Ja osobne považujem Tarraco za jedno geniálne SUV, ktoré poskytuje všetko to, prečo boli SUV vymyslené – štýl, vnútorný priestor a variabilitu, komfort a výbavu, výkon, jazdné vlastnosti na ceste a prejazdnosť terénom, robustnosť a odolnosť. Okrem štandardných testov som s ním pred pár rokmi bol dokonca na dovolenke v rakúskych Alpách. Vtedy som sa doň doslova zamiloval. A evidentne som s tým nebol sám, pretože Tarraco prinášalo pre automobilku celkom slušné predajné čísla.
Preto ma prekvapuje a zároveň nesmierne mrzí, že SEAT definitívne ukončuje výrobu Tarraca. Pritom jeho technická dvojička Škoda Kodiaq 2. generácie mala premiéru nedávno a Volkswagen Tiguan Allspace, ktorý sa po novom bude volať Tayron, ju v Európe bude mať čochvíľa. Ideovým nástupcom Tarraca bude Cupra Terramar, to ale nebude SEAT. Ja som si posledné dejstvo Tarraca užil skutočne grandiózne. A to hneď z dvoch dôvodov – jednak mi slovenský importér poskytol auto s top motorom a bohatou výbavou a jednak som s autom opäť vyrazil na dovolenku do rakúskych Álp, konkrétne do dedinky Heiligenblut, ktorá je priamo pod najikonickejším horským priechodom – Grossglockner Hochalpenstrasse.
Priestor pre každého
V Tarracu môžete posúvať zadné sedadlá dopredu a dozadu, môžete meniť sklon operadiel zadných sedadiel a variovať tým priestor, resp. komfort pre posádku a priestor na batožinu. Štvor- či päťčlenná rodina si určite nájde konfiguráciu, pri ktorej nikto nebude ukrátený o priestor a nič dôležité neostane doma. Tíško dodávam, že Tarraco môžete mať aj v sedemmiestnej verzii. O priestorovej ponuke vpredu sa ani nebavme. Sedadlá sú veľké a pohodlné. Také, v ktorých vás ani na dlhých cestách nebude bolieť chrbát. Prístrojová doska je postavená „okolo vás“ , no zachováva vzdušný priestor, vďaka čomu vlastne cítite veľkosť auta.
Mňa, ako človeka „zo starej školy“, trocha mrzí, že klasické ovládače klimatizácie nahradili dotykové plôšky, no vzhľadom na ostatné kvality auta by to rozhodne nebol pre mňa „dealbreaker“. Testovaný model bol vo výbavovom stupni Xperience, ku ktorému prislúcha nesmierne bohatá výbava už v základe. Auto však malo navyše v opcii zopár prvkov, ktoré z neho robili top exemplár. Spomeniem balík Premium, v ktorom je vyhrievanie čelného skla fóliou – zdôrazňujem: fóliou, nie drôtikmi; 20-palcové kolesá; navigácia; 360-stupňový kamerový systém, ale aj bezpečnostný balík XL. Z ďalších prvkov spomeniem panoramatickú strechu, nezávislé kúrenie či 230-voltový konektor, ktorý som – ako správny Slovák na ceste na dovolenku – aj náležite využil. Napojil som naň autochladničku s príručným proviantom. Cena sa tak vyšplhala cez 51 000 eur, no za to, čo všetko takto nakonfigurovaný SEAT ponúka, to vôbec nie je veľa.
Silný a úsporný
Nie je to veľa, pretože pod kapotou pracoval najsilnejší agregát, aký v Tarracu môžete mať, navyše v spojení s automatom a pohonom všetkých štyroch kolies. Tie k nemu prislúchajú v štandarde. Pokiaľ ide o motor, bol to dvojliter TSI 245, teda s výkonom 180 kW, resp. 245 k a krútiacim momentom 370 Nm. Má toľko síl už v nízkych otáčkach, že pri pokojnej jazde ho automat ani v strmých stúpaniach spomínaného horského priechodu nemusel vytáčať. Len si tak potichučky húdol tú svoju. Naopak, keď som sa bol povoziť len tak pre zábavu, tak sa nechal krásne vytáčať a ukázal svoj výkonový potenciál. Radosť jazdiť. O to viac, že Tarraco má skvelý podvozok, ktorý nie je zbytočne tvrdý a vám aj posádke poskytne komfort, takže ani dlhé cesty či jazda po menej kvalitných cestách nebude unavujúca. Pritom v zákrutách podrží a viete sa s ním parádne zabaviť. Ani som ho nepotreboval „dávať“ do tvrdšieho režimu. Pravda, ten motor ani v športovom režime nie je nijako agresívny či výbušný. Nevytrhne vám volant z rúk, namiesto toho vám výkon dávkuje postupne. Veľký kus práce v ostrých vracákoch odviedol aj pohon všetkých štyroch kolies 4Drive. Bez neho by predné kolesá, resp. elektronika mali čo robiť, aby preniesli výkon na cestu. Bonbónikom bola spotreba, ktorá sa počas dvoch týždňov bežného používania, diaľničnej jazdy na dovolenku a späť, a tiež jázd po alpských cestách a cestičkách vrátane „fundrive“ na spomínanom horskom priechode udržala na hodnote 9,0 l/100 km. Štandardný týždňový test by som dal niekde na okolí 8 litrov na 100 km.
Neobanujete!
SEAT Tarraco ma opäť presvedčil o tom, že je geniálne auto a svoju lásku k nemu som si prehĺbil. Ja som si definitívu, resp. posledné dejstvo vystúpenia Tarraca užil grandiózne – s top motorom a top výbavou, no vy ho také nemusíte mať. K dispozícii sú iné motorizácie – benzín, diesel aj plug-in hybrid – manuálna alebo DSG prevodovka, pohon predných kolies alebo 4Drive a tri stupne výbavy. Presne podľa vašich predstáv či finančných možností. Stačí sa len rozhodnúť, určite neobanujete! Akurát sa musíte poponáhľať, už sa predávajú iba skladové zásoby.
Stručne
Čo treba uznať
- Tarraco je po každej stránke výborné auto.
Čo nám chýbalo
- Možno len živelnejší prejav motora.
Čo nás prekvapilo
- SEAT ukončuje výrobu takéhoto geniálneho auta.
SEAT Tarraco 2,0 TSI 245 DSG 4Drive Xperience
Cena (základ/test) 32 680/51 639 €
Záruka 5 rokov alebo 150 000 km
Motor
- Preplňovaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 984 cm3, max. výkon 180 kW (245 k) pri 4 200 – 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 370 Nm pri 1 600 – 4 300 ot.min-1. Emisie CO2 191 – 207 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 6,2 s, vmax = 228 km/h, spotreba WLTP/test 8,4 – 9,2/9,0 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- 230 V – áno
- AUX – nie
- USB-A – nie
- USB-C – 2×
- Wi-fi – áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 9,2
- Batožinový priestor: 760 dm3
SEAT Tarraco 2,0 TDI 110 kW 7º DSG FR – Posledný 7-miestny SEAT, ktorý ostáva v hre!