Foto: Marek Pauco
Snežný pluh, posypové zariadenie, zametacie zariadenie, jednoduchý vozík či so sklopnou korbou alebo mulčovač. To všetko a omnoho viac môžete pripojiť k štvorkolke Goes Terrox 500-A, ktorá je homologizovaná v kategórii T3b. V zásade tak ide o pracovný stroj, ktorý však svojím dizajnom aj vlastnosťami veľmi ľahko poslúži aj ako nástroj na trávenie voľného času a výlety do ťažšie prístupných terénov. A to je jeho pointa. Je to skutočne univerzálny stroj, ktorého poslanie určíte vy. Hodí sa tak dobre pre samosprávy, ako aj majiteľov chát alebo poľovníkov, ktorí často vykonávajú obhliadky v teréne. Osobitnú radosť budú znamenať tieto stroje pre synov či dcéry majiteľov. Tí ich použijú v teréne čisto len na zábavu. Podobne ako my, keď sme ich preverili na motokrosovej trati v Sverepci. Tam sme si aktivovali pohon 4×4 a hoci Terrox 500-A má aj uzávierku predného diferenciálu, nepoužili sme ju.
Svah bol po dažďoch tvrdý a členitý a to znamenalo dostatok trakcie na terénnych 12-palcových pneumatikách. Grip aj schopnosť prekonávať strmé svahy nás veľmi príjemne prekvapila, hoci na limity sme ani omylom nesiahli. To však neznamenalo, že sme sa nezabávali a neužili sme si to. V prípade, že by som býval na dedine, takýto stroj v garáži by bol povinnosťou. A pokojne by mi stačila aj menšia kubatúra, hoci my sme siahli po najsilnejšej verzii. Tá poskytne z objemu jednovalcového motora 495 kubických centimetrov 25 kW (34,7k) a 38 Nm krútiaceho momentu. To stačí na to, aby ste plynulo zrýchlili a dokonca pocítili aj istý prebytok výkonu, respektíve nedostatok vašich skúseností. Aspoň v našom prípade to tak bolo. Chápem, že pointa je poskytnúť dostatočnú ťažnú silu pre rôzne pracovné nasadenie a podvozok nie je naladený na drifty, hoci práve tie sme si užili vďaka pevnej zadnej náprave.
Tú sme pocítili aj na asfaltovej ceste, kde je zadná časť živšia a musíte s tým jednoducho rátať, ako aj s miernou neochotou zatočiť do zákruty. Detail. Napokon na asfalte sa vyskytne Goes Terrox iba na nevyhnutne dlhý čas, ak vôbec. Napokon z dvora si to môže nasmerovať rovno do hory, prípadne na malé pole, ktoré s ním dokážete obrábať. Prepravná kapacita dvoch osôb vám umožňuje pribrať aj spolujazdca, nechýba ani opierka a držadlá pre spolujazdca či kryty riadidiel. Musíte si ich síce dokúpiť, cena za ne je však symbolická.
Zvyšné prvky sa riadia filozofiou štvorkoliek. LCD displej je monochromatický a na slnečnom svetle sa ťažšie odčíta, no v lese sa ráta aj s tieňom, nechýba 12-voltová prípojka, ako aj dva klasické USB výstupy. Za zmienku stojí sériovo montovaný navijak, ktorým vytiahnete v rámci jeho nosnosti všetko vrátane seba, ak niekam zapadnete. Terrox 500-A váži iba 385 kilogramov.
Jazda je veľmi príjemná, variátor sa postará o rovnomerný nárast výkonu, iba zopárkrát si poskočíte pri rozjazde. To má na svedomí citlivý plyn, no ihneď po tom, ako si na to zvyknete, štvorkolka sa upokojí a vy s ňou budete narábať intuitívne. Trocha cviku si vyžaduje aj radenie režimov jazdy, ako aj pripojenie pohonu prednej nápravy, Najmä prepínanie z predného chodu na spiatočku vyžaduje cvik. Veríme, že to bolo len kvôli krátkemu času a našej neskúsenosti.
Naopak, komfort pruženia je príkladný. Vinuté pružiny dokonca ponúkajú až päť polôh nastavenia, takže každý jazdec si nájde ten ideálny „stred“. Podobne aj posed, ale aj postoj je veľmi dobrý a občas v bratislavskej zápche túžime po stroji, ktorý by ponúkal možnosť využiť akúkoľvek skratku. A takisto na chatách rozmýšľame, či by sme nevybehli na nejaký pekný výhľad. A budeme nad tým špekulovať aj naďalej, napokon takéto pozitívne odseky zvyčajne uzatvára zmienka o nekresťanskej cene. V tomto prípade však cena 5 799 eur necháva priestor na reálne sny.
Čo treba uznať
- Prejazdnosť a ľahkosť ovládania.
Čo nám chýbalo
- Ľahšie radenie spiatočky a dopredného chodu.
Čo nás prekvapilo
- Množstvo pripojiteľných zariadení.
Goes Terrox 500-A
Cena (základ/test) 5 799/5 799 €
Záruka 2 roky bez obmedzenia km
Motor
- Kvapalinou chladený jednovalec/2V, zdvihový objem valca 495 cm3, max. výkon 25,5 kW (34?7 k) pri 7 250 ot.min-1, max. krútiaci moment 38 Nm pri 5 750 ot.min-1. Emisie CO2 180 g/km.
Jazdné výkony
- Pohotovostná hmotnosť 358 kg, vmax = ~90 km/h, spotreba výrobca/test 7,0/7,8 l/100 km.