Začnem netradične, krátkym pohľadom do histórie. Vedeli ste, že Renault mal do činenia aj s lietadlami? V roku 1933 totiž kúpil leteckú spoločnosť Caudron a už v nasledujúcom roku s lietadlom Rafale C.430 vytvoril rýchlostný rekord 445 km/h a v nasledujúcich rokoch s ďalšími lietadlami ďalšie rekordy. Vice versa, už v roku 1934 Renault využil poznatky Caudronu z aerodynamiky vo svojich športových vozidlách Nervasport a Étoile Filante. A práve na spomínané lietadlo odkazuje názov novinky francúzskej automobilky. Líniu spojenia názvu Rafale s lietaním zachoval aj slovenský importér, ktorý prestávku prvých jázd zasadil na malé športové letisko v Mladej Boleslavi. Navyše nám zorganizoval vyhliadkový let v okolí, takže sme si mohli pozrieť hrady a zámky v okolí z takej perspektívy akej ju bežne nevidíte. Obrovské prekvapenie bolo, keď sa ma pilot spýtal, či si to chcem vyskúšať. Hádajte ako rýchlo som sa chopil „kormidla“. A bonbónikom programu bolo akrobatické predstavenie českého pilota, ktorý je ambasádorom značky Renault v Česku.
Samotný Luca de Meo, šéf Renaultu, povedal, že Rafale preberá štafetu, ale pridáva zbrane, ktoré značke chýbali. Smeruje do segmentu D-SUV kupé, ktorý rastie, má pohon, ktorý zodpovedá dobe, technickú vyspelosť, dizajn a emócie. A ja to trochu spresním, Renault Rafale mieri medzi Peugeot 3008, VW Tiguan, Alfa Romeo Stelvio, DS7, BMW X2, Volvo XC60, Lexus NX, Audi Q5 Sportback atď. Je prvým produkčným automobilom Renaultu, ktorý od samotného počiatku vývoja vznikal pod dohľadom aktuálneho šéfdizajnéra značky Gillesa Vidala. Charakteristickými prvkami sú ostré hrany, maska chladiča so štruktúrou, ktorá pripomína rybacie šupiny, denné svetlá, ktoré „sa hrajú“ s logom automobilky a variujú jeho fragmenty, výrazná odtrhová hrana na veku kufra a spojler nad oknom veka kufra.
Známe veci
Interiér si berie jednotlivé prvky aj celú koncepciu z aktuálne nových modelov Austral, Espace a Scénic. Spomeniem dva displeje, lištu priameho ovládania klimatizácie, posuvnú konzolu na odloženie si ruky, resp. jeho podopretie pri práci s dotykovým displejom, či volič prevodovky na stĺpiku riadenia pod volantom. K tomu veľmi kvalitné spracovanie a materiály. Renault pritom využíva veľa recyklovaných, syntetických a recyklovateľných materiálov. Namiesto pravej kože používa syntetickú, ktorá však – okrem toho, že pre ňu nemusí zomrieť žiadne zviera – má niekoľko ďalších výhod. Tou prvou a pre vás asi najdôležitejšou je, že má vyššiu odolnosť a trvácnosť ako štandardná koža.
Druhou je, že je energeticky zhruba 10-násobne menej náročná na výrobu – spotrebuje sa menej vody, vyrába sa na mieste, takže sa eliminuje niekoľkonásobná doprava cez pol sveta… A na pocit nerozoznáte, či máte v rukách volant z pravej kože alebo tejto syntetiky. Všeobecne pocit na volante je skvelý. Na ostatných modeloch Renaultu cítim, že ich robia ľudia, ktorí radi jazdia a Rafale – hoci o ňom samotný výrobca tvrdí, že je vlajkovou loďou a ako taká nemusí byť práve „fun to drive“ – v tom nijako nezaostáva. Vďaka výbornému riadeniu, ktoré je dobre vyladené z pohľadu reakcií kolies, účinnosti posilňovača aj z pohľadu spätnej väzby do volantu, pririaďovaniu zadných kolies 4Control Advanced a dobre vyladenému podvozku som si s Rafale užil české vidiecke cestičky. Tie sú často úzke a bez deliacej čiary uprostred, ledva na dve autá, plné zákrut, stúpaní a klesaní… Mimochodom, volant má medzi krajnými polohami iba 2,33 otáčky, čo je najmenej v triede. Pritom priemer otáčania je vďaka systému 4Control iba 10,4 metra, čo je na úrovni Clia.
