Test: BMW R 12 nineT – Majster štýlu a zábavy

BMW R 12 nineT nie je bežec na dlhé trate, no sa o to viac sa blysne na tých krátkych.

Retro je v kurze a BMW R 12 nineT plachtí na tejto vlne. Nádrž vďaka samotnému tvaru,  dvojfarebnému lakovaniu metalickou zelenou farbou a bočniciam vo farbe lešteného hliníka pôsobí krásne oldsoolovo. K tomu jednoduché sedadlo, kruhový svetlomet a neodmysliteľné, do boku trčiace valce tradičného BMW boxer motora, dve koncovky výfuku vytiahnuté do boku ako kedysi… To všetko vytvára z motorky vrchovato nadčasovú záležitosť.

Posed je mierne agresívny – ruky máte doširoka, telo mierne naklonené dopredu a nohy mierne zatiahnuté pod zadok. Sedadlo je tvrdšie, no pod váhou sa poddá a prevezme kontúry zadku. Po dlhšej ceste som však začal cítiť bolesť v zadku, bedrových kĺboch aj kolenách a pochopil som, že v mojom veku už táto motorka nie je na dlhé trate. Zato na kratších výletoch som si ju užil o to viac, a to najmä vďaka motoru a neobyčajnej ovládateľnosti, resp. ochote motorky vkladať sa do zákrut.

Boxer naveky!

Motor – tradičný, vzduchom a olejom chladený boxer – má zdvihový objem valcov 1 170 cm3 a vyvinie 80 kW (108,8 k), resp. 115 Nm. Dôležitejšie je, že už v nízkych otáčkach má dostatok síl, v okolí 5 000 ot. min-1 ešte ožije, a to je zhruba ešte len v polovici svojho otáčkového maxima. Ten záťah je skutočne impozantný. Inak, všimli ste si, že vaňa tlmiča výfuku pod motorom je krásne pochrómovaná? Bavíme sa o BMW, takže kardanový pohon je tu samozrejmosťou. Je to super vec, pretože sa oň – na rozdiel od reťaze – nemusíte starať. Stačí vám meniť olej v predpísaných intervaloch, ale to vám urobia v servise, takže vy sa vlastne skutočne o nič nestaráte. Jedine aby ste motorku pristavili do servisu. Má však aj svoju tienistú stránku. Kým reťaz je aspoň trochu pružná, kardan je pevný a v spojení s veľkým motorom dokáže pri podraďovaní motorkou poriadne seknúť. Pravda, keď viete triafať medziplyny, tento jav výrazne eliminujete. Zaujímavé je, že prevodovka má pomerne veľké odstupy medzi jednotlivými stupňami, preto sa mi stalo, že v meste som občas nenachádzal ideálny prevodový stupeň – na nižšom motor už točil zbytočne vysoké otáčky, na vyššom sa mi zasa zdal podtočený. Mimochodom, v rýchlosti 150 km/h točí motor na šestke 5 000 otáčok.

Špecialista Marzocchi

Najväčšou devízou tejto motorky je podvozok, a to po každej stránke –tlmenia nerovností, ovládateľnosti, vedenia stopy, stability a aj brzdenia. Je plne nastaviteľný vpredu aj vzadu. Predná vidlica má USD tlmiče Marzocchi s priemerom klzákov až 45 mm, čo je samo osebe predpokladom kvalitného tlmenia nerovností v rôznych podmienkach. Okrem toho si môžete nastaviť tuhosť v ťahu aj kompresii. Vzadu je centrálna pružiaca jednotka, ktorá mení tlmenie v závislosti od zdvihu kolesa. Aj tu si však tuhosť môžete nastaviť. Naladenie podvozka je síce tuhšie, no tlmiče krásne spomaľujú rázy a do zadku ani do rúk sa nič hrozné z našich ciest nedostáva. Pritom vďaka tlmičom vnímate motorku ako veľmi robustnú, až nezničiteľnú. Akoby jej tie naše cesty ani nedávali zabrať.

