BMW M5 Touring – Ťažšie a pomalšie aj kvôli elektrifikácii?

BMW M GmbH rozširuje ponuku vo vysoko výkonnom segmente a zároveň pokračuje v dôslednej elektrifikácii modelového radu. BMW M5 Touring kombinuje vynikajúcu dynamiku na ceste aj na okruhu s variabilným vnútorným priestorom ideálne pripraveným na každodenné úlohy, voľnočasové aktivity a výlety. Spaľovací a elektrický motor spolu generujú maximálny výkon 727 k a maximálny krútiaci moment 1 000 Nm. Už tretíkrát v 40-ročnej histórii sú dve karosárske varianty.

Nový model BMW M5 Touring oslávi svoju svetovú premiéru v polovici augusta 2024 na podujatí Monterey Car Week v Kalifornii v USA. Uvedenie na trh v novembri 2024 bude nasledovať po spustení výroby v závode BMW Group v Dingolfingu. Najdôležitejšie trhy pre nový model BMW M5 Touring predstavujú Nemecko a USA, po nich nasledujú Veľká Británia, Kanada a Švajčiarsko.

S dĺžkou 5 096 milimetrov a šírkou 1 970 milimetrov je vysoko výkonný model o 36 milimetrov dlhší ako štandardný model BMW radu 5 Touring a zároveň je aj o 70 milimetrov širší. Na výšku meria 1 516 milimetrov, čo znamená, že ho takmer presne kopíruje. Nový model BMW M5 Touring je o 75 milimetrov širší v oblasti predných blatníkov ako štandardná verzia BMW radu 5 Touring, vzadu pridáva 48 milimetrov.

Plasticky stvárnenú prednú časť tvarujú veľké otvory na prívod vzduchu a novo navrhnuté BMW M ľadvinky masky chladiča, ktorá štandardne dopĺňa obrysové osvetlenie BMW Iconic Glow, ako aj adaptívne LED svetlomety. Na opačnom konci zvýrazňujú šírku vozidla a mohutnú postavu nového modelu BMW M5 Touring štíhle zadné svetlá zasahujúce do bokov, vertikálne reflektory umiestnené na vonkajších okrajoch zadnej časti a dvojdielny delený difúzor s dvomi pármi M čiernych chrómovaných koncoviek výfuku vľavo a vpravo.

Zákazníci si môžu pre svoj nový model BMW M5 Touring vybrať z desiatich výrazných exteriérových odtieňov laku. Patria sem exkluzívne M verzie ako zelená metalíza Isle of Man Green a modrá metalíza Marina Bay Blue, či laky z ponuky BMW Individual ako sivé metalízy Storm Bay a Frozen Deep Grey. Od uvedenia na trh obohatí paletu aj výber špeciálnych lakov BMW Individual. K dispozícii bude až 150 týchto mimoriadne exkluzívnych odtieňov karosérie.

Systém pohonu M HYBRID kombinuje vysokootáčkový spaľovací motor V8 a výkonný elektromotor

Systém pohonu M HYBRID v novom modeli BMW M5 Touring spája 4,4-litrový benzínový motor V8 a elektromotor integrovaný do osemstupňovej prevodovky M Steptronic. Okrem najnovšej verzie technológie M TwinPower Turbo ťaží spaľovací motor aj z priečneho výfukového potrubia, vstrekovania paliva pod vysokým tlakom 350 bar a z optimalizovaného odlučovania oleja. Variabilné časovanie vačkového hriadeľa Double-VANOS využíva vylepšenú verziu technológie plne variabilného časovania ventilov VALVETRONIC, ktorá sa teraz dodáva s prepínateľnými vahadlami na strane výfuku, čo umožňuje prerušenie výmeny plynov. Vyvinie maximálny výkon 430 kW (585 k) medzi 5 600 až 6 500 ot./min. a maximálny krútiaci moment 750 Nm v mimoriadne širokom pásme od 1 800 až do 5 400 ot./min. Obmedzovač zasiahne v momente, keď spaľovací motor dosiahne hranicu 7 200 ot./min.

