Keď sa v utorok 14. septembra 1999 na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom dostala Škoda Fabia do centra pozornosti médií, začala mladoboleslavská automobilka písať úspešný príbeh v triede malých vozidiel. O štvrťstoročie neskôr na neho nadväzuje súčasná štvrtá generácia tohto modelového radu, ktorá sa teší veľkej priazni zákazníkov hlavne vďaka svojej priestrannosti, ovládateľnosti a nízkym prevádzkovým nákladom.
Škoda Fabia 1. generácie (1999 – 2008)
Škoda Fabia patrila medzi hlavné premiéry 58. ročníka frankfurtského autosalónu. Odbornej verejnosti bola oficiálne predstavená v podobe päťdverového hatchbacku s dĺžkou 3960 mm ako nástupca modelu Škoda Felicia. Necelý rok po premiére nasledovala karoséria kombi a v roku 2001 sa do výroby dostal sedan. Na dizajne prvej generácie modelu Fabia pracoval tím približne dvoch desiatok dizajnérov pod vedením vtedajšieho šéfdizajnéra Škody Dirka van Braeckela. Fabia prvej generácie dostala k dispozícii modernú platformu pre malé automobily s označením PQ24 a širokú paletu pohonných jednotiek. V marci 2003 bol na ženevskom autosalóne predstavený športový variant RS s turbodieselom 1,9 TDI s výkonom 96 kW, ktorý vhodne kombinoval dynamiku s úspornosťou.
Škoda Fabia 2. generácie (2006 – 2014)
V marci 2007 mala na ženevskom autosalóne premiéru 2. generácia malého automobilu Fabia. Novinka vychádzala z podvozkovej platformy prvej generácie, avšak mierne narástla do dĺžky (+22 mm) a výšky (+47 mm). V septembri 2007 bola verejnosti odhalená praktická verzia kombi. V roku 2009 doplnila ponuku verzia Scout s outdoorovým vzhľadom a o rok neskôr bol pripravený facelift druhej generácie modelu Fabia. V tom istom roku vodičov potešila verzia RS s benzínovým preplňovaným motorom 1,4 TSI (132 kW), ktorá bola k dispozícii v oboch karosárskych variantoch. Prvýkrát sa v tomto modelovom rade objavila aj verzia Monte Carlo.
Škoda Fabia 3. generácie (2014 – 2022)
Na októbrovom autosalóne v Paríži v roku 2014 bola odhalená Škoda Fabia 3. generácie. Po technickej stránke ťažila z modernej platformy PQ26 a po dizajnovej stránke získala od vtedajšieho šéfdizajnéra Jozefa Kabaňa ostrejšie a dynamickejšie rysy, čomu pomohla aj zmena proporcií – auto do šírky narástlo o 9 cm a zároveň sa znížilo o 3 cm. Ani v tejto generácii v ponuke nechýbalo praktické prevedenie kombi, outdoorová verzia Scoutline alebo dynamické Monte Carlo. Výrazne sa rozšírila aj bezpečnostná a komfortná výbava. Škoda Fabia bola napríklad prvýkrát vybavená systémom Front Assist, adaptívnym tempomatom či systémom monitorujúcim únavu vodiča. Najmä ponuku výbavy potom ďalej rozšírila modernizácia v roku 2018, ktorá priniesla napríklad full LED svetlomety, monitorovanie mŕtveho uhla či bezkľúčový prístup KESSY.
Škoda Fabia 4. generácie (2021 – súčasnosť)
Súčasná generácia malého vozidla Škoda Fabia sa predstavila na jar 2021 ako päťdverový hatchback postavený na platforme MQB A0. Pod jej dizajnom je podpísaný tím šéfdizajnéra automobilky Škoda Auto Olivera Stefaniho. Dĺžka štvrtej generácie presahuje 4,1 metra a batožinový priestor sa medzigeneračne zväčšil o 50 litrov na celkových 380 litrov. Vozidlo má špičkovú výbavu, ku ktorej patrí napríklad Travel Assist 2.0, Automatické parkovanie, Asistent pre jazdu v pruhoch (Lane Assist), Rozpoznávanie dopravných značiek, Asistent zmeny jazdného pruhu (Side Assist) alebo Front Assist s prediktívnou ochranou chodcov a cyklistov.
Dominancia v motoristickom športe
Škoda Fabia vo všetkých svojich generáciách zanechala a naďalej zanecháva nezameniteľnú stopu vo svetových rely. Po tom, čo do tohto odvetvia motoršportu automobilka vstúpila s prvou generáciou modelu Fabia v prevedení WRC (2003) sa v druhej generácii svojho modelu rozhodla zamerať na cenovo dostupnejšiu súťažnú kategóriu, a tak sa v roku 2009 postavila na štart s modelom Škoda Fabia Super 2000, s ktorým továrenský tím Škoda Motorsport aj zákaznícke tímy po celom svete zaznamenali celú plejádu úspechov. Skutočným míľnikom, ktorý potvrdzuje špičkovú kompetentnosť mladoboleslavskej značky v oblasti motoristického športu, však bola až tretia generácia modelu Fabia, ktorá v roku 2015 vstúpila do kategórie WRC-2. Súťažné tímy po celom svete si zakúpili viac ako 470 vozidiel Rally2 a Rally2 evo. Tieto prevedenia sa stali najpredávanejšími a najúspešnejšími rely špeciálmi. Z aktuálnej 4. generácie malého vozidla vychádza súčasná Škoda Fabia RS Rally2, ktorá pokračuje v ceste lemovanej mimoriadnymi úspechmi a bezprecedentným počtom víťazstiev.
Foto: Archív / Škoda-Auto