Ja ho považujem za dizajnovo veľmi vydarený kúsok. Musím ale jedným dychom povedať, že toto celé najlepšie funguje s červenou metalickou farbou Diamond Red. Páči sa mi aj to, že výrobca nešiel do extra veľkých kolies. V štandarde sú 16-ky, testovaný exemplár mal o palec väčšie s pneumatikami 215/50R17. Za dizajn teda dávam zelenú „fajočku“. Interiér je na prvý pohľad veľmi pekný, centrálny 12,3-palcový dotykový displej je natočený na vodiča, je v dobrom dosahu ruky, no jeho reakcie nie sú najrýchlejšie a mnohé tlačidlá sú malé, ťažko ich za jazdy trafíte. Príkladom je vyhrievanie sedadiel alebo intenzita ventilátora. Navyše, pri intenzite, keď netrafíte a ťuknete trochu nad, tak si aktivujete prúdenie vzduchu zo stredových výduchov. Mimochodom, tie sú veľmi nízko. Inak MG neumožňuje, aby ste si nastavili prúdenie vzduchu zo všetkých výduchov naraz. Na druhej strane, kúrenie nabieha aj na pomery elektrických áut extrémne rýchlo. Po pár metroch fúka z výduchov teplý vzduch. Nie po desiatkach či stovkách metrov, doslova po pár metroch. MG má totiž vzduchové kúrenie, nemusí zohrievať vodu.
Keď sa vrátim k interiéru, tak musím podotknúť dve veci. Prvou je, že sedadlá sú na môj vkus úzke a majú krátke sedáky, druhou zasa, že digitálny prístrojový štít aj v najnižšej intenzite svieti tak silno, že mi to po dlhšej jazde v noci unavovalo oči. Inak je veľmi príjemný, vyskladaný z pekných a hodnotných materiálov.
Na zadných sedadlách je dostatok priestoru, krajné miesta sú vybavené kotevnými okami ISOFIX a nechýbajú ani USB konektory či stredové výduchy klimatizácie. Kufor má v základnom usporiadaní objem 479 dm3 vrátane priestoru pod dvojitým dnom, po sklopení operadiel zadných sedadiel získate 1 367 dm3. Rodinné kvality? Odfajknuté! Zaujímavé je, že pod dnom kufra je priestor na rezervu, v testovanom modeli tam bola súprava na opravu defektu. Samozrejmosťou je kvantum bezpečnostných systémov vrátane adaptívneho tempomatu s aktívnym vedením v jazdnom pruhu a automatickým preberaním rýchlostí podľa navigácie a čítania dopravných značiek. Diaľkové svetlá sú však veľmi slabé, najmä v porovnaní s výbornými stretávacími.
Jazdné kvality
Akumulátor je pod podlahou vozidla, no nevnímal som to ani pri nastupovaní, že by som nasadal trochu vyššie, ani pri polohe nôh, že by podlaha bola vyššia a musel som tak mať kolená inak skrčené. Skrátka nijako. Iná stránka veci je, že som polohu akumulátora pod podlahou veľmi dobre vnímal za jazdy. Hmotnosť je totiž sústredená do stredu auta. Keby bol akumulátor vzadu pod kufrom či zadnými sedadlami, auto by bolo jednoznačne pretáčavé, ono je však programovo nedotáčavé. Programovo znamená, že je nedotáčavé úmyselne, pretože takýto šmyk bežní ľudia lepšie zvládnu a že je nedotáčavé až na hranici fyziky. Musím však zdôrazniť, že MG5 Electric jazdí veľmi príjemne. Má výborné riadene, v ktorom cítite, čo sa deje s autom, podvozok je skôr trochu tvrdý, no útlm aj tých väčších rázov je postupný, pocitovo veľmi príjemný a tiež samotné odhlučnenie a akustické odtlmenie rázov do karosérie je veľmi dobré. Fakt je cítiť, že si na podvozku dali v MG extrémne záležať. Oveľa viac ako od podvozka som počul aerodynamický hluk od zrkadiel a A-stĺpikov. Ten je skutočne vysoko nadpriemerný. Keď si to spočítam, tak môžem dať zelenú fajku aj za jazdné kvality.
