Top5 – Najzaujímavejšie mosty

„Jsou dlouhé i krátké, i tenké jak vlas...“ spieva sa v známej českej pesničke. Na svete máme viacero absolútne jedinečných mostov.

Mosty spájajú brehy riek, jazier, morí či údolí. Prví ľudia si prechod ponad prekážky uľahčovali drevenými brvnami, v rímskej ríši už stavali mosty z kameňa. Nástup gotiky priniesol veľké oblúky, v období renesancie dali mostom ľahšie piliere. V roku 1779 postavili ľudia prvý most zo železa, v priebehu 20. storočia sa začal vo veľkom používať betón. Autá po mostoch začali jazdiť pomerne nedávno. Prinášame 5 zaujímavých mostov, po ktorých jazdia autá.

Shiziguan Floating Bridge

Známy aj ako Dlhý most snov. Ide o plávajúci most bez pilierov, ktorý sa nachádza v okrese Xuan’en v juhozápadnej časti provincie Chu-pej v Číne. Je to jeden z najznámejších plávajúcich mostov na svete a prejsť sa po ňom môžete pešo aj autom. Teda ak milujete adrenalínové dobrodružstvá! Most je zradný a nejedno auto už skončilo vo vode.

Most SNP

Mohlo by sa zdať, že bratislavský Most SNP je v tomto zozname protekčne, ale nie je to tak. Ako jediný most v Bratislave totiž nemá žiadny pilier v rieke Dunaj a v čase projektovania v rokoch 1966 – 1968 bol s dĺžkou premostenia medzi piliermi závesným mostom s najdlhším rozpätím na svete. Kým ho odovzdali do prevádzky v roku 1972, predbehol ho iný most. Unikátnou je reštaurácia UFO (pôvodne sa volala Bystrica) na závesnom pylóne s otvorenou vyhliadkovou plošinou na streche reštaurácie. V roku 2001 bol dokonca vyhlásený za stavbu storočia na Slovensku v kategórii mostné stavby. Od roku 2018 je most Národnou kultúrnou pamiatkou.

 

Öresundský most

Kombinovaný most a tunel pre železničnú aj cestnú dopravu spája dánske mesto Kodaň so švédskym Malmö. Most je dlhý približne 8 kilometrov a bol dokončený v roku 2000. Stal sa dôležitou dopravnou spojnicou medzi dvoma krajinami a predstavuje spoluprácu a jednotu medzi Dánskom a Švédskom. Zaujímavosťou je, že most sa začína umelým polostrovom na dánskej strane, pokračuje do 4 050 metrov dlhým tunelom 10 metrov pod hladinou mora, vychádza na 4 km umelý ostrov a pokračuje mostovou časťou s dĺžkou 7 845 m. Pre tunel sa tvorcovia rozhodli preto, aby piliere neprekážali lietadlám pristávajúcim na blízkom kodanskom letisku.

 

Viaduc de Millau

Do prevádzky bol uvedený v roku 2004 a považuje sa za jedno z najdôležitejších technických a architektonických diel v histórii mostného inžinierstva. Svojou dĺžkou 2 460 metrov a maximálnou výškou 343 metrov nad úrovňou rieky je Viaduc de Millau jedným z najvyšších mostov na svete.

 

Eshima Ohashi

Spája japonské mestá Macue a Sakaiminato, je dlhý 1,7 km, široký 11,3 m a ide o tretí najväčší most s tuhým rámom na svete. Je známy najmä svojou nezvyčajnou siluetou so strmým stúpaním. Je to betónový most s jedným oblúkom, ktorý umožňuje prechod veľkým lodiam.

Top5: Autá, ktoré nedostali druhú šancu

mosty
Komentáre (0)
Pridať komentár