Nissan patrí vďaka modelu Leaf k „otcom“ elektromobility. O to viac sme boli zvedaví na jeho najnovší model, hoci na náš trh dorazil takmer tri roky po svetovej premiére. V kooperácii s Renaultom je postavený na spoločnej platforme CMF-EV, no oproti Renaultom je podstatne väčší, čo mu len prospelo.
Progresívne atraktívny
Zvonka Ariya vyzerá vynikajúco. Mierne utopicky, no elegantne a tvary neobmedzujú praktickosť karosérie. Tmavomedená farba Akatsuki, výrazná čelná maska, klesajúca línia strechy s nádychom tvaru kupé a v neposlednom rade veľké 20 palcové kolesá priťahujú pozornosť okolia. Ak k tomu prirátame uzučké svetlá vpredu i vzadu a mohutný spojler nad zadným oknom, radi konštatujeme, že trojročné zdržanie v tomto smere nič nepokazilo.
Interiér na jednotku
Interiér v tom najlepšom zmysle ťaží z toho, že Ariya je od začiatku postavená ako elektromobil. Je v ňom teda typicky veľa miesta vo všetkých smeroch a neprekáža ani šikmá línia strechy. Trocha prekvapí kvôli batérii relatívne vysoko umiestnená podlaha. Tá do istej miery, spolu s nie vo veľkom uhle otvárateľnými prednými dverami, komplikuje nastupovanie pohybovo obmedzeným spolujazdcom. Zadné dvere sa však otvárajú oveľa viac a tam je to v poriadku. Príjemný je aj výhľad vo všetkých smeroch. Vynikajúcim dojmom pôsobí tvarovanie interiéru a vysoko kvalitné materiály v ňom. Zaujme aj neobvyklým, no príjemným ambientným osvetlením, výbornými sedadlami i originálnou, elektricky posuvnou veľkou stredovou konzolou. Čerešničkou na torte je dreveným dekórom tvorená dolná línia palubnej dosky. Uprostred sú akoby len vytlačené symboly nastavenia teploty a pod. Sú to však funkčné ovládače. Po chvíli si na ne zvyknete a ich elegancia vyváži všetko ostatné. Na dvoch veľkých displejoch trocha vidieť čas ubehnutý od premiéry Ariye, no funkčne sú v poriadku.
Reálna skúsenosť
Raz darmo, dojazd a nabíjanie sú stále jednými z hlavných kritérií, ktoré neprajú rozvoju elektromobility. Ariya má „písaný“ dojazd 509 km. Pri teplote mierne nad nulou nám pri nabití na 99 % palubný počítač ukazoval 334 km. Pri bežnom jazdení s krátkymi úsekmi diaľnice, okresiek i mesta nám reálny mierne zimný dojazd vychádzal okolo 360 km. Pri nabíjaní na 50 kW nabíjačke zo 75 % nám indikovalo vozidlo čas 54 minút na 100 % nabitie. V realite sme však stovku nedosiahli ani po 100 minútach, keď už nabíjací výkon klesol na 2 kW, pričom na začiatku dosiahol 38 kW. Teoretický najvyšší výkon palubnej nabíjačky je pritom 130 kW. Otázne, je aký výkon skutočne poskytne nabíjací stojan a aký je reálny priebeh nabíjania.
Výborná je však skúsenosť z jazdy. Vynikajúca dynamika, komfort ovládania a vôbec života na palube so skvelým audiosystémom Bose s 10 reproduktormi, sofistikovanou klimatizáciou a už spomínanou kvalitou spracovania a materiálov jednoznačne zaraďujú Nissan Ariya medzi to najlepšie, čo tento segment momentálne ponúka, no za relatívne rozumnú cenu. Stotridsiatka na diaľnici je v tom najlepšom zmysle slova nuda. Maximálka 200 km/h je na elektromobil až neobvykle vysoká. Všetko ešte rámuje inteligentný pohon všetkých kolies e-4orce s dvoma nezávislými motormi, štyrmi jazdnými režimami (Sport dokresľuje trocha čudný umelý zvuk), B-mód a E-pedál, inteligentná zadná kamera, čiže možnosť zmeniť vnútorné zrkadlo za digitálne, systém Propilot4 + Navi-Link a Propilot Park, ktorý pri parkovaní prevezme riadenie, akcelerátor, brzdy i prevody.
Ťažký boj
Nissan Ariya čaká na našom trhu nemilosrdné konkurenčné prostredie. Má však svoje pôvaby a prednosti, ktoré by potenciálnych kupcov mohli presvedčiť zainvestovať práve týmto smerom. Uvidíme, ako sa s touto výzvou popasuje aj samotný importér značky na Slovensko.
Nissan Ariya 87 kWh e-4orce Evolve
Cena a záruka: základ/test 55 490/60 190 €; 3 roky alebo 100 000 km na vozidlo, 5 rokov alebo 100 000 km na elektrický pohon, 8 rokov alebo 160 000 km na VN akumulátor
Jazdné výkony, spotreba: 0 – 100 km/h za 5,7 s, vmax = 200 km/h, dojazd vo WLTP/test 509/~360 km, spotreba WLTP/test 19,9/23,9 kWh/100 km.
STRUČNE
Čo treba uznať: . auto napíše čo je výnimočné na aute, čo vyzdvihunje voči ostatným elektromobilom
Čo nám chýbalo: Ešte trocha mäkší režim podvozka.
Čo nás prekvapilo: Vysoká kvalita materiálov a spracovania interiéru.
Ikony
USB A 2×
USB C 2×
Konektivita smartfónu: áno
Uhlopriečka displeja: 12,3
Bat. priestor v zákl. usporiadaní: 415 dm3
Test: Nissan X-Trail e-Power 2WD 204 k N-Connecta – Spochybňuje Európsku komisiu