Test: HONDA CRF1100L Africa Twin Adventure Sports – Hit na želanie

Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports ES DCT ulahodí tým, ktorí sú nižší a tým, ktorí nejazdia terén.

Africa Twin sa predávala a predáva ako cukor, stačí sa pozrieť okolo seba. Či už ste doma na Slovensku, alebo kdesi v zahraničí na mototripe, spolu s gé-eskom od BMW bude Africa Twin najčastejšie stretávanou motorkou vôbec. Zdalo by sa teda, že si Honda môže pokojne hovieť na tom svojom tróniku a nič nerobiť, no ona pozorne sledovala trh a počúvala zákazníkov, najmä tých nerozhodných. Dospela k dvom veľmi zaujímavým zisteniam.

Po prvé, že mnohí jazdci, hoci si kúpia Africu Twin, ktorá je zrodená na off-roadovú jazdu, s ňou do terénu nikdy v živote nepôjdu a ak áno, tak maximálne na nejakú ľahkú poľnú cestu. Po druhé, že mnohým sa Africa páči a aj by si ju kúpili, no nedočiahnu z nej na zem. Preto Honda prišla pre sezónu 2024 so zásadnou zmenou verzie Adventure Sports. Prvou zmenou, ktorá najviac udrie do očí, sú kolesá. Po novom je vpredu namiesto pôvodnej 21-ky menšie 19-palcové koleso, ktoré zabezpečuje lepšiu ovládateľnosť a vyššiu agilitu v zákrutách. Dodávam, že vzadu ostala pôvodná 18-ka. Okrem toho je skrátený zdvih kolies – vpredu z 230 na 210 mm a vzadu z 220 na 200 mm. Menšie koleso vpredu a skrátené zdvihy spôsobili, že svetlá výška motorky šal dole o 3 cm, ale čo je podstatné o rovnakú hodnotu sa znížila aj výška sedadla.

V najnižšej polohe je teraz vo výške 835 mm, no bez náradia si ju viete nastaviť až do výšky 855 mm. Každopádne v najnižšej polohe už ani ja s mojou výškou 176 cm som nielenže nemusel z motorky špičkovať, ale dočiahol som na zem pevne celým chodidlom. Dokonca bez toho, aby som mal natiahnuté nohy. Hoci je sedadlo nižšie a stúpačky tam, kde boli, komfort sedenia ani  komfort kolien nijako zvlášť neutrpeli. Skôr by som povedal, že keďže mám paže voči zadku vyššie, tak je to ešte o kúsok lepšie. Mierne upravené je aj samotné sedadlo, aby bolo komfortnejšie. Medzi stehnami je hrubšie, má o 8 % väčšiu plochu a skutočne je veľmi príjemné.

Viac sily v stredných otáčkach

K verzii Adventure Sports patrí elektronický podvozok Showa-EERA, kde si môžete nastaviť tuhosť pruženia aj predpätie zadnej pružiny. Samozrejmosťou je šesťosová inerciálna jednotka IMU, náklonové ABS, trakčná kontrola, antiwheelie systém, systém regulácie nadvihovania zadného kolesa atď. Optimalizáciou prešiel aj motor, ktorý teraz odvádza vyšší krútiaci moment už v nižších a stredných otáčkach. A skutočne cítiť silu motora odspodu. Zaujímavá je spotreba, pretože 5,0 l/100 km na takúto motorku je famózna hodnota. K tomu zrejme prispelo aj menšie predné koleso a cestné pneumatiky, testovaný exemplár mal plášte Bridgestone Batlax Adventurecross Tourer. Inak tie ma nijako extra nepresvedčili, dokonca ma prekvapili, keď mi zopárkrát v celkom nevinných náklonoch jemne podšmyklo zadné koleso.

Keď sa vrátim k motoru, musím spomenúť aj výfuk, ktorý je tichší, pritom ho ešte počuť a to ja veľmi kvitujem. Ja som mal verziu s DCT prevodovkou, ktorú si vyberie viac ako polovica zákazníkov Africy Twin. A rozumiem im, osobne by som však ako prvé šiel na premapovanie, aby ani v komfortnom režime nepodtáčala motor. Ktokoľvek sa so mnou môže hádať, ale ja si myslím, že príliš nízke otáčky motoru nesedia. Platí to všeobecne aj v tomto prípade.

Honda Africa Twin Adventure Sports je presne, ako boli kedysi úspešné televízne či rádiové programy na želanie, resp. programy, v ktorých ste si želali hity, scénky či vystúpenia. Je presne na želanie zákazníkov. Pritom v ponuke ostáva aj štandardná Africa Twin s 21-kou vpredu.

Stručne

Čo treba uznať

  • Silný motor, výborný podvozok.

Čo nám chýbalo

  • Rozumnejšie mapovanie DCT prevodovky.

Čo nás prekvapilo

  • Spotreba iba 5,0 l/100 km.

Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports ES DCT

Cena (základ/test)                                                        14 350/22 157 €

Záruka                                                                            2 roky bez obmedzenia km       

Motor

  • Kvapalinou chladený R2/8V, zdvihový objem valcov 1 084 cm3, max. výkon 75 kW (102 k) pri 7 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 112 Nm pri 5 500 ot.min-1. Emisie CO2 110 g/km.

Jazdné výkony

  • Pohotovostná hmotnosť 253 kg, vmax= 199 km/h, spotreba výrobca/test 4,8/5,0 l/100 km.

Test: Honda CB500 Hornet

Komentáre (0)
Pridať komentár