Pohon
Tak ako pri autách so spaľovacím motorom treba starostlivo zvažovať, či kúpiť diesel alebo benzín, treba zvažovať, aký elektromobil si kúpiť. Nemyslím na veľkosť akumulátora, ale na jeho chémiu. MG, ako jedna z mála značiek, ponúka akumulátory s rôznou chémiou. Menší akumulátor má chémiu typu LFP (Litium Iron Phosphate), väčší NMC (Nickel Manganese Cobalt). Akumulátor typu LFP je vhodnejší do mestskej prevádzky, NMC zasa na dlhšie trasy, pretože má výrazne vyššiu energetickú hustotu, takže na dosiahnutie požadovaného dojazdu môže byť oveľa menší, než by musel byť LFP akumulátor. Testované auto malo NMC akumulátor s využiteľnou kapacitou 57,4 kWh, čo mu dáva teoretický dojazd vo WLTP 400 km. Ja som ho testoval v zimných podmienkach a reálny dojazd dosahoval 270 – 330 km. Nepochybujem o tom, že v lete bude ten dojazd pozitívnejší a aj v zime by bol pozitívnejší, keby som odchádzal z nabíjačky so zohriatym akumulátorom a nie studený spred domu.
Vstavaná nabíjačka má výkon 11 kW, na DC nabíjačke vie MG využiť 87 kW, pričom z 10 na 80 % si akumulátor nabijete za 35 minút. Za hranicou 80 % však rýchlosť nabíjania klesá.
MG5 Electric má v ponuke dva elektromotory, zaujímavé je, že slabší akumulátor kombinuje so silnejším elektromotorom a naopak, výkonnejší akumulátor so slabším. Pre 50,3 kWh akumulátor má 130-kilowattový elektromotor, pre 61,1 kWh akumulátor 115 kW. Krútiaci moment je však v oboch prípadoch identický – 280 Nm. Aj tých 115 kW však bohato postačuje, aj v režime Comfort ide auto za plynom veľmi dobre. Mimochodom, MG5 používa podobný motor ako MG4 a keď si spomínate, tak som o ňom vtedy písal, že je jedným z najlepších na trhu, čo dokazuje, že podobný používa aj Porsche. Kľúčom ku kvalitám je spôsob vinutia so zváranými axiálnymi vlásočnicami. Výsledkom je veľmi efektívna jazda. Pri pokojnej jazde som dokázal jazdiť aj za cca 17 kWh/100 km, ale aj celkový priemer 19,1 kWh/100 km je parádna hodnota. Aj za elektrický pohon teda dávam pre MG5 Electric veľkú zelenú fajku.
Výčitku však adresujem spôsobu, ako sa mení rekuperácia. MG5 nemá pádielka pod volantom, namiesto toho má ovládač na stredovej konzole KERS, ktorý ponúka tri stupne. A navyše chýba medzi nimi voľné rolovanie. To dosiahnete iba jemnou prácou plynovým pedálom, ale to si potom vaša pravá noha neoddýchne a zároveň sa na to musíte sústrediť. Viem, to je princíp jednopedálového ovládania a mnohí ho milujú, no pre mňa to nie je to pravé orechové.
Na záver ešte jedna zaujímavosť: Ešte stále nie je celkom bežné, aby elektromobily mali technológiu V2L, MG5 Electric ju však má. Cez nabíjací konektor auta vpredu si môžete ťahať elektrickú energiu z auta a nabíjať trebárs e-bajk či elektrickú kolobežku, kompresor na nafúknutie matracov v kempe či pri vode, elektrický gril počas pikniku v prírode atď. Maximálny výkon je 2 200 W.
Výnimka potvrdzuje pravidlo
MG5 Electric je svojimi vlastnosťami vynikajúcim rodinným autom. Škoda len, že na Slovensku ešte neprišiel čas, aby si rodiny kupovali elektrické auto. Skôr je to výnimka, ktorá potvrdzuje pravidlo.
Stručne
Čo treba uznať
- Výborný elektrický pohon a všetko okolo neho.
Čo nám chýbalo
- Pádla pod volantom na zmenu intenzity rekuperácie a voľné rolovanie.
Čo nás prekvapilo
- Aj na pomery elektromobilov veľmi rýchlo nabieha kúrenie.
MG5 Electric EV 61 kWh AT Excite
Cena (základ/test) 35 500/39 900 €
Záruka 7 rokov alebo 150 000 km
na VN akumulátor 7 rokov alebo 150 000 km
Motor
- Vpredu synchrónny elektromotor s permanentným magnetom, max. výkon 115 kW (156 k), max. krútiaci moment 280 Nm. Kapacita akumulátora inštalovaná/využiteľná 61,1/57,4 kWh.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 8,3 s, vmax=185 km/h, dojazd vo WLTP/test 400/~300 km, spotreba WLTP/test 17,5/19,5 kWh/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- 230 V – áno
- AUX – nie
- USB-A – 3×
- USB-C – 1×
- Wi-fi – nie
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 10,25
- Batožinový priestor: 479 dm3