Blog: Mestá majú diaľnice zadarmo, vidiek bude platiť viac!

Ja so to vedel... asi takto nejako môže začať článok na túto tému. Ani nie pár dní po zrušení spoplatnenia vybraných úsekov diaľnic, prichádza informácia, že diaľničné známky budú drahšie.

Vedeli ste, že na Slovensku je 540 km diaľnic a 320 km rýchlostných ciest / ciest pre motorové vozidlá? A po novom je zhruba 200 km pre istý okruh ľudí zadarmo? To je skoro štvrtina. K tomu zavedenie jednodňovej diaľničnej známky, ktorej cena sa má odvíjať od ceny ročnej známky… a výsledok je jasný.  Majoritná skupina vodičov bude za používanie diaľnic platiť ešte viac.

Minister dopravy Jozef Ráž k tejto téme uviedol: „Je pravdepodobné, že nejaké konsolidačné opatrenia sektoru dopravy budú nutné, teda je pravdepodobné, že k nejakému navýšeniu dôjde.“ Aktuálne ceny diaľničných známok sú stanovené na 60 eur za ročnú, 17 eur za mesačnú, 12 eur za desaťdňovú a 5,40 eura za jednodňovú. Hoci presná výška prípadného zvýšenia zatiaľ nebola špecifikovaná, aj pri náraste o 10 až 20 percent by slovenské diaľničné známky zostali medzi najlacnejšími v regióne.

Lenže,  napr. Česko viem krížom krážom prejsť po diaľnici, Rakúsko viem tiež krížom krážom bez Joža Ráža prejsť tiež v pohode a kľude, len na Slovensku z jedného konca na druhý musím ísť skoro polovicu cesty po okreskách. (200 km z celkových 500 km).

Prečo ma to rozhorčilo? Lebo v inom článku som čítal vyjadrenie, že: “Dávame na diaľnicu ľudí, ktorí by si tú známku aj tak nikdy nekúpili. Dopad na štátny rozpočet bude takmer nula. Odhaduje sa to do 200-tisíc eur,” povedal Ráž.

Doteraz sme za posledné roky čítali, že Slovensko na diaľničných známkach rekordne zarábalo. Teraz vymysleli galibu pre majoritu dochádzajúcich za prácou. Tak kurník šopa, keď je raz 200 000 eur zanedbateľných, tak prečo zrazu treba konsolidovať a navyšovať? Bohatým dávať, chudobným brať…

Ďalej. Ideálnym príkladom je Bratislava. Má ajviac km diaľnic v rámci Slovenska, ktoré sú bezplatné, čiže sú a budú aj logicky najviac vyťažené. Sily a prostriedky NDS-ky sú tam dlhodobo nedostačujúce. Hocikedy je voľné jedno cestárske vozidlo a jeden prenosný vozík, a nehôd, či odstavených áut je tam jednoznačne najviac. To nikoho toto netrápi a neštve? Plánujú sa zamyslieť aj nad denno-dennými problémami, ktoré na cestách panujú, a ako jednej zložky zastupujú druhé, lebo proste nie sú ľudia?

 

Komentáre (0)
Pridať komentár