Ministerstvo dopravy SR je pripravené vďaka nemu zrýchliť prípravu chýbajúcich úsekov diaľnice D1, D3 na Kysuciach, či úsekov rýchlostnej cesty R4 od Prešova po hranice s Poľskom.
„Som rád, že aj poslanci v parlamente uznali, že zákon nutne potrebujeme, ak chceme dokončiť kľúčové diaľnice a železnice. Chcem opäť ubezpečiť verejnosť, že práva vlastníkov a dotknutých subjektov zostávajú zachované. Nie je možné vyvlastniť pozemok bez adekvátnej finančnej náhrady, či postaviť diaľnicu bez kompenzačných opatrení na ochranu biotopov,“ zhrnul minister dopravy SR Jozef Ráž.
Schválený zákon zjednodušuje administratívne procesy pri stavbách nosnej TEN-T infraštruktúry, odbúrava byrokratické prekážky a zosúlaďuje slovenskú legislatívu s európskou. Okrem dopravných stavieb môže vláda vyhlásiť za strategickú napr. investíciu do stavby novej nemocnice, či vojenské a bezpečnostné objekty. Ide o projekty nad 50 miliónov eur, ktoré musia mať spracovanú štúdiu realizovateľnosti a musia byť posúdené v procese EIA, v ktorom práva verejnosti zostávajú úplne zachované.
Nová legislatíva zásadne obmedzuje priestor pre pôsobenie neslávne známych špekulantov, ktorí svojimi obštrukciami predlžujú proces prípravy dopravných stavieb. Nie je však namierený proti právam obyčajného občana. Štát má vždy záujem sa v prvom rade dohodnúť. Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj Ústava SR.