Hoci sa v ostatnom období na našom trhu objavilo zopár nových empévéčok – mám na mysli Lexus LM, Hyundai Stariu, Dongfeng U-Tour – stále je ich ako šafranu. Dnes skrátka automobilky varia podľa nových receptúr a výsledkom je zakaždým nejaká forma SUV. Touran vznikal podľa „tradičných rodinných receptov“ a aby viac chutil, tak ho vlani Volkswagen doplnil o nové ingrediencie. A svojím spôsobom to môžeme brať doslovne, pretože konštruktéri vlastne dizajn nijako nezmenili, len dodali nové technológie – ingrediencie.
Do štandardnej výbavy dostal Touran adaptívny tempomat s obmedzovačom rýchlosti, aktívne udržovanie vozidla v jazdnom pruhu, pri ktorom musím zdôrazniť, že funguje jemne a s minimom falošných zásahov, takže som si ho vypínal len občas. Testovaný Touran mal dokonca aj systém autonómnej jazdy Travel Assist 2 na diaľnici a v dopravnej zápche. Čelný predkolízny systém mal Touran už doteraz, teraz má aj predkolízny systém zozadu. Ten v prípade potreby pripraví auto a posádku na náraz zozadu. Pôvodný ručičkový prístrojový štít nahradil digitálny, v základe má 8 palcov, v testovanej výbave Highline má 10,25-palcový displej Digital Cocpit Pro s možnosťou výberu tém zobrazenia. Vo výbave Highline je aj trojzónová klimatizácia, no, žiaľ, po novom má Touran dotykové ovládanie klimatizácie. Veľmi užitočnou novinkou sú LED svetlá IQ.Light s natáčaním do zákruty a tieňovaním premávky. O to viac, že diaľkové svetlá majú výborný dosvit a obe spomínané funkcie pracujú veľmi dobre.
Ku dnešnému dňu sa ponuka motorov scvrkla na dve alternatívy – benzínovú jedna-päťku z rodiny TSI a dvojlitrový diesel TDI, pričom obe môžete mať so 6-stupňovým manuálom alebo 7-stupňovým automatom DSG. Dieselovú verziu odporúčam hltačom diaľničných kilometrov, všetkým ostatným benzínovú verziu. Motor sa rýchlo zahreje, je tichý, kultivovaný, „vo výfuku“ vonia a z pohľadu otca rodiny mu ani z výkonového hľadiska nemôžem nič vytknúť. Vzhľadom na vysoký krútiaci moment sa dokonca ani v strmších stúpaniach nezapotí – turbo prifúkne, takže prevodovka nemusí podraďovať. Hoci som pár riadkov vyššie hltačom diaľničných kilometrov odporúčal diesel, ten bude predsa len úspornejší, no ani benzínový motor sa za svoj prejav na diaľnici nemusí hanbiť. Nie je hlučný a pri dodržiavaní rýchlosti ani spotreba u neho nevystrelí do výšin. Iba dve veci mu môžem vytknúť. Prvou je, že predbiehanie je vláčnejšie, tu skrátka cítiť výkonový deficit, ale s tým dokážem žiť. Druhou vecou je fakt, že vypínanie valcov ACT vypína aj pri otáčkach pod 1 500 ot.min-1, a v týchto otáčkach ísť na dva valce – aj keď ani zvyšné dva „valce“ nestanú stáť, ale sa hýbu, akurát bez paliva – nie je pre motor zdravé. A dáva to najavo vibráciami aj zvukom. S týmto by som sa ťažko zžil, musel by som to riešiť úpravou „softu“ motora. Úplnou bombou je, že vyše 370-kilometrový víkendový výlet som absolvoval s priemernou spotrebou 5,5 l/100 km.
Či už sa spýtate manželky, čo potrebuje, alebo detí, kam chcú ísť cez víkend, len ťažko nájdete nejakú zmysluplnú úlohu, ktorú by Touran nedal ľavou zadnou. Už vyše 20 rokov je to univerzálne rodinné auto na každý deň, víkendové výlety aj veľkú rodinnú dovolenku. Pritom jazdí tak dobre, že si sám budete pýtať rôzne úlohy, aby ste s ním mohli niekam ísť. Podvozok je presne taký tuhý, aký by som ho navrhol ja. Poskytuje dokonalú rovnováhu medzi komfortom a sebavedomými jazdnými vlastnosťami. V podstate si vôbec neuvedomujete, že šoférujete veľké rodinné auto. K tomu dopomáha aj pevnejšie naladenie posilňovača riadenia. Ten by som možno naladil trochu mäkšie. Konštruktéri evidentne laborovali medzi dvoma alternatívami – naladiť posilňovač tak, aby bol v súlade s autom alebo v súlade s podvozkom. Zvolili druhú alternatívu. Dobré jazdné vlastnosti plynú aj z toho, že auto pôsobí ľahkým dojmom. Obzvlášť chválim, že podvozok vôbec nebúcha do karosérie a bežné nerovnosti tlmí s obrovskou gráciou.
Interiér je premyslený do najmenšieho detailu – počnúc posedom za volantom cez variabilitu až po odkladacie priestory. Vypichol by som dve stropné výklopné priečinky, ktoré v SUV rozhodne nenájdete, ale aj to, že priečinok pod lakťovou opierkou tvorí vyberateľná vanička – vyberiete ju, opláchnete vodou a máte ju čistú. Interiér ako taký je vzhľadom na veľké bočné okná dobre presvetlený. V druhom rade sú tri samostatné sedadlá, každé z nich môžete nezávisle od druhého posúvať, meniť sklon operadla a spolu so spolujazdcovým sedadlom „ponoriť“ do podlahy. Tri samostatné sedadlá v druhom rade sú dobré pre variabilitu a pre deti je to jedno, ale pre dospelých sú tie sedadlá úzke. Škoda, že VW neponúka voľbu medzi troma samostatnými sedadlami v rade a klasickou lavicou v druhom. Testovaný model mal v opcii 1 100 eur ďalšie dve sedadlá v treťom rade. Touran je však iba stredne veľké MPV, takže pri sedemmiestnom usporiadaní je už kufor symbolický, na rodinnú dovolenku budete potrebovať strešný box.
Volkswagen Touran je skvelé rodinné auto a dnes ho môžete mať so zľavou 4 500 eur a ďalšie eurá môžete ušetriť vo forme zvýhodnených balíkov. Bol by hriech nevyužiť situáciu.
Stručne
Čo treba uznať
- Výborné LED svetlomety IQ.Light.
Čo nám chýbalo
- Hardvérové ovládanie klimatizácie.
Čo nás prekvapilo
- Vyše 370-kilometrový víkendový výlet som absolvoval za 5,5 l/100 km.
Volkswagen Touran 1,5 TSI ACT 150 k 7DSG Highline
Cena (základ/test) 28 790/44 090 €
Záruka 3 roky alebo 90 000 km
Motor
- Preplňovaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 498 cm3, max. výkon 110 kW (150 k) pri 5 000 – 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 250 Nm pri 1 500 – 3 500 ot.min-1. Emisie CO2 147 – 148 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 8,9 s, vmax=209 km/h, spotreba WLTP/test 6,5/6,1 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- 230 V – 1×
- AUX – nie
- USB-A – nie
- USB-C – 2×
- Wi-fi – áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 8,0
- Batožinový priestor: 834 dm3