Chválim aj sedadlá, ktoré sú pohodlné, a pritom slušne držia telo. Zaujímavosťou je, že vo verzii Esprit Alpine je logo A na operadle sedadla podsvietené. Tento prvok zatiaľ nemá žiaden iný model Renaultu. Rafale má identický rázvor osí náprav ako Espace, takže o vnútorný priestor rozhodne nie je núdza. K zaujímavostiam patrí šikovná lakťová opierka ingenious, do ktorej môžu pasažieri sediaci vzadu ukotviť tablet či smartfón a pozerať ho za jazdy. Hendikep zvažujúcej sa strechy v zadnej časti eliminuje panoramatická strecha Solarbay, ktorú môžete vďaka špeciálnym kryštálikom „zatemňovať“, navyše môžete to urobiť samostatne v prednej a zadnej časti. Slovko zatemňovať som dal do úvodzoviek, pretože v skutočnosti vyzerá okno po zatemnení skôr ako mliečne sklo. Kufor má objem 630 dm3, čo musí stačiť aj na dovolenkové cesty.
Ide to aj na jedno tlačidlo
Dotykový displej so systémom openR Link funguje na googlovskom pozadí a umožňuje vám prístup do vášho google účtu bez toho, aby ste mali svoj mobil spojený s autom. Okrem toho vám umožňuje zrkadliť Google Maps priamo na displeji prístrojového štítu. Väčšina áut zrkadlí Google Mapy len na dotykový displej. Samozrejmosťou je hlasový asistent Google, systém už teraz poskytuje vyše 50 aplikácií. Samozrejmosťou je celá škála asistenčných systémov, dokopy ich je 32 a vymenovať by ich bolo úplne zbytočné. Naopak jedinečnosťou je, že si môžete uložiť svoj bezpečnostný profil a vyvolať ho jedným tlačidlom. Hovorím o funkcii My Safety, v ktorej si môžete deaktivovať tie bezpečnostné funkcie, ktoré vás otravujú – napríklad pípanie na prekročenie rýchlosti, vracanie do jazdného pruhu, upozornenie na stratu pozornosti – a potom po každom ďalšom naštartovaní vám stačí vyvolať vaše nastavenie tlačidlom My Safety a nemusíte tie systémy znova vypínať v menu cez dotykový displej. A, samozrejme, svoj bezpečnostný profil si môžete aktivovať alebo deaktivovať a zapnúť tým všetky bezpečnostné systémy aj kedykoľvek za jazdy. To je zaujímavé, lebo ostatné automobilky nás presviedčajú o tom, že jednotlivé bezpečnostné systémy musia vypínať tak, ako to robia – teda cez dotykový displej, často na viac krokov – preto, lebo to od nich tak chcú európske nariadenia. Renault žije na inej planéte? Kde je pravda?
Príde aj plug-in
Už som spomínal, že Rafale poskytuje výborný pocit vo volante a že jeho rázvor je navlas identický s rázvorom modelu Espace. Rozchody kolies vpredu aj vzadu sú však širšie, pružiny, tlmiče a stabilizátory sú tuhšie a uloženie ramien sú upravené tak, aby sa auto menej nakláňalo v zákrutách, bolo stabilnejšie a vodičovi poskytlo väčší zážitok z jazdy. V porovnaní s modelom Austral má o 30 percent kratšiu časovú odozvu na riadenie a o 10 % menší bočný náklon karosérie. Aktuálne je Renault Rafale na našom trhu dostupný v dvoch stupňoch výbav Techno a Esprit Alpine a jedinou motorizáciou – full hybridom so systémovým výkonom 200 koní. Ide o systém, ktorý poznáme už z modelov Austral či Espace, prvé jazdy mi však ukázali, že je to celkom iný systém – technicky je síce identický srdcom, je to 1,3-litrový turbomotor, ktorému alternujú dva elektromotory (jeden bežný elektromotor a jeden štartér-generátor) a ktorého výkon prenáša multimódová prevodovka so štyrmi stupňami pre benzínový motor a dvoma pre elektromotor, ale prejavom je celkom iný. Motor ide tichšie, práca prevodoviek je výrazne lepšie zladená s charakteristikou motora – benzínový motor nie je podtáčaný, zmena prevodových stupňov je hladšia a rýchlejšia…
Už sa teším na riadny redakčný test. Základná cena sa začína na sume 39 900 eur, čo je vzhľadom na veľkosť auta a ponúkanú protihodnotu super, za verziu Esprit Alpine si Renault pýta 43 900 eur. Mimochodom, výrobca deklaruje normovanú spotrebu iba 4,7 l/100 km a aj keby ste mali o vyše litra vyššiu, ešte stále to bude super hodnota. Veľmi zaujímavou alternatívou bude plug-in hybridná verzia so systémovým výkonom 300 koní a pohonom všetkých štyroch kolies. Tá príde na trh onedlho.
aké bmw x2 ?
šak to je o pol metra menšie auto