Elektromotor najnovšej, piatej generácie technológie BMW eDrive, produkuje maximálny výkon 145 kW (197 k). Jeho nominálny krútiaci moment 280 Nm sa pomocou predradenia patentovaného automobilkou BMW zvyšuje na efektívny krútiaci moment 450 Nm dostupný na vstupe do prevodovky. Spaľovací a elektrický motor spolu generujú maximálny výkon 535 kW (727 k) a maximálny krútiaci moment 1 000 Nm. Sila generovaná elektromotorom dostupná hneď od rozbehu a inteligentne riadená súhra medzi spaľovacím a elektrickým motorom zaisťujú reakcie bez oneskorenia a lineárny nárast výkonu do horných oblastí zaťaženia a otáčok. BMW M5 Touring šprintuje z pokoja na 100 km/h za 3,6 sekundy a rýchlosť 200 km/h dosiahne za 11,1 sekundy. Maximálny systémový krútiaci moment 1 000 Nm pohonu M HYBRID poskytuje vynikajúcu pružnosť, ktorá sa prejavuje zrýchľovaním z 80 na 120 km/h na piatom prevodovom stupni za 3,1 sekundy. Maximálna rýchlosť štandardne dosahuje hodnotu 250 km/h. Po výbere voliteľného balíka M Driver’s Package môže narásť na 305 km/h.

Športový výfukový systém s elektricky ovládanými klapkami vykúzli emocionálne pútavý zvuk pohonnej sústavy. V závislosti od zvolenej konfigurácie a jazdného režimu môžu nárast výkonu akusticky sprevádzať špeciálne skomponované zvuky BMW IconicSounds Electric. Čisto elektrický pohon umožňuje jazdu rýchlosťou až do 140 km/h. Vysokonapäťová batéria nového modelu BMW M5 Touring poskytuje využiteľnú kapacitu 18,6 kWh. Nachádza sa v spodnej časti vozidla, čím šetrí miesto. To má za následok aj nízke ťažisko, ktoré podporuje agilné ovládanie. Vďaka tomu dosahuje vozidlo podľa testovacieho cyklu WLTP elektrický dojazd do vzdialenosti 61 – 67 kilometrov. Kombinovaná nabíjacia jednotka podporuje nabíjanie striedavým prúdom až do 11 kW, čo sa prejavuje v plnom nabití batérie za 2 hodiny a 15 minút. Dobu nabíjania skracuje starostlivá možnosť predbežnej úpravy teploty vysokonapäťovej batérie.

Pohon všetkých kolies M xDrive, podobne ako elektronicky riadený aktívny M diferenciál na zadnej náprave, dostal špeciálne naladenie na výkonové charakteristiky pohonného systému M HYBRID. Okrem predvoleného nastavenia 4WD môžu vodiči použiť aj menu M Setup na výber režimu 4WD Sport. V tomto prípade posiela systém M xDrive viac výkonu na zadné kolesá. A výber režimu 2WD s vypnutým systémom DSC (Dynamic Stability Control) otvára dvere skúseným vodičom, aby si užili ničím nerušený a nefalšovaný zážitok z výkonu.

M-špecifická technológia podvozku poskytuje presvedčivú dynamiku

Nový model BMW M5 Touring zvyšuje latku vo svojom segmente výnimočnými dynamickými jazdnými vlastnosťami. Popri pohonnom systéme, dlhom rázvore a širokých rozchodoch kolies vpredu aj vzadu tu zohráva kľúčovú úlohu aj zvýšená tuhosť karosérie a rozloženie hmotnosti v takmer dokonalom pomere 50 : 50. Okrem vzpier medzi horným uložením tlmičov, karosériou a prednou časťou a ďalších spevňujúcich prvkov v konštrukcii prednej časti, obsahuje zadná časť vzpery pod podlahou špecifické pre daný model, vrátane priečnika, spevňujúcej platne a ďalších vystužujúcich prvkov v batožinovom priestore.

