V krátkosti prinášam problematiku zatopenia motorových vozidiel. Nie je poisťovňa ako poisťovňa, no môže sa stať, že s vami začnú cvičiť ako s malým chlapcom.
Povinné zmluvné poistenie zodpovednosti za škodu nekryje náklady na opravu auta – kryje len škody spôsobené vodičom. Preto, aby ste sa finančne ochránili pred škodami spôsobenými dažďom, mali by ste si zakúpiť dodatočnú havarijnú poistku. Každý prípad zaplavenia auta sa však rieši individuálne, takže si nemôžete byť istí, že dostanete náhradu .
Prečo? Nie každý balík poistenia obsahuje ochranu proti následkom zaplavenia vozidla a spoločnosť môže odmietnuť vyplatiť odškodné, ak došlo k úmyselnému konaniu alebo hrubej nedbanlivosti majiteľa. Ak teda napriek upozorneniu napr. krízového štábu necháme auto v podzemnej garáži, môže to byť základ pre nevyplatenie odškodného. Choré? Áno, ale treba dôkladne vyberať, kde auto poistíte. V takom prípade sa však viete brániť. Treba napr. skontrolovať priechodnosť systému odvádzania vody z objektu. Ak nie je udržiavaná v riadnom stave, zodpovedá vlastník budovy alebo jej správca. Pre získanie peňazí z poistenia je kľúčové udalosť a škodu zdokumentovať – teda odfotiť auto a parkovisko po poškodení a všetko čo vám napadne.
Aby ste skutočne dostali kompenzáciu, musíte urobiť všetko pre to, aby ste predišli zaplaveniu auta. Takéto konanie preukáže poisťovateľovi, že škoda nevznikla našou vinou. Ďalším špeciálnym prípadom je pokus naštartovať motor zatopeného auta. To môže napríklad nasať vodu do sacieho systému a poškodiť celú pohonnú jednotku. Potom v niektorých poisťovniach tiež nedostanete peniaze. Pri prejazde cez hlboké mláky je situácia nezriedka takmer rovnaká, preto radím je lepšie trasu zmeniť, ako zostať s nepojazdným autom.
Niektoré poisťovne chránia aj pred ponechaním auta s otvoreným oknom. Iné nie. Ustanovenia zmluvy môžu hovoriť jasne: poistenie sa nevzťahuje na „škody spôsobené pohybom vozidla s otvorenými dverami alebo otvoreným kufrom alebo krytom motora, alebo ak škoda vznikla v dôsledku otvorenia dverí, kapoty motora alebo kufra počas toho ako sa vozidlo pohybovalo.”
Poisťovne vyžadujú nahlásenie škody do istého termínu. Zvyčajne 14 dní. Poistné môže byť krátené, ak vlastník prekročí lehotu dohodnutú v zmluve. Výška náhrady tiež závisí od stupňa zaplavenia auta. Poisťovňa môže uhradiť náklady na opravu poškodených prvkov alebo vyhlásiť totálnu škodu, ktorá sa častejšie týka nových áut s rozsiahlou elektroinštaláciou.
Foto: FB Polícia SR – TT Kraj