Duster Hybrid 140 je tretia edícia bestselleru, ktorá si udržiava pôvodný charakter, hoci pridáva aj moderné technológie.

Foto: Marek Pauco

Ak hľadáte automobilové synonymum pre rockovú skupinu Pink Floyd, tak je to určite Dacia Duster. Čo album, to hit, čo pesnička, to hymna pre milióny ľudí. A začnem prvou pointou – nového Dustera si kúpite už od 17 490 eur, čo je iba mierne nad cenu základnej Fabie. To je zároveň odpoveď na to, prečo je nový Duster „taký drahý“! Nie je. Iba autá v globále zdraželi a vyhnúť sa tomuto trendu sa nemohol nik. Takže, ak si pamätáte základnú cenu Dusteru spred štrnástich rokov, tak vedzte, že inflácia urobila svoje. V zásade to znamená, že Duster stále patrí medzi najlacnejšie modely vôbec. Imidž netreba, je to zbytočná pozlátko pre tých, čo nevyhnutne potrebujú imidžový model, hoci aj z piatej ruky. Dacia Duster svoju misiu pre tých, čo potrebujú iba auto a nič viac, nikdy nezmenila. A ešte niečo. Ak si zákazník objedná verziu 4×4, tak vedzte, že sa s ňou objaví aj v teréne. Na rozdiel od drvivej väčšiny majiteľov ostatných značiek SUV s pohonom 4×4.

Staré zvyky – nová tvár

Filozofia ceny ostala stará, no všetko ostatné je nové. Dizajn je opäť vynikajúci, svojrázny a nezameniteľný. Vlastne nebudem ho opisovať, pozrite si fotografie a uznajte, že nová generácia trafila klinec po hlavičke. Opäť. Ypsilonkové denné svetlá, nové logo, ako aj množstvo nelakovaných častí jasne naznačujú, že tu škrabance nehrajú rolu. A po prvý raz pridáva Duster aj ekologický rozmer. Nie, nemyslím na hybridný pohon, ale na nelakované plasty. Tie sú recyklované, podobne ako 20 percent všetkých použitých plastov na aute. Palec hore. A ak sa bavíme o recyklácii, tak tú má Duster vo svojej DNA od začiatku. Z technologického hľadiska totiž rád recykloval techniku, ktorú Renault alebo Nissan už nepotreboval. Práve preto bola prvá generácia mixom Nissanu a Renaultu. Výsledkom bol nesmierne priaznivý cenník a spokojný zákazník. Časom sa však aj Dacia začala podieľať na vývoji platforiem, pričom hlavným cieľom inžinierov boli lacné, no spoľahlivé riešenia v rámci danej platformy. A Jogger, ako aj Sandero tento prístup už využili, takže tretím do partie je nový Duster.

Nová platforma znamená lepšie utlmenie hluku, tuhšiu karosériu, ktorá prináša lepšiu odolnosť voči nárazom, možnosť integrácie nových technológií a asistenčných systémov ako napríklad predkolízny systém, upozornenie na aktuálny rýchlostný limit, či až príliš aktívne udržiavanie jazdného pruhu. To si asi budete vypínať, ale to už je na vás.

Účel svätí plasty

Dizajn interiéru dostáva podobne ako exteriér plných desať bodov. Vizuálne je skutočne extrémne dobre spracovaný, výduchy interpretujú dizajn a logo automobilky, odkladacích priestorov je dostatok, držiak na smartfón je tam, kde ho podvedome budete hľadať a ergonómia používania auta je zachovaná aj vďaka klasickému ovládaniu klimatizácie prostredníctvom klavírnych ovládačov pod dotykovým displejom infotainmentu. Ten má mimochodom 10“ a poskytuje dnes už povinnú konektivitu vo forme Apple CarPlay a Android Auto. Šetriaci talent Dacia nijako neskrýva, takže ak budete hľadať mäkké plasty, nenájdete ich. Takisto nie sú spomínané ovládače klimatizácie podsvietené. No a? Sedadlá majú odolný poťah pripomínajúci neoprén. Priestorové pomery vzadu sa zmenili k lepšiemu a batožinový priestor v prípade hybridnej verzie ponúka 349 litrov. Ak chcete 474, zvoľte si základnú verziu s pohonom predných kolies.

Dynamika hybridnej verzie je dobrá. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 10,1 sekundy a maximálna rýchlosť 160 km/h je nastavená na potreby väčšiny motoristov. Systém, ktorý sa skladá z dvoch elektromotorov a jedného spaľovacieho, je prevzatý z Clia Hybrid a pracuje dobre, hoci niekedy vás v záujme rýchleho dobitia batérie na chvíľu potrápi vyššími otáčkami. Na druhej strane spotrebu dokážete s prehľadom udržať pod úrovňou šiestich litrov a deklarovaný dojazd Duster dodrží. Napriek týmto faktom bude hybridná verzia preferovaná zákazníkmi, ktorí žiadajú automat. Iná verzia ho totiž neponúka. Jazda je príjemná, subjektívne pôsobí Duster mierne tvrdšie oproti predchodcovi, konečný verdikt však vyriekneme až po preverení ostatných verzií. Inak sú jazdné vlastnosti veľmi dobré a navyše sa Duster nebráni ani terénu. Tam môžete odbočiť kedykoľvek, napokon svetlá výška na úrovni 217 milimetrov je identická s tou, akú má Jeep Wrangler.

Chcete SUV, ktoré na rozdiel od ostatných bude plniť všetky príkazy zo strany vodiča majiteľa? Má to byť hrdinom všedných dní a model, ktorý preferuje súkromná klientela. Lebo tá kupuje autá za svoje peniaze a volí taký model, ktorý vyhovuje po všetkých stránkach. Potom Dacia Duster je presne takým modelom. Nikto vám ho nepridelí, vy si ho volíte. A to je recept, ktorý funguje.

Stručne

Čo treba uznať

  • Duster reprezentuje všetko, čo si za tú cenu môžete želať!

Čo nám chýbalo

  • Podsvietenie tlačidiel klimatizácie.

Čo nás prekvapilo

  • Ľahkosť a celkové nastavenie na reálny život.

Dacia Duster Hybrid 140 Extreme

Cena (základ/test)                                         25 290/27 256 €

Záruka                                                            2 roky bez obmedzenia km

Motor

  • Atmosférický zážihový R4/16V + HEV, zdvihový objem valcov 1 598 cm3, max. výkon 69 kW (94 k) pri 5 600 ot.min-1, max. krútiaci moment výr. neud. Predný elektromotor: 3-fázový synchrónny, max. výkon 36 kW (49 k), max. krútiaci moment 185 Nm. Najvyšší kombinovaný výkon 103 kW (140 k), najvyšší kombinovaný krútiaci moment 148 Nm pri 3 600 ot.min-1. Emisie CO2 113 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 10,1 s, vmax = 160 km/h, spotreba WLTP/test 5,0/5,9 l/100 km.

Konektivita a batožinový priestor

  • 230 V – nie
  • AUX – nie
  • USB-A – nie
  • USB-C – 3×
  • Wi-fi – áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 10,0
  • Batožinový priestor: 349 dm3

Test: Dacia Spring Electric 45 Cargo – Odhodlanie jej nechýba

Komentáre (0)
Pridať komentár