Sofistikovaná technológia podvozku nového modelu BMW M5 Touring zahŕňa prednú nápravu s dvojitými priečnymi ramenami a päťprvkovú zadnú nápravu s kinematikou a elastokinematikou špeciálne upravenou pre daný model. Štandardná výbava zahŕňa aj adaptívne M odpruženie s elektronicky riadenými tlmičmi a integrálne aktívne riadenie Integral Active Steering, ktoré umožňuje natáčanie zadných kolies v rozsahu 1,5 stupňa. M-špecifické naladenie, individuálne voliteľné nastavenia a možnosť individuálneho nastavenia tlmičov na každom kolese zvlášť optimalizujú spojenie karosérie s vozovkou a maximalizujú rozloženie schopností vozidla medzi dynamickú potenciu a komfort jazdy. Trakcia, obratnosť a smerová stabilita profitujú z obmedzenia preklzu kolies v blízkosti akčného člena a zo sieťového prepojenia všetkých riadiacich systémov v rámci integrovaného nastavenia riadenia priečnej dynamiky.

Potrebnú brzdnú silu vytvárajú štandardne montované brzdy M Compound. Rovnako ako voliteľné a približne o 25 kilogramov ľahšie keramické brzdy M Carbon sa kombinujú s integrovaným brzdovým systémom, ktorý ponúka dve nastavenia citlivosti pedálu a odozvy. M disky kolies z ľahkej zliatiny štandardne obúvajú vysokovýkonné pneumatiky vpredu s rozmerom 285/40 ZR20, vzadu 295/35 ZR21.

 

Široká ponuka asistenčných systémov pre autonómnu jazdu a parkovanie

Nový model BMW M5 Touring sa štandardne dodáva s množstvom asistenčných systémov vodiča, ktorých funkčnosť následne vylepšuje integrovaný brzdový systém a sieťovo prepojené ovládanie priečnej dynamiky. Štandardná výbava zahŕňa varovanie pred kolíziou prednou, varovanie pred vybočením z jazdného pruhu Lane Departure Warning  vrátane návratu do jazdného pruhu s asistenciou riadenia, asistenta vyhýbania sa Evasion Assistant, asistenta pozornosti Attentiveness Assistant a systém informujúci o obmedzení rýchlosti Speed Limit Info. 

Objem batožinového priestoru nového modelu BMW M5 Touring možno sklopením operadiel zadných sedadiel delených v pomere 40 : 20 : 40 rozšíriť z 500 na maximálne 1 630 litrov. Štandardne montovaný komfortný prístup a automatické ovládanie veka batožinového priestoru umožňujú jednoduché nakladanie a vykladanie. Maximálna hmotnosť brzdeného prívesu pripojiteľného na voliteľné ťažné zariadenie vrcholí na hodnote 2 000 kg.

Najnovšia verzia systému ovládania BMW iDrive, založená na operačnom systéme BMW Operating System 8.5, prešla úpravami priamo pre ovládanie funkcií vozidla pomocou dotykovej obrazovky a hlasových pokynov vyslovených prirodzenou rečou. Štandardná výbava zahŕňa aj BMW Live Cockpit Professional, ktorý sa dodáva spolu s navigačným systémom BMW Maps a s funkciou rozšírenej reality Augmented View. Anténny systém kompatibilný s mobilnou sieťou 5G zaisťuje optimálne pripojenie na používanie digitálnych služieb, ako sú streamovanie videa a hranie hier v aute. A integrácia smartfónu cez Apple CarPlay® a Android Auto™ predstavuje bezproblémový proces. Okrem toho ponúka nový model BMW M5 Touring aj možnosť používania Personal eSim a množstvo možností individuálnych úprav dostupných pomocou BMW ID a aplikácie My BMW.

Test: BMW M3 Competition M xDrive Touring – Žiješ iba dvakrát

 

Komentáre (0)
Pridať komentár