Test: BMW X5 xDrive 30d – Nebezpečne blízko k dokonalosti

BMW X5 je po modernizácii lepšie vo všetkých smeroch a sebavedome dokazuje, že aj základ môže byť správnou voľbou.

Štvrtú generáciu modelu X5 predstavila bavorská automobilka v roku 2019 a vlani jej dopriala pomerne rozsiahly facelift. Zaujímavé je, že BMW „ikspäťku“ nepovažuje za SUV, označuje ju ako SAV (Sport Activity Vehicle), hoci pohon všetkých kolies xDrive je tu samozrejmosťou. Poďme však k tomu, čo auto získalo, prípadne stratilo, vplyvom modernizácie. Okrem dizajnových úprav pribudli nové prvky výbavy, vylepšená je architektúra interiéru a v ponuke sú aj nové pohonné jednotky vrátane najnovšej generácie plug-in hybridného systému. BMW X5 schádza z výrobnej linky závodu v americkom meste Spartanburg, čo je špecializované centrum BMW zamerané na modely s označením X.

Detaily robia celok

Zmeny v dizajne exteriéru nemôžem označiť za revolučné, skôr ide o prirodzenú evolúciu. Predné svetlomety sú po novom o 35 mm užšie a svetelný podpis má teraz tvar šípok smerujúcich smerom von, ktoré zároveň slúžia aj ako smerovky. Full LED matrixové svetlá už nie sú laserové, ale ich svetelný účinok aj schopnosť vyrezávania objektov ostáva špičkový. Pri testovanom aute  išlo o svetlomety M Shadowline. Ak sa vám páči kaskádovité podsvietenie masky chladiča Iconic Glow, ktoré mal aj tento konkrétny kúsok, priplatíte si 517 eur. Za matný sivý lak karosérie Frozen Pure Grey si už BMW účtuje viac, konkrétne 3 773 eur.

BMW X5, ktoré vidíte na fotografiách, sa navyše pýšilo balíkom M Sport Pro, ktorý okrem lesklých čiernych dekorácií, červených strmeňov bŕzd a 20-palcových diskov kolies pridáva aj zatmavené zadné okná a M Sport výfukový systém. Za celý balík sa pripláca 1 809 eur. Mimochodom, vedeli ste, že štvrtá generácia modelu X5 má na šírku viac ako 2 000 mm a to bez spätných zrkadiel? Je to mastodont už na prvý pohľad!

Vedúca sila pokroku

V interiéri je vplyv modernizácie citeľnejší, no obávam sa, že nie všetkým bude po chuti. Najvýraznejšou novinkou je prítomnosť dvojice zakrivených obrazoviek BMW Curved Display, pričom tá pred vodičom má uhlopriečku 12,3 palca a stredová dokonca až 14,9 palca, obe obrazovky prekrýva spoločné krycie sklo. Novinkou je tiež operačný systém BMW Operating System 8, ktorý funguje výborne, no treba si na jeho logiku a spôsob ovládania trochu zvyknúť. Našťastie, na palube je stále prítomná najnovšia generácia ovládacieho/riadiaceho systému iDrive, čo celý proces adaptácie na nové vymoženosti značne uľahčuje. Všimnúť si môžete efektívnejšie LED podsvietenie palubnej dosky, kde dizajnéri do grafiky svetelného pruhu zapracovali príslušné označenie modelu.

Zaujímavým prvkom je, že podsvietenie má aj panoramatické strešné okno Sky Lounge. Kožený interiér Merino Tartufo, tak ako ho vidíte na fotografiách, stojí 3 463 eur. Arzenál bezpečnostných a komfortných asistentov na palube bol v rámci modernizácie ešte viac rozšírený. Spomenúť môžem napríklad fakt, že štandardný systém varovania pred prekážkou bol doplnený o zníženie rizika kolízie s chodcami, cyklistami alebo inými vozidlami a to najmä pri odbočovaní z hlavnej cesty. BMW dokáže rozlišovať farby na semafore a upozorní vás, keď svieti červená. Auto dokáže samo zaparkovať do pozdĺžneho aj priečneho státia, pričom celý proces môžete riadiť aj na diaľku cez aplikáciu v telefóne.

Vylepšený naftový motor

Testoval som základný radový naftový šesťvalec s označením 30d v kombinácii s osemstupňovou automatickou prevodovkou Steptronic Sport. Spaľovací motor spolupracuje s 48 V mild hybridnou technológiou, pričom elektromotor je zabudovaný do prevodovky. Ešte podstatnejšie je, že spaľovák dopuje výkonom ďalších 9 kW (12 k) a krútiacim momentom až 200 Nm. V reálnych podmienkach mild hybridný systém krásne maskuje turbodieru a aj vďaka nemu je akcelerácia predvídateľná a plynulá. Maličká batéria sa dobíja počas jazdy prostredníctvom rekuperácie, tá je navyše adaptívna a svoju intenzitu prispôsobuje podmienkam na ceste. Spaľovací motor má namiesto hliníkových oceľové piesty, optimalizovaný proces separácie oleja a nový systém priameho vstrekovania common-rail so vstrekovačmi so solenoidovými ventilmi.