Druhá vec je, že ten podvozok je veľmi agilný. Vďaka pomerne strmému uhlu hlavy riadenia 62,3° sa R 12 nineT veľmi ochotne vkladá do zákrut. Stačí, aby ste naznačili svoj zámer, a motorka už je „tam“. Pritom aj vďaka širokým riadidlám ju neustále máte pod kontrolou. Vo výbave nechýba ani tlmič riadenia, ktorý zabráni rozkmitaniu motorky na nerovnostiach v zákrute. Úplným bonbónikom sú brzdy, pri ktorých som si spomenul na BMW  F 900 R, ktorý som testoval pred niekoľkými rokmi. Spomenul som si, že som sa nevedel dostať na ich limity. V každej zákrute som si vravel, že som mohol ísť na brzdy ešte o niečo neskôr, zvládli by to. Aj na R 12 nineT sú brzdy ostré, neuveriteľné výkonné a dobre dávkovateľné. Vpredu sa bavíme o plávajúco uložených kotúčoch s priemerom 310 mm a radiálne montovaných monoblokových strmeňoch Brembo, vzadu o kotúči s 265 mm a dvojpiestikovom plávajúcom strmeni. Na každej motorke platí pravidlo: „Čím viac zákrut tým väčšia radosť,“ no na tejto obzvlášť, pretože celé nastavenie podvozka je geniálne.

Na tepe dnešnej doby

BMW R 12 nineT má štandardne dva kruhové budíky v retro dizajne, no testovaný exemplár mal uzučký digitálny displej, ktorý sa k retro dizajnu principiálne absolútne nehodí, ale nejakým zázrakom sa mi tu páčil. Vlastne podčiarkuje, že táto motorka má v sebe modernú techniku. Spomeniem bezkľúčové štartovanie motora, jazdné režimy Rain, Road a Dynamic, dynamickú kontrolu trakcie DTC, ABS Pro, LED svetlá, v opcii dokonca s prisvecovaním do zákrut či tempomat, asistenta rozjazdu do kopca Hillstart Control Pro, kontrolu tlaku v pneumatikách, konektivitu ConnectedRide Control, quickshifter. Nechýba USB a 12 V konektor. Mimochodom, brzdová aj spojková páka sú nastaviteľné a rukoväti riadidiel sú vyhrievané. Trochu ma prekvapilo, že bezkľúčový systém nefunguje aj na zamykanie riadidiel, a chýbal mi aj ukazovateľ paliva, resp. údaj dojazdu na palubnom počítači. Namiesto toho má BMW tradične počítadlo, koľko kilometrov ste prešli na rezervu. Aby ste boli v obraze, celá nádrž má 16 litrov, z toho rezerva je cca 3,5 litra, čo pri spotrebe 5,3 l/100 km znamená dojazd na rezervu hlboko pod 100 km. Zlatým klincom motorky je vysoká miera individualizácie priamo od BMW Motorrad. Keby som mal financie, rovno by som šiel k dílerovi a vyskladal by som si tú svoju.

Stručne

Čo treba uznať

  • Veľmi kvalitné tlmenie nerovností.

Čo nám chýbalo

  • Palivomer, resp. dojazd na palubnom počítači.

Čo nás prekvapilo

  • Nádrž je na pohľad veľká, no reálne nemá až taký veľký objem.

 

BMW R 12 nineT

Cena (základ/test)                                                        17 300/19 251 €

Záruka                                                                            2 roky bez obmedzenia km       

 

Motor

Vzduchom a olejom chladený B2/8V, zdvihový objem valcov 1 170 cm3, max. výkon 80 kW (108,8 k) pri 7 000 ot. min-1, max. krútiaci moment 115 Nm pri 6 500 ot. min-1. Emisie CO2 119 g/km.

 

Jazdné výkony

Pohotovostná hmotnosť 220 kg, vmax = 215 km/h, spotreba výrobca/test 5,1/5,3 l/100 km.

Test: BMW F 900 GS – Smäd po dobrodružstve

Komentáre (0)
Pridať komentár