Nie som ten, čo môže súdiť. Nie som ten, čo má hľadať marketingovú logiku. Môžem sa len vyjadriť. Tak drzo a po slovensky poviem, ruky nohy by som polámal tomu, kto zmenil pred rokmi označenia motorov v Audi. A teraz? No, veď povedzte sami, či v tom vidíte logiku. Teraz totiž prichádza ďalšia označovacia zmena.
Čísla pre elektrické modely a spaľovacie motory budú diferencované – v budúcnosti budú párne čísla znamenať elektricky poháňané modely, nepárne čísla pre vozidlá so spaľovacími motormi. Presne naopak, ako vraví história. V časoch, keď mali tri modely v ponuke, nikto ani len neuvažoval, že sa to niekedy pretočí. Audi A4, dlhoročný bestseller, sa teraz s debutom najnovšej generácie volá Audi A5 a vyrába sa v Neckarsulme. Ponúka sa v štyroch nových variantoch: A5 Sedan a S5 Sedan a A5 Avant a S5 Avant.
Plne prepracovaná rodina A5 pôsobí na prvý pohľad výkonne a čisto. Zmenené proporcie s dlhým rázvorom, veľkými kolesami a plochou športovou karosériou stelesňujú progresívnu dynamiku a prémiové nároky. V sedane sa športový, kompaktne vyzerajúci skleník rozbieha smerom dozadu, plynule prechádza do plochého zadného okna ako kupé a končí na vizuálne krátkych dverách batožinového priestoru s výrazným spojlerom.
Výrazne navrhnutá zadná časť kombinuje športový, emocionálny dizajn a inteligentné technológie. Kombinácia skulpturálnej geometrie zadnej časti so súvislým trojrozmerným pásom svetiel dodáva zadnej časti nového Audi A5 aj vizuálnu dynamiku. Ďalšími zaujímavosťami pri pohľade zozadu v základných modeloch je jasný, moderný dizajn nárazníka s tmavým difúzorom.
Rodina Audi A5 ponúka vpredu digitálne denné svetlá s technológiou LED a vzadu druhú generáciu digitálnych koncových svetiel OLED. S približne 60 segmentmi na digitálny panel OLED sa A5 čoraz viac stáva displejom v zadnej časti vozidla. To umožňuje komunikáciu medzi autami a zvyšuje bezpečnosť v cestnej premávke.
Dizajn interiéru nového Audi A5 je založený na štyroch charakteristických črtách: Na jednej strane je interiér navrhnutý spôsobom zameraným na človeka, t. j. dôsledne prispôsobený potrebám svojich užívateľov. Druhou zvláštnosťou je Digital Stage, digitálny stolík, ktorý je jasne zarovnaný pred vodičom a cestujúcimi v podobe displejov Audi MMI. S Material Driven Design spĺňa Audi A5 požiadavku na priestranný pocit priestoru s vysokou úrovňou komfortu. Jasná štruktúra a logické fungovanie interiéru zaisťujú prehľadnosť vo všetkých situáciách a tvoria štvrtý prvok: Vizuálna čistota. K dispozícii je tiež voliteľné dynamické interakčné svetlo, ktoré podporuje interakciu vozidla s cestujúcimi.
Nový koncept ovládania radu Audi A5 zvyšuje interakciu s vozidlom vďaka elektronickej architektúre E. Nové Audi A5 sa bez problémov integruje do digitálneho ekosystému našich zákazníkov a ponúka osobný zážitok z konektivity. Tenký, voľne stojaci panoramatický displej Audi MMI má zakrivený dizajn a technológiu OLED a pozostáva z Audi virtual cockpit s 11,9-palcovou viditeľnou uhlopriečkou obrazovky a 14,5-palcového dotykového displeja MMI. Audi dopĺňa digitálny stolík pre cestujúcich vpredu voliteľným 10,9-palcovým displejom MMI pre spolujazdca, ktorý je dokonale integrovaný do dizajnu palubnej dosky. Nový A5 má pokročilejší, konfigurovateľný head-up displej ako jeho predchodca. Vodič má po prvýkrát možnosť ovládať funkcie vozidla a infotainmentu prostredníctvom head-up displeja.
Základným motorom je 2,0 TFSI s výkonom 110 kW (150 k). Alternatívne je tento agregát k dispozícii s výkonom 150 kW (204 k). Tieto agregáty TFSI majú turbodúchadlo s variabilnou geometriou turbíny (VTG) a pracujú s upraveným spaľovacím procesom, ktorý je obzvlášť ekonomický v oblasti nižšieho zaťaženia. Technológia VTG umožňuje harmonický a agilný nárast krútiaceho momentu aj pri nízkych otáčkach benzínových motorov. Turbo štvorvalec je k dispozícii s dvojspojkovou prevodovkou. Variant s výkonom 110 kW je dostupný ako čistá predokolka a variant s výkonom 150 kW s pohonom predných kolies alebo quattro ultra.
Motor 2.0 TDI s výkonom 150 kW (204 k) stanovuje nové štandardy. Technológia MHEV Plus v A5 v kombinácii s naftovým motorom z generácie EA288 Evo využíva optimalizované spaľovanie od svojho predchodcu pomocou snímača tlaku vo valcoch, TwinDosing pre dodatočnú úpravu výfukových plynov a dva vyvažovacie hriadele pre kultivovaný chod motora. Vyvinie krútiaci moment 400 Nm medzi 1 750 a 3 250 ot./min. Motor 2.0 TDI je k dispozícii s dvojspojkovou prevodovkou s predným pohonom alebo ako quatro ultra.
Pohon športových modelov S5, je založený na 3,0-litrovom motore V6 TFSI s výkonom 270 kW (367 k) s optimalizovaným procesom spaľovania, prvýkrát s turbodúchadlom s variabilnou geometriou turbíny (VTG) a technológiou MHEV plus. Prepracovaná dvojspojková prevodovka S tronic v Audi S5 je navrhnutá pre väčší krútiaci moment, tiež zabezpečuje nižšiu hmotnosť prednej nápravy a robí ju agilnejšou.