Prvá generácia BMW radu 5 má dnes vyše 50 rokov a nesie so sebou viacero zaujímavostí. Jednou z nich je fakt, že práve model s interným označením E12 položil základný kameň delenia modelov do tzv. radov – z nemeckého „Baureihe“. Značka BMW tento systém zaraďovania svojich modelov do radov používa dodnes, pribudli akurát doplnkové písmená M, X, Z a i označujúce športovú verziu, SUV, kabriolety a elektrické modely. Šiesta generácia BMW radu 5 sa na trh dostala v roku 2010 (liftback Gran Turismo sa ukázal v Ženeve už rok predtým) a jej produkcia bola ukončená v roku 2017.
V dobe predstavenia zaujala nová päťka rázvorom osí náprav dlhým 2 968 mm, vďaka ktorému sa opticky priblížila väčšej sedmičke. Vo viacerých oblastiach pokračuje šiesta generácia F10/F11 v trende, ktorý nastolil predchodca E60/E61, ale má aj množstvo nových riešení – napríklad lichobežníkové zavesenie predných kolies. Ja som si z ponuky autobazáru AAA Auto vybral kombi z roku 2014, vo verzii 520d a s pohonom všetkých štyroch kolies xDrive.
Prémiový duch
Pre BMW je rad 5 dlhodobo jeden z najdôležitejších modelov v ponuke, a preto výrobca dbá na jeho prémiový charakter. Zložitá technika, ktorá pred 15 rokmi očarila svet, ale môže dnes predstavovať riziko. Predovšetkým softvér ťažko znáša neodborné zásahy. Silnou stránkou auta je vyšperkovaný podvozok a skvelé jazdné vlastnosti.
Podvozku päťky však vôbec nesedia naše rozbité cesty, zvlášť trpí pri použití nízkoprofilových pneumatík. Na kvalitných cestách vydržia najviac namáhané časti aj 200-tisíc kilometrov bez nadmernej vôle. Mimochodom, šiesta generácia BMW radu 5 už mala v opcii aj systém natáčania zadnej nápravy, ktorá je aj z tohto dôvodu konštrukčne komplikovanejšia. Pri dobre vybavenom kuse sa môžete tešiť na plejádu rôznych moderných technológií a bezpečnostných systémov – v prípade testovaného auta na bi-xenónové adaptívne svetlá, asistenta zjazdu z kopca či vyhrievané zadné sedadlá.
Spoľahlivosť a údržba
Pri BMW si treba dať pozor na prípadné podpätie v rámci palubnej siete a s tým súvisiacu kvalitu batérie s dostatočnou kapacitou a nabitím – používa sa tam AGM akumulátor s kapacitou 80, 92 alebo 105 Ah. Nefunkčnosť niektorej z komfortno-bezpečnostných funkcií môže súvisieť práve s batériou. Vo všeobecnosti sa odporúča skrátiť predpísaný interval výmeny oleja pri benzínových, ako aj pri naftových motoroch.
Pri naftových motoroch so systémom SCR (vstrekovanie močoviny) je dobré skontrolovať stav vstrekovača. V prípade automatickej prevodovky treba meniť jej olejovú náplň po najazdení 100- až 120-tisíc kilometrov. Ak auto disponuje pohonom xDrive, to isté platí pre olej v diferenciáloch a medzinápravovej lamelovej spojke. Často sa vyskytujúcim problémom pri vznetových motoroch je aj zlá recirkulácia spalín prostredníctvom EGR ventilu – pri dlhšom zanedbávaní odchádza chladič.
Vyjadrenie technika z Autoklinik 27 s.r.o.
„Pri kúpe BMW 520d xDrive by som sa vyhol kusom, o ktorých viem, že jazdili krátke mestské trasy. Takýto štýl jazdenia totiž spôsobuje skoré naťahovanie rozvodovej reťaze, nedostatočnú regeneráciu DPF filtra, problémy s EGR ventilom… Ak by mi to rozpočet dovolil, radšej by som siahol po šesťvalcovom motore 530d, pri bežnej jazde pracuje pod nižšou záťažou, čo pozitívne vplýva na životnosť mnohých komponentov. Tento motor, resp. jeho palivová sústava je však citlivá na tankovanie kvalitného paliva, predchádzajúceho majiteľa by som sa na to určite pýtal. Po rýchlej kontrole konkrétneho kusu vidím viacero potrebných opráv, hoci ide skôr o menšie záležitosti. Spomenúť môžem koniec životnosti niektorých silentblokov a gumených častí – na prednej náprave, na kardanovom hriadeli a na rozvodovke. Na výmenu sú snímače tlaku v pneumatikách, dodýchal doraz na jednom zo zadných tlmičov a v okolí prevodovky vidím trochu oleja, bolo by dobré to pretesniť. Vzhľadom na vek a počet najazdených kilometrov je však auto v nadštandardne dobrom stave.“
Náhradné dielce* (€ s DPH, orientačné ceny) | |
EGR modul (s AGR ventilom) | 450 eur |
Súprava rozvodovej reťaze | 200 eur |
Vodná pumpa | 100 eur |
Filter pevných častíc | 500 – 600 eur |
Tlmič pruženia (zadná náprava) | 70 eur |
Olej do automatickej prevodovky (zn. ZF) | 50 eur/liter |
Olej do diferenciálu (zn. Swag) | 20 eur/liter |
Tesnenie olejovej vane aut. prevodovky | 30 eur |
BMW 520d xDrive Touring (F11)
Cena: nového vozidla / súčasná cena 56 000 / 15 599 €
Motor:
- preplňovaný vznetový R4/16 V, zdvihový objem valcov 1 995 cm3, max. výkon 120 kW (163 k) pri 4 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 350 Nm pri 2 000 – 2 750 ot.min-1, emisie CO2: 138 g/km
Jazdné výkony a spotreba:
- 0-100 km/h za 8,9 s, vmax=227 km/h, spotreba WLTP / test 5,1 / 6,0 l/100 km.
Test jazdenky: Ford Mondeo 2,0 TDCi Duratorq 110 kW Titanium – Derniéra elegána