Nová generácia Hyundaiu Santa Fe už doslova búcha na dvere, veď by sa mal začať predávať už v polovici roka, no zatiaľ si ešte môžete kúpiť dosluhujúcu generáciu, ktorá však rozhodne nepatrí do starého železa. Naopak, je vyzretá k dokonalosti, navyše je v ponuke s dieselovým motorom, čo nová generácia nebude. Tá sa bude predávať iba s hybridným alebo plug-in hybridným pohonom. Takže keď ste fanúšikom diesla, tak potom rýchlo šup-šup k dílerom Hyundai.
Momentálne je Santa Fe vo verzii Smart k dispozícii za akciovú cenu 38 790 eur, pritom aj ona má všetko, čo má mať – silný motor, pohon 4×4, automat, všetky esenciálne bezpečnostné prvky… Ja som si však vyskúšal to najlepšie, čo môže aktuálne Santa Fe ponúknuť, teda verziu Premium, navyše so všetkými príplatkami, aké môže mať – teda až na príplatok za sedemmiestnu verziu. Spomeniem 12,3-palcový digitálny prístrojový štít, head-up displej, 360-stupňový kamerový systém, audiosystém Krell, veko kufra Smart Tailgate. Pripomeňme si, že o pohon sa stará 2,2-litrový štvorvalec so 142 kW (194 k) a 404 Nm, ktorý je tichý, silný aj úsporný. Keď som si preberal auto, palubný počítač indikoval dlhodobú priemernú spotrebu za ostatných 5 773 km na úrovni 9,0 l/100 km, no ja som svojich 830 km absolvoval s priemerom 6,8 l/100 km. A nejazdil som ako nemecký dôchodca.
Osemstupňový automat typu DCT radí hladko a čo je z môjho pohľadu dôležité, a z pohľadu dlhodobej životnosti, resp. bezproblémovej prevádzky motora ešte dôležitejšie, že nepodtáča motor. Samozrejmosťou je pohon všetkých štyroch kolies. Prioritne sú síce poháňané predné kolesá, no zadné sa pripájajú proaktívne. Nielen vtedy, keď sa predné dostanú do úzkych, ale tak, aby sa práveže predišlo tomu, že sa predné kolesá dostanú do úzkych a tiež, aby sa zlepšila stabilita vozidla v zákrutách a rôznych situáciách. Pre vás je podstatné, že keď nesledujete rozdelenie hnacej sily na displeji, potom ani neviete, čo sa v systéme deje. Len idete skrz na skrz mlákami, po zasneženej ceste, cez zákruty atď. vždy hladko, bez sekania a sebavedome. Samozrejmosťou sú jazdné režimy – 4 na jazdu po ceste a 3 na jazdu mimo nej, resp. po klzkom povrchu.
Santa Fe je s množstvom tlačidiel „stará škola“ a mne sa to nesmierne páči. Jednak dizajnovo a jednak tým, že nemusím neustále ťukať do displeja. Posed za volantom je príjemný, predné sedadlá majú pevné bočné výplne. Ja som testoval päťmiestnu verziu, no aj tá má posuvné zadné sedadlá, plus si na nich môžete meniť sklon operadiel. Zadné sedadlá sú vyhrievané, pasažieri majú k dispozícii dva USB a jeden 230 V konektor. Predné sedadlá sú vyhrievané aj ventilované.
K pekným dizajnovým prvkom patrí prešívanie predných aj zadných sedadiel s kosoštvorcami v oblasti ramien, kosoštvorcový reliéf krytu reproduktorov a tiež dekoračný plast na stredovej konzole imitujúci leštený hliník.
Hoci súčasný Hyundai Santa Fe onedlho nahradí nová generácia, tá aktuálna je stále dobrou voľbou. Najmä pre tých, ktorí veria na dieselový pohon.
Stručne
Čo treba uznať
- Príjemný priestor okolo vodiča, pekné detaily.
Čo nám chýbalo
- Principiálne nič.
Čo nás prekvapilo
- Motor vie jazdiť za 6,8 l/100 km.
Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi VGT 194 k 8 DCT 4×4 Premium
Cena (základ/test) 38 790/52 850 €
Záruka 5 rokov bez obmedzenia km
Motor
- Preplňovaný vznetový R4/16V, zdvihový objem valcov 2 151 cm3, max. výkon 142 kW (194 k) pri 3 800 ot.min-1, max. krútiaci moment 404 Nm pri 1 750 – 2 750 ot.min-1. Emisie CO2 177 – 180 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 9,2 s, vmax = 201 km/h, spotreba WLTP/test 6,8 – 6,9/6,8 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- 230 V – 1×
- AUX – nie
- USB-A – nie
- USB-C – 3×
- Wi-fi – áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 10,25
- Batožinový priestor: 634 dm3