Renault od roku 1980 predal už viac ako 3 milióny ľahkých úžitkových vozidiel Master, ktoré od začiatku až dodnes vyrába doma vo Francúzsku. O jeho mimoriadnej obľúbenosti svedčí aj fakt, že Renault Master bol v uplynulom roku najpredávanejším autom svojho segmentu na Slovenskom trhu. Nová štvrtá generácia by mala úspech svojich predchodcov ešte posilniť.
Nový Master je už na prvý pohľad masívny, kolegom na medzinárodnej prezentácii vo Francúzsku pripomínal dokonca až americké dodávky. Súhlasím, je robustný, ale pôsobí moderne a má vlastný charakter. Zrejme za to môže nové logo v kombinácii s Full LED prednými svetlami v tvare písmena C. Zaujímavé je, že do C sú dizajnovo usporiadané aj zadné svetlá. Renault pri vývoji dbal na aerodynamické vlastnosti karosérie, v porovnaní s prechodom má nová generácia až o 20% nižší odpor vzduchu. Ide o súhru viacerých faktorov – kapota je kratšia, čelné sklo je posunuté viac dopredu a má väčší sklon, aerodynamický tvar majú spätné zrkadlá a upravený je napríklad aj sklon strechy. Výsledkom je o 39 gramov nižšia hodnota emisií CO2 a o 1,5 lira nižšia spotreba paliva.
Ako v osobáku
Mimoriadne dobrý dojem na mňa spravil interiér. Je už veľmi blízko osobným autám, nová prístrojová doska je navyše do značnej miery zameraná na vodiča. Súčasťou štandardnej výbavy je 10-palcová stredová obrazovka, elektrické verzie majú aj digitálny kokpit. Perfektne tvarovaný volant pochádza z produkcie pre osobné autá a je výškovo aj hĺbkovo polohovateľný. Za volantom sa teraz nachádza volič automatickej prevodovky, verzie s manuálnou prevodovkou majú páku klasicky pri pravom kolene vodiča.
V rámci kabíny nájdete až 135 litrov úložného priestoru a veľmi rýchlo sa z nej môže stať pojazdná kancelária. Sedadlá sú oderuvzdorné a majú zosilnené okraje, to aby aj po rokoch vyzeral dobre a držali tvar. Vodič môže mať k dispozícii až 20 asistenčných systémov, pričom multimediálny systém OpenR Link s integrovanou službou Google dokáže komunikovať s mobilom prostredníctvom Android Auto a Apple Car Play. Mimoriadne dôležitou novinkou je schopnosť systému používať špeciálne aplikácie pri rôznych prestavbách. To znamená, že v rámci sériového displeja môže vodič sanitky ovládať sirénu alebo si vodič chladiarenského auta dokáže cez obrazovku kontrolovať teplotu v nákladovom priestore.
Nafta, elektrina aj vodík
Pre verzie so spaľovacím motorom je po novom vyhradený dvojlitrový naftový štvorvalec dCi s výkonom 105, 130, 150 alebo 170 koní. Motor sa kombinuje buď so 6-stupňovým manuálom, alebo s 9-stupňovou automatickou prevodovkou s hydrodynamickým meničom od spoločnost ZF. Ja som si v rámci prezentácie vyskúšal valník s výklopnou plošinou, ktorý poháňal 150-koňový naftiak v spoluprácii s manuálom.
Druhý najsilnejší variant z ponuky bude zrejme obľúbený u veľkej časti zákazníkov. Popri konvenčnej verzii som si mal možnosť zajazdiť aj na elektrickej a môžem povedať, že bezemisný pohon funguje výborne. Motor má síce na papieri iba 105 kW, ale dynamikou pocitovo prekonáva aj silné naftové motory. Informácie o vodíkovom pohode prezradí výrobca neskôr.