Hovoríme o skútri s najvyššou konštrukčnou rýchlosťou 45 km/h, ktorý môžete riadiť od 15 rokov s vodičským preukazom skupiny AM. Honda EM1 e: je postavená na oceľovom ráme, v zadnom kolese má zabudovaný 3-fázový elektromotor s výkonom 1,7 kW a krútiacim momentom 90 Nm, ktorý berie energiu z lítiovo-iónového akumulátora s neveľkou kapacitou 26,1 Ah. Dôvod, prečo je akumulátor iba taký malý je celkom prozaický. Honda počíta s tým, že pri vysokom počte skútrov nebude možné všetky nabíjať na ulici alebo v garážach. Preto
bude treba baterku vyberať a nabíjať ju doma, a to z klasickej 230 Voltovej sústavy. Akumulátor preto váži iba 10,8 kg, unesú ho aj ženy. V skútri je umiestnený pod sedadlom, a je ľahko prístupný. Pri výkone domácej „bytovej“ nabíjačky 270 W ho z 25 na 75 % nabijete za 150 minút.
Podľa normy WMTC prejde Honda EM 1: na jedno nabitie 41 km, to však za predpokladu, že idete v režime Ekon, v ktorom má elektromotor výkon znížený na 0,84 kW. Ja som väčšinu času jazdil v štandardnom režime, v ktorom sa mi darilo prejsť zhruba 30 km. Mimochodom, skúter aj s akumulátorom váži len 95 kg, je teda ľahký a vzhľadom na svoje rozmery aj nesmierne obratný. Pritom poloha za riadidlami je celkom komfortná, vôbec
som sa na ňom necítil ako mucha na tom povestnom hnedom. A chválim aj veľmi kvalitné spracovanie – nie je o nič horšie ako na ktorejkoľvek inej Honde, a tie sú výborné. Nechýba USB port, na batožinu však pod sedadlom veľa miesta neostalo, konkrétne 3,3 litra, do ktorého som nevmestil ani svoju „buzitašku“. Pre reálny život by to chcelo prídavný horný kufor.
O reálnom živote tohto elektrického skútra sa však nateraz na Slovensku neuvažuje. Honda EM1 e: sa totiž v Európe oficiálne nepredáva a v testovanej podobe zrejme ani predávať nebude. Zatiaľ si takýto skútre budete môcť maximálne požičať. Naznačuje však koncept prevádzky elektrických skútrov. Základná myšlienka je tu totiž iná ako pri elektrických autách. V ázijských krajinách napríklad existujú špeciálne nabíjacie boxy, kde sa priebežne nabíjajú desiatky batérii do skútrov. So skútrom sa pristavíte pri boxe, „svoj“ vybitý akumulátor vyberiete, vložíte do voľného slotu v nabíjacom boxe, z ďalšieho slotu si vezmete a založíte do svojho skútra plne nabitý a pokračujete v ceste. Slovíčko „svoj“ som dal schválne do úvodzoviek, pretože akumulátor nevlastníte. Zakaždým si ho meníte a beriete nejaký celkom iný. Prevádzkovateľ, samozrejme, zabezpečuje, aby všetky akumulátory v obehu mali požadované parametre. Aby sa nestalo, že si vyberiete nejakú baterku, ktorá
sa tvári, že je plne nabitá, no nezvládane ani tretinu deklarovanej trasy alebo neposkytne potrebný výkon.
Celý ekosystém však stojí na základoch, ktoré u nás ešte nemáme vybudované ani legislatívne ošetrené – výrobcovia elektrických skútrov by sa mali dohodnúť na používaní jednotného typu batérie, resp. vyberateľné akumulátory boli medzi sebou kompatibilné, je potrebné naplánovať vybudovanie siete nabíjacích boxov a tiež musí byť zmluvne ošetrený vzťah majiteľa skútra k batérii. Honda EM1 e: je nateraz iba ukážkou toho, ako by jedna časť premysleného celku mohla vyzerať a fungovať. Avšak už dnes má Honda technologicky podobný skúter, ale s dvoma batériami a teda dvojnásobným dojazdom a do roku 2030 predstaví 30 nových elektrických jednostopových vozidiel, takže po prvej takpovediac „teaserovej“ lastovičke priletí celý kŕdeľ E motocyklov, ktoré už budú vhodné do reálneho života.
Čo treba uznať
● Jednoduchá manipulácia s vyberateľnou batériou
Čo nám chýbalo
● Aspoň o 20 km vyšší dojazd
Čo nás prekvapilo
● Skúter aj s batériou neváži ani 100 kg
Honda EM1 e
Motor
● 3-fázový elektromotor zabudovaný do zadného kolesa, výkon 1,7 kW (2,27 k) pri n.ú.
ot.min-1
Jazdné výkony
● Prevádzková hmotnosť vrátane batérie 95 kg, vmax = 45 km/h, spotreba
výrobca/test 47/50 Wh/ km