Či má strechu hore, alebo ju má dole, tento kabriolet vyzerá elegantne a pôvabne, ale vďaka kapote s pozdĺžnymi rebrami a AMG balíku má zároveň dávku sebavedomého „šturmu“. A keby ste nevedeli, čo je to ten šturm, tak je to agresivita, zlosť, jedovatosť. Našťastie časy s kovovými „skladačkami“ sú za nami, teraz sú „in“ opäť plátenné strechy a ja som rád, že testovaný exemplár má červenú strechu. Mimochodom, môžete ju otvárať či zatvárať do rýchlosti 60 km/h a celý proces trvá 20 sekúnd.
Rozum na mieste
Interiér – aspoň teda predná časť – pochádza z novej triedy C. Ohúri vás krásnymi tvarmi, nádhernými detailmi a mňa osobne napríklad aj tým, že dotykový displej je pekne integrovaný do prístrojového panelu a netrčí z neho, ako keby naň zabudli. Tak totiž na mňa veľakrát pôsobia dotykáče na štýl „voľne stojaceho tabletu“. V CLE kabriolete – na rozdiel od triedy C, ale aj na rozdiel od CLE kupé – si navyše viete meniť sklon displeja.
„Pohoda, klídek a tabáček“
CLE kabriolet má veľmi dobre zvládnutú aerodynamiku so strechou dole. Keď si vytiahnete bočné okná a aktivujete systém Aircap, potom môžete úplne pokojne „existovať“ v aute aj v rýchlostiach 140 – 150 km/h. Pritom pod pojmom existovať rozumejte, že vám vír nevytrhá vlasy a nevyzlečie vás z košele, môžete počúvať audiosystém bez toho, aby reval ako death metalový koncert a že aj medzi sebou sa môžete rozprávať prirodzeným tónom a nemusíte po sebe kričať ako na talianskom blšáku. Aircap totiž vysunie vetrolam nad čelným sklom, ktorý usmerní vzduch ponad kabínu, a spoza zadných sedadiel zasa vysunie deflektor, ktorý zabráni tomu, aby sa usmernený vzduch zozadu vrátil späť do kabíny a vytváral turbulencie. V chladnom počasí si môžete aktivovať systém Airscarf, čo je vlastne fúkanie horúceho vzduchu na krk a šiju, resp. ramená. Dodávam, že oba tieto systémy sú súčasťou sériovej výbavy. To všetko, pochopiteľne, platí pre obsadenie dvoma pasažiermi na predných sedadlách. Vzadu je to jednoducho núdzovka, ale z tých lepších. Keď jazdíte vo dvojici, môžete využiť aj klasický mechanický deflektor. Kabriolet však rozhodne nie je o tom, aby ste lietali po cestách ako zmyslov zbavený. Je o vychutnávaní si vône a krás prírody; užívaní si toho, ako sa v kabíne zmiešava teplý vzduch z okolia s klimatizovaným vzduchom z výduchov; o voľnom priestore nad hlavou a pokoji a, samozrejme, aj o závistlivých pohľadoch okolia.
Takže určite budete jazdiť pomaly, dokonca pomalšie ako v bežných autách. A týmto smerom vás bude podvedome ťahať aj podvozok, ktorý je príjemne mäkký. V schopnostiach testovaného modelu však bolo aj pritvrdiť tlmiče, pretože mal balík s adaptívnymi tlmičmi. Avšak, našťastie, ani v športovom nastavení nie je podvozok príliš tvrdý. Pritom v súčinnosti s pririaďovaním zadných kolies dokáže byť toto CLE rýchle v zákrutách ako blesk. Testovaný model mal pod kapotou benzínový preplňovaný dvojliter so 190 kW, čo je 258 k, no ani on vás nebude nijako nabádať k tomu, aby ste prejavili svoj „šturm“. Keď potrebujete predbehnúť, potiahne, ale nie je nijako výbušný. Namiesto toho vám výkon dáva do rúk postupne. Aby som to uzatvoril, motor spolupracuje s deväťstupňovým automatom a hnacia sila sa prenáša na všetky štyri kolesá permanentne. Nie je to o tom, že by sa predné alebo zadné pripájali iba v prípade potreby.
Práve toto
Samozrejmosťou je obrovský komfort a vysoká výbava – vrátane totálne skvelých matrix LED svetiel; sedadiel s vyhrievaním, ventiláciou a masážou; audiosystému Burmester; kvanta asistenčných systémov, spomínaného adaptívneho podvozka atď. Mnohé z prvkov sú síce za príplatok, no aj s nimi je cena iba mierne nad 101 000 eur a to je super. Pochváliť musím aj to, že s natiahnutou strechou je CLE kabriolet extrémne tichý – nie je oveľa hlučnejší ako kupé. Motor ani nepočujete, od aerodynamiky len jemný šum a strecha ako taká „nebubnuje“ ani v rýchlostiach nad diaľničným limitom. Keby som si mal kúpiť jedno „otvorené“ auto – nie najviac šoférske, nie výkonový úlet, nie najlacnejšie, nie najdrahšie… – ale na každý deň, asi by to bolo práve toto CLE kabriolet.
Stručne
Čo treba uznať
- Krása, inteligencia, technická „dokonalosť“ a pocit.
Čo nám chýbalo
- Principiálne nič.
Čo nás prekvapilo
- Vynikajúca aerodynamika a skvelé odhlučnenie strechy.
Mercedes-Benz CLE 300 4Matic kabriolet
Cena (základ/test) 67 968/101 178 €
Záruka 6 rokov alebo 200 000 km
Motor
- Preplňovaný zážihový R4/16V + MHEV, zdvihový objem valcov 1 999 cm3, max. výkon 190 kW (258 k) pri 5 800 ot.min-1, max. krútiaci moment 400 Nm pri 2 000 – 3 200 ot.min-1. Emisie CO2 165 – 179 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 6,6 s, vmax = 250 km/h, spotreba WLTP/test 7,3 – 7,9/7,2 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- 230 V – nie
- AUX – nie
- USB-A – nie
- USB-C – 6×
- Wi-fi – áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 11,9
- Batožinový priestor: 295/385 dm3
Test: Mercedes-AMG GLE kupé 53 4Matic – Tajomstvo tkvie v technike