Austral sa na našom trhu začal predávať najprv s 1,33-litrovým motorom podporeným mild hybridnou technológiou, hneď od uvedenia na trh však bolo jasné, že príde aj full hybrid s multimódovou prevodovkou – podobný, aký poznáme z Clia, Arkany či Capturu. V prípade Australu však namiesto 1,6-litrového atmosférického motora bude pracovať s celkom novým 1,2-litrovým preplňovaným motorom.
Papierové porovnanie je ohromujúce – mild hybrid s manuálom má normovanú spotrebu vo WLTP 6,1 – 6,5 l/100 km, s DCT prevodovou 6,2 – 6,5 l/100 km, ale full hybrid iba 4,6 – 4,7 l/100 km. To je rozdiel takmer dvoch litrov na každých sto kilometrov! A to aj napriek výraznej výkonovej prevahe – 200 koní full hybridu voči 140 koníkom mild hybridu s manuálom, resp. 158 k s DCT prevodovkou. Zaujímavé je aj porovnanie krútiaceho momentu. MHEV s manuálom poskytne 260 Nm, s automatom 270 Nm, ale pri full hybride udáva výrobca iba 230 Nm. Napriek tomu, že spaľovací motor má 205 Nm, elektromotor takisto 205 Nm a štartér-generátor ďalších 50 Nm. Dôvod je prozaický, spomínané maximá sa dosahujú vždy v iných otáčkach a podmienkach.
Poďme však z teórie do praxe. Motor má tri valce a, žiaľ, v niektorých režimoch je to aj cítiť – vibruje, duní a nemá pekný zvuk. Hovorím najmä o zahrievacej fáze po studenom štarte, silnejšej akcelerácii, ale týka sa to aj niektorých špecifických podmienok. Napríklad v okolí 50 km/h občas (nie zakaždým, ale len občas) elektronika nechala motor pracovať pár sekúnd v zbytočne vysokých otáčkach, kým nakombinovala správny prevod. To, že „nakombinovala“, myslím doslovne, pretože motor má štvorstupňovú prevodovku, elektromotor dvojstupňovú a výsledný prevod je kombináciou súhry benzínového motora, elektromotora, štartér-generátora ISG a oboch prevodoviek.
Celkovo má Austral až neuveriteľných 15 možností kombinácií – preto vlastne označenie multimódová prevodovka. Na prvé počutie komplikovaná konštrukcia, no v skutočnosti je komplikované iba namapovanie, resp. zladenie celého systému, pretože prevodovky sú celkom obyčajné manuálne, akurát ovládané automaticky. A práve v ich jednoduchosti tkvie prvý moment úspornosti systému. Keďže to nie sú CVT ani automatické prevodovky s planétovými prevodmi, tak majú nízke trenie a neodoberajú z motora výkon. Druhým momentom je celkom nový benzínový motor, ktorý pracuje s veľmi vysokou účinnosťou. Aj preto som celotýždňový test absolvoval s priemernou spotrebou 5,9 l/100 km. Pritom – až na spomínané prípady – je motor, resp. hnací systém veľmi príjemný. A to sa ešte nebavím o systéme 4Control Advanced, ktorý povznáša jazdu do celkom inej dimenzie.
Stručne
Čo treba uznať
- Geniálny systém 4Control Advanced.
Čo nám chýbalo
- Väčší a kultivovanejší motor.
Čo nás prekvapilo
- Spotreba pod 6 l/100 km.
Renault Austral E-Tech full hybrid 200 Iconic
Cena (základ/test) 30 400/46 600 €
Záruka 5 roky alebo 150 000 km
Motor
- Preplňovaný zážihový R3/12V + HEV, zdvihový objem valcov 1 199 cm3, max. výkon 96 kW (130 k) pri 4 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 205 Nm pri 1 750 ot.min-1. Elektromotor: max. výkon 50 kW (68 k), max. krútiaci moment 205 Nm. Štartér-generátor: max. výkon 25 kW (34 k), max. krútiaci moment 50 Nm. Najvyšší kombinovaný výkon 146 kW (199 k), najvyšší kombinovaný krútiaci moment 230 Nm. Emisie CO2 104 – 126 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 8,4 s, vmax = 175 km/h, spotreba WLTP/test 4,6 – 4,7/5,9 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- 230 V – nie
- AUX – nie
- USB-A – nie
- USB-C – 4×
- Wi-fi – áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 12,0
- Batožinový priestor: 487 – 555 dm3
Test: Renault Captur E-Tech full hybrid 145 E-Tech Engineered – Vrchol ponuky