Štvrtý modelový rad luxusnej francúzskej značky je sedan. Krátka veta, ktorá naznačuje mimoriadne ťažkú pozíciu na trhu, ktorý uznáva iba nemecké sedany. Ani japonským sa nedarí. DS 7, DS 4 a DS 3 patria do kategórie SUV či crossover, konvenčný formát je príjemné prekvapenie. Navyše, ani samotný výrobca nečaká, že by modelom DS 9 výraznejšie ukrojil nemeckým automobilkám, potenciál vidí v zákazníkoch Jaguaru a Lexusu. Úprimne? Je to škoda, lebo ak hľadáte komfort, uvoľnenosť za volantom, štýl a odlišnosť, tak v prípade DS 9 ste na správnom mieste.
Kedy ste naposledy videli chrómovanú lištu na kapote? Vnímate ju aj spoza volantu. Estetika a možno dodať aj to, že krása je na prvom mieste bez ohľadu na to, či sa na auto dívate zvonka alebo zvnútra. Všetko sedí a detaily sú premyslené dvakrát. Dizajn je vyvážený, chróm adekvátny a kolesá sú vhodne zvolené.
To všetko platí dvojnásobne v interiéri. Stačí pohľad na klasické ručičkové hodinky značky B.R.M., ktoré sa po naštartovaní vyklopia a pripomenú krásu mechaniky v dnešnej digitálnej dobe. Nie, v interiéri nechýba veľká 12-palcová dotyková obrazovka, cez ktorú ovládate väčšinu funkcií auta, pričom nechýbajú ani dotykové skratky na rýchly prístup k niektorým funkciám klimatizácie, prípadne k jednotlivým položkám menu, ako je napríklad navigácia alebo aplikácie, či telefón. Na volante majú svoje miesto hardvérové tlačidlá a v strede spomínanej lišty sa nachádza koliesko zvyšovania hlasitosti. Maximálny počet za remeselné spracovanie dostanú ovládače okien spolu s centrálnym zamykaním a ovládačom elektronickej ručnej brzdy.
Pochvala sa týka aj sedadiel. Tie sú predovšetkým komfortné a nechýba im vyhrievanie, ako aj odvetrávanie a prirátajte si k tomu aj masážnu funkciu. Nielen vpredu, ale aj vzadu, takže ak ste riaditeľ firmy, môžete bez problémov využiť aj služby vodiča. Napokon čalúnenie je z pravej kože, takže aj vôňa interiéru je vskutku luxusná a pri porovnaní s niektorými nemeckými sedanmi musíme povedať, že DS 9 ponúka oveľa, oveľa viac priestoru na zadných sedadlách. A nielen to. Pocit z kvality spracovania sa smelo môže porovnávať s nemeckou konkurenciou, len prešívanie samotného volantu trvá 45 minút.
Jazda? Tú hodnotíme ako príjemnú, pohodlnú a komfortnú. Je presne taká, aká má byť. Nič mi nechýbalo, skôr naopak, ak máte chuť nerušene sa voziť – DS 9 je tá pravá voľba. Určite nebudete taký rýchly v zákrute ako kolega na BMW radu 5, na druhej strane práve tejto silenej športovej stránke dáva DS 9 vynikajúcu protiváhu. Je to limuzína pre tých, čo sa už dávno prestali ponáhľať a stačí im komfort a istá dávka základného výkonu. Pod kapotou pracoval 1,6-litrový agregát s maximálnym výkonom 165 kW (225 k) a maximálnym krútiacim momentom rovných 300 Nm. Ak sa už chcete pustiť do kritiky, tak hneď na úvod vás zastavím. Toto je základ. Ak chcete viac, pridáte asistenciu batérie a dvoch elektromotorov tak, aby ste dosiahli tristošesťdesiat koní. Na druhej strane základný motor kombinuje veľmi príjemnú dynamiku s príjemnou spotrebou, ktorá sa v našom prípade pohybovala na úrovni 7,5 litra na 100 kilometrov. Osobne tento motor považujem za jeden z najvydarenejších, čo sa kombinácie dynamiky a priemernej spotreby týka.
Verdikt? DS 9 je niečo ako Louis Vuitton na kolesách. Poteší vás detailmi, oceníte spracovanie interiéru, komfort užívania a najmä atmosféru odlišnosti od ostatných. DS 9 nebude prvou voľbou mnohých, no aj sama automobilka to vie a naznačuje, že neočakáva od tohto modelu vysoké predajné čísla. Osobne si však myslím, že niektorým zákazníkom by práve táto verzia mohla otvoriť dvere do sveta DS. Najmä tým, čo preferujú štýlovú eleganciu v klasickom formáte, no s dávkou príjemnej extravagancie. Ak ste sa v predchádzajúcej vete našli, nasmerujte si to do showroomu DS. Neoľutujete…
Stručne
Čo treba uznať
Štýlový dizajn s množstvom detailov, ktoré potešia oko.
Čo nám chýbalo
Nám nič, zákazníkom možno chuť ísť proti prúdu.
Čo nás prekvapilo
Ľahkosť ovládania aj napriek vonkajším rozmerom.
DS 9 Pure Tech 225 Rivoli+
Cena (základ/test) 53 890/66 312 €
Záruka 2 roky bez obmedzenia km
Motor
Preplňovaný vznetový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 598 cm3, max. výkon 165,4 kW (225 k) pri 5 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 300 Nm pri 1 900 ot.min-1. Emisie CO2 155 – 159 g/km.
Jazdné výkony
0 – 100 km/h za 8,1 s, vmax=236 km/h, spotreba WLTP/test 6,9 – 7,0/7,7 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- 230 V – nie
- AUX – nie
- USB-A – 4x
- Wi-fi – áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 12,0
- Batožinový priestor: 510 dm3