Tretia generácia vstúpila na trh v roku 2012, o päť rokov neskôr prebrala štafetu modernizovaná verzia a od roku 2019 už na cestách vídame súčasnú štvrtú generáciu. Vždy ma fascinovalo, ako sa Octavia teší obľube prakticky vo všetkých skupinách zákazníkov. Ak Octaviu vidíte na ceste, vôbec sa nedá odhadnúť, či za volantom sedí čerstvý držiteľ vodičáku, mladá rodinka, obchodný manažér v strednom veku alebo spokojný dôchodca. Ale späť k testu, z autobazára AAA Auto som si tentoraz požičal Octaviu Combi 2,0 TDI z roku 2018, ktorá atakuje hranicu 180-tisíc najazdených kilometrov.
Štyri oči
Octavia prešla v roku 2017 faceliftom a ten spoznáte jednoducho – predné svetlá sú rozdelené na štyri časti. Škoda paradoxne nerozdelila iba svetlá, ale aj ľudí na dve skupiny, no časom si všetci zvykli. Mnohí možno nevedia, že v skutočnosti má aj modernizovaná Octavia na oboch stranách klasicky jeden svetlomet, rozdelený je len opticky a to výčnelkom plastového nárazníka.
Okrem tejto zásadnej zmeny v rámci exteriéru dostala Octavia vďaka modernizácii nový multimediálny systém s funkciou zrkadlenia mobilu prostredníctvom Android Auto alebo Apple CarPlay. Odporúčam poobzerať sa po kúsku, ktorý má vo výbave navigačný systém Amundsen alebo Columbus. Silnou zbraňou Octavie Combi je jej praktická stránka – priestranný interiér vrátane miesta na zadných sedadlách a kufor s objemom až 610 dm3.
Dvojliter dízel
V testovanom aute pracoval motor 2,0 TDI s výkonom 110 kW v kombinácii s dvojspojkovou automatickou prevodovkou. Rovno hovorím, že ak by som si Octaviu kupoval ja, chcel by som tam presne tento motor. Jedna-šestka je síce papierovo o niečo úspornejšia, ale kombinovala sa iba s 5-stupňovým manuálom, resp. automatom so suchými spojkami a vo výsledku často žerie viac ako spomínaný dvojliter. Ak ste náročnejší, v ponuke bol ešte silnejší variant dvojlitrového naftiaku s výkonom 135 kW. Tieto autá navyše majú viacprvkovú zadnú nápravu.
Od septembra 2018 dostali všetky naftové Octavie technológiu selektívnej katalytickej redukcie, takže treba pravidelne dopĺňať AdBlue. V otázke spoľahlivosti Octavia neprepadá, no na základe skúseností majiteľov môžem vypichnúť pár rizikových faktorov: vŕzganie zadnej nápravy spôsobuje poškodený silentblok. Prehrievanie motora je znakom, že doslúžila vodná pumpa a palivový filter treba vymeniť skôr, ako predpisuje výrobca (90-tisíc km), pretože si ľahko odpálite vstrekovače. Skúsenosti tiež dokazujú, že je dôležité kontrolovať stav chladiacej kvapaliny, jej chemické zloženie spôsobuje degradáciu už po šiestich rokoch, netreba veriť tvrdeniu, že je „doživotná“.
Škoda Octavia combi 2,0 TDI 110 kW 7DSG
Cena: nového vozidla / súčasná cena 25 500 / 14 599 €
Motor:
- preplňovaný vznetový R4/16 V, zdvihový objem valcov 1 968 cm3, max. výkon 110 kW (150 k) pri 3 500 – 4 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 340 Nm pri 1 750 – 3 000 ot.min-1, emisie CO2: 129 – 151 g/km
Jazdné výkony a spotreba:
- 0-100 km/h za 9,0 s, vmax=213 km/h, spotreba WLTP / test 4,9 – 5,8 / 5,7 l/100 km.
Jazdenka – Kia Sorento 2,2 CRDi 4×4 Platinum – Revízia luxusu