Každému je z fleku jasné, že model EX30 odštartoval nový smer značky. Štýlové autíčko pôsobí kubicky a zároveň veľmi inovatívne. Celkovo je ale v ponuke len 5 farieb a okrem jednej jedinej žltej sú to všetko fádnejšie no elegantné farby. Pevne verím, že paletu postupom času oživia, lebo celkovo EX30 je podľa mňa určené skôr mladším ľudom, prvomajiteľom Volva, a tí si často pri mestskom aute žiadajú živšie a veselšie farby.
Poďme k prakticko-funkčnej stránke karosérie. Predné svetlá s množstvom segmentov vyzerajú cool, avšak prekvapivo nemajú možnosť vyrezávania. Sklá vonkajších spätných zrkadiel nie sú zapustené, medzi korpusom a sklom je taká malá medzera, že tam nevojde ani zastrúhaný vlas. Vyzerá to skvelo, bravúrne, jedinečne ale obávam sa, že prvý malý kontakt, a reflexná plocha to proste vzdá. Vzadu sa budú s veľkou obľubou voziť deti, skrz menší uhol otvárania zadných dverí a celkovo menej miesta na zadných sedadlách.
Pre fanúšikov ticha
Volvo získava jeden veľký palec hore za vytlmenie. Absolútne netušíte, že sa veziete v aute. Či už bežným tempom, alebo maximálkou po diaľnici, odhlučnenie je bohovské. Na drngačkách prácu náprav prakticky nepočuť, a to pozor, jazdíme na 19-palcových diskoch. S tichom však súvisí aj ozvučenie. Reproduktory na klasických miestach nehľadajte, o akustiku sa stará soundbar Harman/Kardon na palubnej doske pod čelným sklom, a na počudovanie to funguje skvelo!
Tlačidlá? Okrem združeného jedného voliča na sedadlách a tlačidiel na odomykanie, zamykanie, či sťahovanie okien, prakticky iné bežné tlačidlá nepoužijete. Na prepnutie svetiel, napr. keď čakáte na železničnom priecestí a nechcete vodiča oproti oslňovať, musíte spraviť 4 kroky. 3 na displeji, a ešte potvrdiť to na volante! Všetko všetúčko čo sa auta a pohody v ňom týka, ide cez centrálny displej. Pozitívom je, že sa v ňom dá zorientovať veľmi rýchlo, no priznám sa, nadmerne odpútaval moju pozornosť. Ľudia čo ma poznajú vedia, že v autách som náročný na kúrenie, keďže rýchlo premrznem od nôh. EX30 ma dominantnejší vývod na vzduch pre nohy vyosený od pedálov, takže som sa v chlade trochu viac obšmietal.
Jednomotorovka
Vo verzii s dlhým dojazdom s prevažne mestskou premávkou som z nového elektro Volva nadšený. Podmanilo si ma. Okrem spomínaného ticha veľkým plusom sú prívetivé, vyvážené a komfortné jazdné vlastnosti. Druhý príplatkový a teda drahší elektromotor vôbec nie je treba. Jeden jediný elektromotor poháňajúci zadné kolesá s výkonom 200 kW (272 k) vás ale číslami určite nemusí desiť pretáčavosťou. Prakticky EX30 také ani nevie byť a aj s touto porciou výkonu sú autu do vienka vložené bezpečné jazdné vlastnosti.
Nestáva sa mi často, aby som sa sám seba pýtal, či tento výkon nie je na bežné vozenie zbytočne silný, no žiaden slabší motor EX30 mať nemôže. Navyše nemá žiaden priškrtený ekorežim. Plný výkon je fakt parádny, lineárny a plynie z neho aj svižné zrýchlenie blížiace sa ku vrcholným spaľovacícím hot-hatchom. Spotrebou energie to je zaujímavý priemer. Veď pozrite tabuľku. Mimochodom, po diaľnici treba rátať so spotrebou zhruba 25 kWh.
Má na to
Volvo si vždy kupovala určitá skupina veľmi náročných ľudí a následne značke ostali verní dlhé dekády. EX30, ako tabuľa rasa, nepopísaný list, to berie zhurta z dvoch koncov. Jednak musí presvedčiť starých majiteľov, aby mu dali šancu, no tiež sa bude snažiť svojou jedinečnosťou, dizajnom, ekovýrobou uchmatnúť nových moderne zmýšľajúcich zákazníkov.
Čo treba uznať
- Je to niečo nové, a vôbec to nie je zlé!
Čo nám chýbalo
- Niektoré hardvérové tlačidlá (výstražne smerovky, jednoduché ovládanie svetiel…)
Čo nás prekvapilo
- Veľmi malý rozdiel v cene v porovnaní s verziou s dvomi motormi.
Volvo EX30 Single Motor Extended Range Ultra
Cena (základ/test) 37 950/50 210 €
Záruka 3 roky alebo 100 000 km
na VN akumulátor 8 rokov alebo 160 000 km
Motor
- Synchrónny elektromotor s perma0nentným magnetom, max. výkon 200 kW (272 k) pri 5 375 – 9 248ot.min-1, max. krútiaci moment 343 Nm pri 116 – 5 375 ot.min-1. Kapacita akumulátora inštalovaná/využiteľná 69/64 kWh.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 5,3 s, vmax=180 km/h, dojazd vo WLTP/test 475/350 km, spotreba WLTP/test 17,0/17,6 kWh/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- 230 V – áno
- AUX – 0×
- USB-A – 0×
- USB-C – 4×
- Wi-fi – áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 12,3
- Batožinový priestor: 318 dm3