Test: Mercedes-Benz GT 63 kupé -1-8-2-7 4-5-3-6

Mercedes-AMG GT 63 kupé je nádherné zjavenie vo svete, ktorý už pomaly stratil svoj smer. Vďaka tomuto kupé však žije nádej.

Štartujem. Z výfuku sa ozve bublavý zvuk a ja viem, že som doma. Za volantom auta, ktoré si ctí tradíciu konštruktérov, vývojárov, ako aj množstvo preliatej krvi na pretekárskych tratiach. Je to športové GT, také, s akým je radosť prejsť celý európsky kontinent a na konci si dať iba kávičku a otočiť sa späť. To je pointa športového GT a druhá generácia Mercedesu-AMG GT 63 sa vracia ku koreňom kvôli zákazníkom.

Pomerne nenápadná poznámka znamená, že v Stuttgarte prehodnotili nezmyselné ideológie a chcú uspokojiť aj tých, čo chcú počuť motor a chápu nadpis článku. Mimochodom, je to poradie zapaľovania jednotlivých valcov, ktoré produkuje nádherný soundtrack. Ten ku GT patrí a kto si myslí, že syntetické zvuky to dokážu suplovať, mýli sa. Pre mňa je to pointa aj dôvod, prečo budú zákazníci tento model uprednostňovať pred ostatnými. Neexistuje rýchlosť, pri ktorej by ste tento zvuk nepočuli, neexistuje situácia, keď nebude hrať zvuk osemvalca hlavnú úlohu. Pritom je jedno, či motor je blízko voľnobežných otáčok, alebo akurát atakuje obmedzovač. Musím sa priznať, že už dávno som nezažil intenzívnejší zážitok a práve jazda v tomto kupé ma vrátila do mladosti. A to sa už dlho nestalo…

Nový začiatok

Druhá generácia Mercedesu-AMG GT je celkom iná než doteraz. Koncepcia prvej generácie bola príliš sústredená na výkon, na to, aby prekonala svojich súperov. A pritom zabudla na jedno – cestný komfort. To bola doména modelov AMG a zákazníci túto vlastnosť milovali. Na okruh si predchádzajúce GT zobralo iba päť až desať percent zákazníkov. A to je málo na to, aby ste pointu vývoja smerovali práve k výkonom. A musím pochváliť toto úsilie, napokon komfort cestovania sa výrazne zvýšil. Idete, kam chcete a kedy chcete. A stačí vám aj toto jedno auto. Veď získalo zadné sedadlá a batožinový priestor má oficiálny objem 321 litrov, čo je na kupé úctyhodný údaj. V zásade môže Mercedes-AMG GT reprezentovať aj to jediné auto, ktoré by ste kedy potrebovali.

To bol dôvod, prečo to auto konštruktéri predĺžili o 180 a zdvihli o 70 milimetrov. Paradoxne nový model je iba o trochu širší a opäť je to želanie zákazníkov. Tí mali so šírkou predchádzajúceho modelu problém zmestiť sa do úzkych priestorov. To je minulosť, napokon zadná náprava je riadená, takže obratnosť v užších priestoroch je výrazne lepšia. A zaujímavosť? Auto je kompletne prekopané a nepreberá ani jeden diel od predchodcu. To je celkom iná úroveň vzťahu výrobca-zákazník. Všetko sa prispôsobilo zmene koncepcie, rázvor osí narástol o 70 milimetrov, vodič sa posunul o dvadsať centimetrov dopredu a spolu so spolujazdcom má viac priestoru. Môžem potvrdiť, atakujem päťdesiatku (to snáď ani pravda nie je) a žiaden náznak klasutrofóbie som nepocítili. Skôr naopak, už som spomínal, že som sa pocitovo vrátil aj o dvadsať rokov dopredu.

Srdcu nerozkážeš

Mamma mia! Ak som spomínal motor a jeho akustickú stránku, tak tá dynamická je ešte pôsobivejšia. Grip a spôsob, akým sa GT 63 kupé lepí na asfalt, vám prepíše abecedu jazdy. Nič neplatí, všetko sa posunulo smerom k výrazne lepšej dynamike. A to som nespomenul nárast hmotnosti o zhruba 250 kilogramov. Ale je to svalová hmota, nie tuk, ako by ste si mysleli. Osemvalcový bi-turbomotor produkuje v „základnom“ nastavení nie menej ako 430 kW (585 k) a maximálny krútiaci moment je rovných 800 Nm! Pekne zaokrúhlené čísla vám však popresúvajú krv do zadnej časti tela, ak šliapnete prudko na brzdu, vzhľadom na fyziku sa vaša krv presunie aj do lonovej časti, takže chlapi aj ženy dostanú chuť… Šliapnuť opäť na plyn, podržať to v zákrute, spoľahnúť sa na aktívne stabilizátory, ako aj na systém AMG Performance 4Matic, adaptívne tlmiče, aktívne systémy zabránia „kľaknutiu“ prednej časti a zabezpečia dokonalé kopírovanie nerovného terénu. Preveril som to v daždi a verte mi, že nové GT 63 ma presvedčilo oveľa viac. Kým v reálnom živote je problém sex nasucho, športiaky majú problém s vlhkým. Asfaltom. Ale to tu nie je téma. Telepatické jazdné vlastnosti popierajú bežné pravidlá a dodržiavanie predpísaných rýchlostných limitov tu bude mierny problém. Nevadí, pokuty sú vedľajší produkt a dúfam, že sa z nich opravia cesty.

Asi zbytočné písať nejaké hodnotenie. Stačí, ak sa posadíte do štýlového interiéru, kde síce ešte dominuje dotykový displej a prepínače jazdných režimov, z ktorých každý prispeje k vášmu zážitku, precítite zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,2 sekundy a maximálnu rýchlosť… Jedno je isté – zvuk osemvalca bude prítomný stále!

Stručne

Čo treba uznať

  • Univerzálny charakter, ktorý neprekvapí, ale šokuje.

Čo nám chýbalo

  • Plus dve nádrže a možnosť aktivovať drift mód.

Čo nás prekvapilo

  • Grip alebo priľnavosť pneumatík za každých okolností.

Mercedes-AMG GT 63 S 

  • Cena (základ/verzia/test) 204 942/ 241 791,60 €
  • Záruka 2 roky bez obmedzenia km

Motor

  • Prepĺňaný zážihový V8/32V, zdvihový objem valcov 3 982 cm3, max. výkon 430 kW (585 k) pri 5 500 – 6 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 800 Nm pri 2 500 – 5 000 ot.min-1. Emisie CO2 319 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 3,2 s, vmax= 315 km/h, spotreba WLTP/test 14,1/14,9 l/100 km.

Konektivita a batožinový priestor

  • 230 V – nie
  • AUX – nie
  • USB-C – 4x
  • Wi-fi – áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 11,9“

Test: Mercedes-AMG SL 63 4Matic+ bez strechy a bez slov

Komentáre (0)
Pridať komentár