Výkon 210 kW (286 k), resp. 650 Nm je na bežné používanie absolútne dostatočný, agilnosť tomuto autu rozhodne nechýba. Navyše kombinovaná spotreba je aj pri ťažšej nohe na plynovom pedáli iba 8 litrov nafty, a preto ak natankujete plnú 80-litrovú nádrž, môžete sa tešiť na dojazd viac ako tisíc kilometrov. Spomeniem ešte adaptívne odpruženie podvozka s automatickou úpravou stabilizátorov v závislosti od zmeny rozloženia hmotnosti a tiež schopnosť meniť svetlú výšku podvozka až v piatich stupňoch. To, ako aj všetko predtým spomenuté, robia z nového BMW X5 auto, ktoré má až nebezpečne blízko k dokonalosti.

Stručne

Čo treba uznať

Základný motor je viac než dostatočný.

Čo nám chýbalo

Panel s fyzickým ovládaním klimatizácie.

Čo nás prekvapilo

Spotreba okolo 8 litrov aj pri diaľničných presunoch.

 

BMW X5 a konkurencia:

 

BMW X5

  • výborný športovo-ladený podvozok
  • nízka spotreba paliva
  • spôsob otvárania dverí batožinového priestoru
  • slabý výber animácií digitálneho kokpitu
  • ovládanie ventilácie cez dotykový displej

 Mercedes-Benz GLE

  • elegantný dizajn
  • výkon a dynamika naftového motora
  • komfortný podvozok
  • mierne vyššia spotreba paliva
  • dotykové plôšky na volante

 

 Jaguar F-Pace

  • ergonómia interiéru
  • vyladenie podvozka
  • priestrannosť na zadných sedadlách
  • britská inakosť (môže byť aj výhodou)
  • svietiaci účinok predných Full LED svetiel

 

Základné technické parametre

BMW X5  xDrive 30d

 

Mercedes-Benz GLE 450d 4Matic

 

Jaguar F-Pace D300 R-Dynamic S
Cena základ/verzia/test [€] 83 900/83 900/124 292  85 080/ 98 460/– 85 348/85 348/95 192
Záruka 2 roky bez obmedzenia km 2 roky bez obmedzenia km 2 roky bez obmedzenia km
Motor [typ/valce/ventily] preplňovaný vznetový R6/24V + MHEV preplňovaný vznetový R6/24V + MHEV preplňovaný vznetový R6/24V
Objem valcov [cm3] 2 993 2 989 2 997
Max. výkon – kombinovaný [kW (k)/ot.min-1] 210 (286)/4 000  270 kW (367 k) /

4 000

221 (300)/ 4 000
Max. krútiaci moment [Nm/ot.min-1] 650/1 500 – 2 500 ot.min-1 750 Nm pri 1 350 – 2 800 ot.min-1 600/ 1 500 – 2 500 ot.min-1
Zrýchlenie 0 – 100 km/h [s] 6,1 5,6 6,4
Max. rýchlosť [km/h] 233 250 230
Spotreba WLTP kombinovaná [l/100 km] 7,3 7,6 – 8,6 7,4 – 7,8
Test AM [l/100km] 8,0 8,5
Emisie CO2 [g/km] 192 199 194
Dĺžka/šírka/výška [mm] 4 935/2 004/1 765 4 924/2 010/1 797 4 747/2 071/1 664
Rázvor osí náprav [mm] 2 975 2 995 2 874
Prevádzková hmotnosť/užitočné zaťaženie [kg] 2 295/ 730 2 330/780 2 083 / 577
230V – nie

AUX – nie

USB-A – 1 ×

USB-C – 3×

Wi-fi – áno

Zrkadlenie – áno

Uhlopriečka: 12,3´´

Batožinový priestor: 650 dm3

 

230V – nie

AUX – nie

USB-A – 0 ×

USB-C – 4×

Wi-fi – áno

Zrkadlenie – áno

Uhlopriečka: 12,3´´

Batožinový priestor: 630 dm3

 

230V – nie

AUX – nie

USB-A – 1 ×

USB-C – 1×

Wi-fi – áno

Zrkadlenie – áno

Uhlopriečka: 11,4´´

Batožinový priestor: 613 dm3

 

BMWBMW X5
Komentáre (0)
Pridať komentár