S rozrastajúcimi sa zónami s regulovaným parkovaním veľa vodičov áut presadlo na jednostopové motorové vozidlá, a to len preto, aby ušetrili parkovanie, ušetrili priestor, a boli ďalej plne mobilní. Napr. v Bratislavskom kraji počet registrovaných motocyklov za 5 rokov narástol o 5 000. Motorkári sa ale chtiac, či nechtiac, dostali do nechceného postavania aj kvôli parkovaniu svojich mašín. Nie je to ešte ani rok, čo prišla vraj omylom schválená chodníková novela, ktorá zakazuje parkovať na chodníku. Tú ľudia neovládajú a motorkári sa často a neoprávnene stávajú stredobodom vyrývania, či už slušne, drzo, arogantne ba dokonca až agresívne. Tak ešte raz, motorky, bicykle, kolobežky majú výnimku a pri zachovaní voľného 1,5 metra parkovať na chodníku môžu.
Oveľa komplikovanejšia situácia nastáva v zónach s regulovaným parkovaním. Tu jednotný názor na parkovanie motoriek na chodníku neexistuje. Je to ďalší dôkaz toho, že veci nie sú dotiahnuté do konca. V Bratislave, a predpokladám že aj v iných slovenských obciach to je tak, že keď necháte motorku na parkovacom mieste vyznačenom pre motorky, poplatok platiť nemusíte. Pri parkovaní na štandardnom boxe pre autá už poplatok zaplatiť musíte aj na motorku. Upravuje to VZN každej obce.
Problémom je, že informácie o ponechaní motoriek v zóne parkovania na chodníku sa líšia. Jeden zdroj tvrdí, že motorky v zóne na chodníku parkovať nemôžu, iné zdroje tvrdia že môžu. Tak teda ako? Môžem, či nemôžem? Záväzný výklad právnej normy sme ani po dvoch mesiacoch čakania nedostali. Oslovil som preto ďalšie rôzne inštitúcie a orgány, ktoré s dopravou pracujú na dennej báze. Konfrontoval som ich zhora, zdola, zľava, sprava a výsledok vôbec nebol jednoznačný. Mohol by som ho rozdeliť na 2 pohľady.
Skupina inžinier – NIE
Treba si pozrieť vyhlášku a značky. DZ č. 275 Zóna zákazu státia označuje začiatok zóny, v ktorej je zakázané státie okrem státia na vyznačených parkovacích miestach. DZ č. 277 Parkovacia zóna označuje začiatok zóny, v ktorej je státie vozidiel dovolené len na vyznačených parkovacích miestach a len za určitých podmienok uvedených na dodatkovej tabuľke. DZ č. 271 Zákaz státia zakazuje státie. Zákaz platí aj na priľahlý chodník. Pozn. redakcie, ale pozor, je to klasický zákaz státia, nie zónová dopravná značka, s touto info budeme pracovať nižšie. Zákonodarca už v minulosti v § 143k zákona č. 8/2009 o CP „povolil“ zastaviť a stáť s vozidlom na okraji chodníka len mimo zónu zákazu státia alebo parkovacej zóny: „Do 30. septembra 2023 možno mimo zóny zákazu státia alebo parkovacej zóny zastaviť alebo stáť s vozidlom s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 2 800 kg na okraji chodníka priľahlého k ceste, pri ktorom ostane súvislá voľná šírka chodníka najmenej 1,5 m aj vtedy, ak to nie je určené dopravnou značkou alebo dopravným zariadením“. V zmysle ďalších predpisov inžinieri vnímajú chodník ako súčasť cesty. Výsledok inžinierskeho pohľadu? Motorka v zóne nemá čo parkovať inde ako na vyznačených miestach.
Skupina právnik – ÁNO
Vyhláška 30/2020 o dopravnom značení hovorí že regulácia vyplývajúca zo zónovej značky platí na všetkých cestách zóny v oboch smeroch jazdy po značku, ktorá ju ukončuje. O chodníkoch tu nie je zmienené nič, čiže zónové dopravné značky platia len na cestách zóny. Právny pohľad na vec dodáva, že ak po chodníku jazdiť nebudete, ale motorku po chodníku tlačíte a ponecháte, z vodiča sa stáva chodec a ani v zóne nič porušovať nebudete! A keď už nebodaj áno, tak by v zóne na chodníku nemali parkovať ani bicykle a kolobežky a mali by teda zaberať výlučne vyznačené parkovacie boxy. Bolo by to absurdné, nemyslíte?
A čo keď tam je zábradlie?
Ustanovenie, ktoré platilo o zákaze parkovania na chodníku, v ktorom sa hovorilo, že vodič nemôže prekonávať zábrany chrániace chodník pred zastavením alebo státím platilo len do 30. septembra 2023 a s chodníkovou novelou stratilo pre vodičov vozidiel zmysel, lebo zákaz parkovania platí plošne. Ak motorkár motorku dotlačí, je úplne jedno či tam je, alebo nie je zábradlie, nič ako chodec neporuší.
Babo raď
Poviem to takto. Je v tom bordel, sivá zóna predpisov a nikto nevie, kde je pravda a čím sa treba riadiť a to dokonca ani štátne a obecné inštitúcie. Ak sa budete riadiť vyhláškou a budete tvrdiť, že zónové značky platia len na cesty v zóne, alebo o tom, že ste boli v čase ponechania motocykla na chodníku chodcom, nie vodičom, tak máte silné právne argumenty, že svojím konaním ste žiadny predpis neporušili.
My ako redakcia povolenie parkovania motocyklov na chodníkoch s ponechaním voľného 1,5 m, či už v zóne alebo mimo nej, považujeme za najlepšie riešenie z aktuálnych možných. Motoriek nie je tak veľa, no pribúda ich, tak dúfam, že sa tento problém zákonne vyrieši k spokojnosti dotknutej úzkej skupiny.