Predpovedá to štúdia poradenskej spoločnosti AlixPartners. V tomto roku by mal podľa nej podiel čínskych automobiliek na svetovom trhu predstavovať 21 percent, napísal server CNBC.
Štúdia predpokladá, že ročný predaj čínskych automobiliek v zahraničí sa do roku 2030 zvýši na deväť miliónov vozidiel z tohtoročných troch miliónov. Rýchla expanzia čínskych výrobcov čoraz viac znepokojuje tradičné automobilky aj politiky po celom svete. Panujú obavy, že lacné čínske automobily zaplavia trhy na úkor domácej produkcie, najmä v oblasti elektromobilov.
Mark Wakefield zo spoločnosti AlixPartners uviedol, že Čína je schopná rýchlo uvádzať na trh nové automobily, ktoré sú lacnejšie a technologicky vyspelejšie ako konkurenčné produkty. AlixPartners predpokladá, že trhový podiel čínskych automobiliek mimo Číny do roku 2030 stúpne na 13 percent z tohtoročných troch percent. Ich podiel na domácom trhu by sa potom mal zvýšiť z 59 na 72 percent.
Tradičné západné automobilky, napríklad americký koncern General Motors či nemecký Volkswagen, v poslednej dobe na čínskom trhu prichádzajú o svoje pozície kvôli prudkému vzostupu domácich výrobcov, ako sú firmy BYD, Geely a Nio.
Spoločnosť AlixPartners očakáva, že na európskom trhu podiel čínskych automobiliek do roku 2030 vzrastie na 12 percent z tohtoročných šiestich. Ťažšie by sa čínski výrobcovia mali presadzovať na severoamerickom trhu, kde by sa mal ich podiel do roku 2030 zvýšiť iba na tri percentá z tohtoročného jedného percenta.
Spoločnosť AlixPartners tiež predpovedala, že čínske automobilky do konca tohto desaťročia ovládnu viac ako dve tretiny ruského trhu. Ich podiel v Rusku by sa mal podľa štúdie do roku 2030 zvýšiť na 69 percent z tohtoročných 33 percent. Z Ruska sa v dôsledku ruskej vojenskej invázie na Ukrajinu stiahlo množstvo západných automobiliek.