Slovenský importér značky na pontónovej lodi Pontón slávnostne uviedol na náš trh Kiu EV3. Tá má tie isté dizajnové prvky ako väčšia EV9. Značka si hneď na začiatku vývoja stanovila cieľ, aby EV3 bola cenovo dostupná a sprístupnila tak elektromobilitu širokému spektru zákazníkov. Preto oproti EV9 má iba 400-voltovú sieť, v ponuke je s dvoma veľkosťami akumulátora… No neupustila ani piaď z toho, čo zákazník v tejto triede potrebuje a vyžaduje, ani z technologických požiadaviek na elektrický pohon, bezpečnosť atď.
Auto má na dĺžku 4 300 mm, ale rázvor osí náprav dosahuje 2 680 mm a z toho vyplývajú dve veci. Tou prvou je, že v meste nebude ako slon v porceláne, tou druhou zasa, že pasažierom poskytne veľký vnútorný priestor. Samotná automobilka hovorí o kabíne ako o otvorenom vnútornom priestore, ktorý kladie dôraz na relax počas každej cesty. Prístrojovej doske dominujú dva 12,3-palcové displeje, jeden 5,3-palcový medzi nimi a všetky dohromady tvoria jednu ultraširokouhlú obrazovku. Štvrtým do partie je 12,3-palcový head-up displej.
Auto stojí na platforme E-GMP s akumulátorom pod podlahou. Ide o akumulátor štvrtej generácie spoločnosti Kia. Menší má kapacitu 58,3 kWh a podľa WLT umožňuje dojazd na úrovni 430 km. Väčší disponuje kapacitou 81,4 kWh, a to sa už bavíme o dojazde 600 km s verziou so 17-palcovými kolesami, s 19-palcovými je dojazd 560 km. Oba akumulátory nabijete z 10 na 80 % za približne pol hodiny; menší totiž umožňuje nabíjací príkon 100 kW, väčší až 130. A keby sa vám tá pol hodinka zdala dlhá alebo by ste chceli pokračovať v nabíjaní doplna, počas nabíjania môžete využiť relaxačnú funkciu sedadiel, ktorú poznáme už z predošlých elektromobilov Kia. Pre toho, kto túto funkciu nepozná, iba dodávam, že sa predné sedadlá vtedy sklopia do ležadlovej polohy. S oboma akumulátormi má EV3 rovnaký elektromotor – synchrónny motor s permanentnými magnetmi s výkonom 150 kW (204 k) a krútiacim momentom 283 Nm. Mimochodom, so 17-palcovými kolesami udáva Kia spotrebu 14,9 kWh/100 km, s 19-palcovými 16,2, a to sú fakt nízke hodnoty. Zásluhu na tom má 3D kryt spodku auta, komplexný manažment akumulátora Battery Management Unit (BMU) a hĺbkové monitorovanie akumulátora Cell Monitoring Unit (CMU). EV3 je prvým vozidlom vo svojej triede, ktoré do segmentu kompaktných SUV prináša nabíjanie Vehicle-to-Load (V2L), vďaka čomu môžete z auta napájať rôzne elektrické spotrebiče, resp. zariadenia. Samozrejmosťou je aj celý rad bezpečnostných a asistenčných systémov. Bez nich to už dnes jednoducho nejde.
Kia EV3 s 58,3 kWh akumulátorom vo výbave Light štartuje na cene 38 690 eur a najvyššiu ponuku predstavuje verzia s 81,4 kWh akumulátorom vo výbave GT-Line, ktorá stojí 52 990 eur. A na záver dodávam, že popri prvej hviezde večera – samotnej Kii EV3 – bola druhou hviezdou Soňa Müllerová, ktorá celým galavečerom sprevádzala, a Janek Ledecký, ktorý so svojou kapelou zahral skvelý koncert.