Najprv si povedzme, kto potrebuje kvalifikačnú kartu vodiča (ďalej KKV). Potrebuje ju:
- vodič vozidiel nákladnej dopravy – skupiny VP: C, C1, C+E, C1+E,
- vodič vozidiel osobnej dopravy – skupiny VP: D, D1, D+E, D1+E.
Vodič, ktorý ešte len začína, musí absolvovať základné školenie zakončené skúškou, pričom cena kurzu a skúšky je zhruba 1 200 eur. V rámci kurzu sa preberá podrobná konštrukcia motorových vozidiel, zásady bezpečnej jazdy, zásady ekologickej jazdy, správne upevňovanie nákladu, sociálna legislatíva v doprave, zdravotnícka príprava, psychológia, logistika či právo. Samotná skúška pozostáva z písomného testu, ktorý tvorí 80 otázok rozdelených do 4 skupín podľa tematických okruhov, kde každú skupinu tvorí 20 otázok. KKV platí 5 rokov, potom si ju treba pravidelne obnovovať za cca 250 eur. K cenám si treba prirátať ešte napr. poplatky za vydanie kartičky a samozrejme prirážku podľa lokality.
Potrebujem ju či nie?
Občas sa stane, že sa ma pýtajú ľudia, či si ju majú obnoviť, lebo pri bežnej kontrole ju aj tak policajti prakticky vôbec nekontrolujú. Lenže bežný obvodný policajt ani nevie, že niečo také existuje. Ak stretnete dopravného policajta alebo rovno toho, ktorý váži a skúma technický stav nákladných vozidiel a autobusov, tak máte smolu. Ten si ju bude pýtať určite. A riskovať jazdu bez KKV neodporúčam ani z toho dôvodu, že keď sa náhodou stane nehoda, tak okrem toho, že sa skúma dĺžka jazdy a odpočinku, tak sa pozerajú aj všetky potrebné papiere a bez KKV ste vo veľkom probléme.
Kto ju nemusí mať
Zákon však pozná aj výnimky, kedy vodič nepotrebuje KKV. Ide o:
- vozidlá s maximálnou povolenou rýchlosťou 45 km/h,
- vozidlá používané ozbrojenými silami a zbormi (PZ SR, HaZZ, colná správa a i.),
- vozidlá, ktoré sa na účely technického vývoja, opravy alebo údržby podrobujú testom,
- nové a prestavané vozidlá, ktoré ešte neboli uvedené do prevádzky,
- vozidlá používané v prípadoch núdze alebo na záchranné práce a na odstraňovanie následkov havárie, živelnej pohromy alebo inej mimoriadnej udalosti,
- osoby vo výcvikových vozidlách autoškoly alebo inej osoby registrovanej na vykonávanie kurzov základnej kvalifikácie a pravidelného výcviku počas kurzu na získanie
- vodičského oprávnenia skupiny,
- osvedčenia o základnej kvalifikácii alebo osvedčenia o pravidelnom výcviku,
- vozidlá používané na nepodnikateľskú prepravu osôb alebo nákladu pre vlastnú potrebu,
- vozidlá používané na prepravu materiálu alebo zariadenia, ktoré má vodič použiť počas výkonu práce v rámci svojho zamestnania alebo povolania, ak vedenie vozidla nie je jeho hlavnou činnosťou,
- vozidlá používané alebo prenajímané bez vodiča poľnohospodárskymi, záhradníckymi, lesníckymi, chovateľskými alebo rybárskymi podnikmi na prepravu tovaru ako súčasť ich podnikateľskej činnosti v okruhu do 50 kilometrov od základne podniku, ktorý vozidlo vlastní, prenajíma alebo používa na základe lízingu, a za predpokladu, že vedenie takéhoto vozidla nie je hlavnou činnosťou vodiča.
Význam
KKV má teoreticky prispieť k zvýšeniu bezpečnosti na cestách a skvalitneniu výkonu činností profesionálneho vodiča. Realita? Nevravím, že to vodičovi nič nedá, ale napr. Cyprus má len skúšku, stojí 70 eur, Írsko len skúšku za 152 eur, Rakúsko detto za cca 330 eur! Výučba je napr. len u nás, v ČR a povedzme v Dánsku. A keď chce mladý človek začať profesionálne jazdiť, tak to bude splácať poriadne dlho. Nie je najvyšší čas sa nad tým zamyslieť a upraviť zákon, keď všetci všade plačú, že je nedostatok vodičov autobusov a kamiónov?
Legislatíva: Predchádzanie vs obchádzanie, alebo keď na predpone záleží