15 miliárd eur – to je podľa Luka de Meo , šéfa skupiny Renault a prezidenta Európskeho združenia výrobcov automobilov, celková suma, ktorú budú musieť európski výrobcovia zaplatiť za nadmerné emisie oxidu uhličitého. To je nepredstaviteľná suma. To je približne toľko, koľko si cení značka Renaultu alebo polovica biznisu Kia. Výrobcovia budú musieť platiť, ak ich priemerný dojazd emisií oxidu uhličitého presiahne 94 g/km. Aktuálne, v roku 2024, je táto hranica 116 g/km. K splneniu tohto cieľa sú najďalej Volkswagen a Ford, najbližšie je Toyota.
Je to spôsobené najmä tým, že výrobcovia preceňujú trhovú kapacitu pre elektromobily s nulovými emisiami. Víťazmi sú Japonci, ktorých hybridy vypúšťajú oveľa menej emisií ako napríklad čisto spaľovací Passat. Pokuta je 95 eur za každý gram nad limit krát každý predaný exemplár. Nečudo, že Volkswagen znižuje náklady všade, kde sa dá, a talianska vláda chce po roku 2035 zrušiť zákaz predaja spaľovacích motorov. „ Európa potrebuje pragmatický plán, ideologická vízia stroskotala. Musíme si to uvedomiť,“ povedal taliansky minister životného prostredia a energetiky Gilberto Pichetto Fratin. A nakoniec zaujímavý fakt – ako uvádza Bloomberg, za posledných 15 rokov čínska vláda vyčlenila 231 miliárd dolárov na vývoj elektrických vozidiel. To je približne 13,5 miliardy eur ročne. Kde by bol európsky automobilový priemysel, keby bol dotovaný a nie trestaný?