Na elektrifikáciu som si pri nových autách dávno zvykol, v rámci testov mi rukami prešlo už niekoľko plug-in hybridov a poznám ich výhody aj nevýhody. To však neznamená, že ma nemôžu prekvapiť, konkrétne Jeep Wrangler to dokázal. Priznávam, že som dlho uvažoval nad tým, aký má vôbec plug-in hybridný pohon v takomto aute význam. Okrem nástroja na znižovanie flotilových emisií som však na ďalší zmysel neprišiel. Totiž plug-in hybridy svoj účel najlepšie plnia v meste, kde dokážu bezemisnou jazdou šetriť životné prostredie a pri pravidelnom domácom nabíjaní aj peňaženku majiteľa. Kto by však s Wranglerom jazdil na dennej báze po meste?
O nič neprídete
Jeep Wrangler si ľudia kupujú pre jeho bezkonkurenčné schopnosti poradiť si v náročnom teréne, milujú jeho funkčnosť a odolnosť. Našťastie, plug-in hybrid o nič zo spomenutého neprichádza – nebyť modrých doplnkov na karosérii, na pohľad nespoznáte rozdiel. Pohon zadných kolies aj tu v prípade potreby dopĺňa automatický režim pohonu všetkých kolies. Takisto môžete v teréne uzamknúť stredový, zadný aj predný diferenciál, je tu redukovaný prevod a tiež možnosť odpojenia priečnych stabilizátorov.
Dokonca svetlá výška 23,4 cm, ako aj brodivosť na úrovni 76 cm ostali nezmenené. Skrátka Wrangler so všetkým, čo k nemu patrí. Na to, aby sa zachoval osvedčený pohon, konštruktéri zasadili elektromotor medzi spaľovací motor a 8-stupňovú automatickú prevodovku. Batériu s kapacitou 17,3 kWh (využiteľná 15 kWh) umiestnili pod zadné sedadlá, takže ju v teréne nemáte ako poškodiť. Mimochodom, nabíjať sa dokáže cez Wallbox s výkonom 7,7 kW za 2,5 hodiny, resp. z bežnej 230 V siete za 5,5 hodiny.
Jazdí aj na elektrinu
Základom je dvojlitrový benzínový štvorvalec s výkonom 200 kW, ktorý dopĺňa dvojica elektromotorov. Hlavný má výkon 107 kW a prídavný, slúžiaci ako štartér-generátor, disponuje výkonom 45 kW. Na stovke ste za 6,5 sekundy, reálna spotreba (s prázdnou batériou) atakuje 11 litrov a maximálny dojazd na elektrickú energiu sa pohybuje do 50 kilometrov, samozrejme v meste.
Nechýbajú režimy Hybrid/Electric/E-Save a celé to vlastne funguje, no na konci sa stále zaseknem pri otázke: Načo by mi toto celé pri aute, akým je Jeep Wrangler, bolo? Zvlášť, ak je plug-in hybrid o desiatky tisíc eur drahší. Škoda, že konvenčné verzie zatiaľ nie sú v ponuke.
Stručne
Čo treba uznať
- Priechodnosť terénom ostala zachovaná.
Čo nám chýbalo
- Pozvanie na expedíciu niekam do Mongolska.
Čo nás prekvapilo
- Vysoký kombinovaný krútiaci moment naozaj cítiť.
Jeep Wrangler Rubicon 4×e PHEV
Cena (základ/test) 82 400/87 950 €
Záruka 5 rokov alebo 100 000 km
na VN akumulátor 8 rokov alebo 160 000 km
Motor
- Preplňovaný zážihový R4/16V + PHEV, zdvihový objem valcov 1 995 cm3, max. výkon 200 kW (272 k) pri 5 200 ot.min-1, max. krútiaci moment 400 Nm pri 3 000 ot.min-1. Elektromotor: synchrónny elektromotor, max. výkon 107 kW (142 k), max. krútiaci moment 245 Nm. Najvyšší kombinovaný výkon 280 kW (380 k), najvyšší kombinovaný krútiaci moment 367 Nm. Emisie CO2 94 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 6,5 s, vmax =1 56 km/h, dojazd na el. energiu WLTP/test 53/35 km; spotreba paliva WLTP/test 4,1/10,9 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- 230 V – 1×
- AUX – nie
- USB-A – 3×
- USB-C – 3×
- Wi-fi – nie
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 8,4´´
- Batožinový priestor: 548 dm3