Jednou zo zásadných zmien nového Yarisu Cross je, že z ponuky vypadla nehybridná benzínová verzia. Jednoducho sa nepredávala, resp. sa predávala málo a jej predaje klesali. Namiesto toho máte na výber dve výkonové verzie hybridu – staršiu, dobre známu 85 kilowattovú (116 k) a novšiu s 96 kilowattovú (130 k). Potešiteľné je, že pri oboch verziách máte na výber pohon prednej nápravy pohon všetkých štyroch kolies AWD-i, pri ktorom zadné kolesá poháňa ďalší elektromotor. To znamená, že od motora nejde dozadu žiaden hnací kardan.
O novej silnejšej jednotke by ste mali vedieť, že spaľovací motor je síce ten istý ako má slabšia verzia, dopĺňa ju však nový hybridný systém 5. generácie s väčším a výkonnejším elektrickým motorom MG1 a zároveň zvýšili krútiaci moment elektromotora MG2 v celom rozsahu otáčok, pričom jeho maximálna hodnota vzrástla o 30 %, zo 141 na 185 Nm. Výsledkom je rýchlejšia akcelerácia, a teda z 0 na 100 km/h sa dostanete o 0,5 sekúnd rýchlejšie, konkrétne za 10,7 s. Zároveň sa zlepšilo pružné zrýchlenie z 80 na 120 km/h o 0,4 s na 8,9 s. Rozdiely v spotrebe medzi slabším a silnejším pohonom sú zanedbateľné, konkrétne 0,1 l/100 km. Mne sa na testovacom okruhu na slnečnej Malorke podarilo zajazdiť priemer rovných 5,0 l/100 km.
Na výkon je striktne naviazaná aj výbava. Nový Yaris Cross si môžete kúpiť v šiestich úrovniach výbavy, pričom novinkou je najbohatšia limitovaná verzia Premiere Edition, no so slabším motorom nemôžete mať vyššie stupne výbavy, a so silnejším zas nižšie výbavy. Jedinou spoločnou výbavou, kde sa pohonné verzie stretávajú je stupeň Style, kde je cenový rozdiel zanedbateľných 500 eur.
2× displej
Pri pohľade na palubnú dosku veľa zmien nenájdete, no celkovo pôsobí dospelejšie. Tvorcovia zmodernizovali prístrojový štít, ktorý má vo vyšších výbavách 12,3-palca a je plne digitálny. Medzi centrálnymi výduchmi ventilácie už nenájdeme odkladaciu poličku, z miesta ju drzo vytlačil väčší 10,5-palcový displej infotainmentu, nižšie výbavy sa musia uspokojiť s deviatimi palcami. Je mi naozaj veľmi ľúto, že napr. do obkladov dverí neimplementovali o trochu viac mäkkých materiálov, výrazne by to zlepšilo celkový dojem interiéru jedného z najpopulárnejších modelov značky.
Viac ticha
Konštruktéri vypočuli zákazníkov, ktorí sa sťažovali na vyšší hluk pri jazde, a nový Yaris Cross je skutočne tichším autom, než bol doteraz. Ako to dosiahli? Hluk od motora klesol o 2,5 dB vďaka nové ľavému silentbloku motora, do sania pridali rezonátor, a zmenili aj zloženie tlmiacich materiálov pod kapotou a na motorovej priečke. Zapracovali aj na zasklení. Dvojité sklá ale určite nečakajte, nové čelné a všetky bočné sklá sú len o trošku hrubšie, ako boli tie pôvodné. Bohužiaľ, aj tak je však pri diaľničnom tempe počuť aerodynamický šum, no výrazne menej.
Bezpečnosť a efektivita
Toyota zapracovala aj na prvkoch aktívnej a pasívnej bezpečnosti. Za zmienku stojí, že odteraz vie Yaris Cross predkolízne brzdiť, ak hrozí zrážka s protiidúcim autom, či motocyklom. Do yarisky zavítal aj systém núdzového zastavenia, keď sa auto domnieva, že vodič z dôvodu náhlej nevoľnosti prestal viesť vozidlo. Vtedy Yaris Cross pomaly zastaví v doterajšom jazdnom pruhu a pustí výstražné smerovky.
Slovenský importér už medzičasom zverejnil aj cenník na modernizované kusy. Cena štartuje na 22 590 €.
Rozhodujúci faktor? Hybridný pohon!