Automobilová história si pamätá mnoho áut, ktorým sa predpovedal veľký úspech, no napokon sa na trhu udržali iba v prvej a jedinej generácii. Problém bol v cene, načasovaní, príliš špecifickom dizajne… Vybrali sme päť áut, ktoré považujeme za výnimočné, no napriek nášmu obdivu druhú šancu od automobilky nikdy nedostali.
Smart Roadster / Coupé
Keď sa povie Smart, takmer všetci si predstavíme mini autíčko, ktoré sa u nás preslávilo na začiatku milénia. Označovalo sa ako Fortwo, no vedeli ste, že Smart mal v ponuke aj Roadster a Coupé? Na prvý pohľad ideálne športové auto – nízka hmotnosť s výborným rozložením, motor v strede, pohon zadných kolies a otvorená karoséria – však nikdy nezaznamenalo masový úspech. Jeho problém zrejme pre mnohých spočíval v malom motore, ktorý mal objem len 0,7 litra a výkon 45, resp. 60 kW a automatizovanej prevodovke.
Alfa Romeo 4C
Nie úplne šťastný osud mala aj nedávna talianska športová kráska z pera dizajnéra Lorenza Ramaciottiho. Model 4C zažil premiéru na autosalóne v Ženeve v roku 2013, jeho výroba sa skončila v roku 2020. Motor uprostred, nízka hmotnosť vďaka karbónovej karosérii a 180 kW na zadnú nápravu sa zdali ako dobrý kľúč k úspechu. No sparťanská výbava, až príliš ultimatívne parametre a tiež karbónový monokok karosérie boli dôvodom prečo toto auto neuspelo. Relatívne zvládnuteľná cena však robia z tohto auta dnes ideálny investičný kúsok.
Renault Avantime
Veľká špecialita od francúzskej značky, ktorej sa dodnes dizajnovo nepriblížilo žiadne iné auto. Išlo totiž o trojdverové MPV-kupé, ktoré sa vyrábalo iba tri roky (2001 – 2003) a z linky zišlo len 8 545 kusov. Pod kapotou mohol mať benzínový štvorvalec, šesťvalec a tiež štvorvalcový naftový motor. Podľa mňa ide o jedno z najviac nedocenených áut v histórii – dôkazom je fakt, že zachované kúsky sa dnes predávajú aj za vyše 20-tisíc eur. Avantime doplatil najmä na nízku tuhosť karosérie a neoslnivú kvalitu výroby.
Volkswagen Phaeton
Luxusná manažérska limuzína z dielne Volkswagenu mala konkurovať autám ako Audi A8, Mercedes-Benz triedy S či BMW radu 7, no nikdy to reálne nedokázala. Hoci Phaeton zdieľal podvozkovú platformu s Bentley Continental GT, ľudia mu jeho prémiovosť neuverili. Hovorilo sa, že Phaeton dokáže celý deň jazdiť rýchlosťou 300 km/h pri vonkajšej teplote 50 °C a pri zachovaní vnútornej teploty 22 °C, no v roku 2015 mu definitívne zazvonil umieračik. Phaeton doplatil na svoju značku, z „ľudového auta“ nemôže byť „prémiovka“.
Opel Speedster
Speedster vznikol spoluprácou značiek Opel a Lotus. V roku 1996 najskôr vznikol Lotus Elise, no po roku 2000 začali v Európe platiť nové bezpečnostné normy, ktoré britský športiak nedokázal splniť (hoci časom sa predsa len podarilo dostať na trh aj druhú generáciu). A tak vznikol Opel Speedster. Auto vážilo len 860 kg, malo odnímateľnú strechu, systém ABS, volant, pedále, päťstupňový manuál a nastupovanie si vyžadovalo menšiu akrobaciu… Žiadna klimatizácia ani posilňovač riadenia, len spontánna radosť z jazdy. A práve tú ľudia nepochopili.