CFMOTO CFORCE 850 Touring a CFORCE 1000 Touring – Noví hrdinovia off-roadu

CFMOTO CFORCE 850 Touring a CFORCE 1000 Touring sú dve celkom nové „átévéčka“, ktoré si poradia s prácou aj vás zabavia.

Priaznivcom štvorkoliek značku CFMOTO určite nemusím predstavovať, poznajú ju ako dlhodobého lídra medzi ATV a UTV na našom trhu, tí zdatnejší vedia, že už vyše 10 rokov má v Európe majoritné prvenstvo v segmente a že ide o celosvetovo úspešnú značku… Ja dodám, že má štyri vývojové centrá – dve v Číne a po jednom v Európe, resp. v USA – a päť výrobných závodov na dvoch kontinentoch. Pritom vznikla len nedávno, v čase, keď sme u nás doma štrngali kľúčikmi za lepší život – v roku 1989. Tento rok teda oslavuje 35. výročie vzniku.

Možno je to zámer a možno náhoda, ale práve na toto výročie vychádza uvedenie dvoch kľúčových noviniek, s ktorými som sa zoznamoval na brnianskom automotodrome, presnejšie povedané na asfaltovej ploche centra bezpečnej jazdy, na off-roadovom polygóne a v lese areálu automotodromu. A spolu so mnou sa s nimi zoznamovali novinári z 20 krajín. Preto obrovské uznanie spoločnosti Journeyman, ktorá je importérom značky CFMOTO v Česku a na Slovensku a ktorá celú akciu zorganizovala. O to viac, že mi Eduard Šlampa, generálny riaditeľ spoločnosti, čo-to prezradil aj o zákulisných informáciách organizácie. A keďže šlo skutočne o výnimočné podujatie, na prezentácii boli prítomní aj najvyšší predstavitelia značky priamo z Číny.

Zo 70 % nové

Poďme však k veci, k spomínaným novinkám. Na úvod pripomeniem, že na Slovensku a v Čechách stroje CFORCE skôr poznáte pod označením Gladiator X. Ale späť, prvé ATV značky CFMOTO s V-Twin motorom –CFORCE 800 malo premiéru v roku 2011 a druhá generácia, kde boli už dve objemové verzie CFORCE 850 a CFORCE 1000 v roku 2017. Aktuálne novinky CFORCE 850 Touring a CFORCE 1000 Touring však svojich predchodcov výrazne prekonávajú. Nečudo, veď až 70 % komponentov je výrazne zmenených a optimalizovaných. Oba stroje stoja na celkom novom rúrkovom ráme, ktorý využíva nové materiály a navyše je konštrukčne optimalizovaný. Aj vďaka tomu vážia nové modely o zhruba 30 kg menej ako ich predošlé generácie.

Výraznými zmenami prešli motory. Dostali pevnejšie hlavy valcov, väčšie sacie a výfukové ventily, ktoré spolu s optimalizovaným časovaním ventilov a s tangenciálnym prúdením vzduchu do valcov poskytujú až o 16 % vyšší výkon v celom spektre otáčok. Okrem toho majú nové motory snímač klopania a lepšie chladenie. 850-ka vyvinie 53 kW (72 k) a 75 Nm, tisícka 63 kW (86 k) a 85 Nm. CVT prevodovka má vďaka rôznym úpravám až dvakrát takú dlhú životnosť, ako mala v predošlej generácii. Navyše dokáže prenášať viac krútiaceho momentu, mimochodom, ťažná kapacita je až 820 kg. Taký ťažký príves môžete zapojiť. Volič prevodovky sa presunul zľava na pravú stranu. Veľké zmeny sa udiali aj na podvozku. Svetlá výška je 305 mm, v závislosti od verzie máte 26- alebo 27-palcové kolesá a pre špeciálne podmienky môžete mať ešte väčšie kolesá. Zdvih kolies sa zväčšil o 35 %, CFORCE 850 Premium a všetky verzie modelu CFORCE 1000 majú nastaviteľné plynové tlmiče Piggyback a verzie 850 Premium a 1000 Premium aj disky kolies Beadlock. Polomer otáčania klesol o 17 %, posilňovač riadenie poskytuje niekoľko režimov – Min, Mid, Max a Auto. Okrem toho má pohon tri režimy Sport, Normal a Work. Rozdiely medzi nimi sú skutočne priepastné. Mimochodom, nové modely CFORCE sú dokonale vyvážené, hmotnosť je na nápravy rozdelená v pomere 50:50. Pri jazde v teréne oceníte, že nové modely oveľa menej hrejú na nohy. Samozrejmosťou je farebný digitálny displej u oboch modelov a nechýba ani konektivita so smartfónom.

Trial

Ako som v úvode spomenul, organizátor nám pripravil tri stanovištia a na každom z nich sme mali dostatok času na to,  aby sme si trasu prešli niekoľkokrát. Ja som začínal na trialy, kde boli umelo vytvorené prekážky – násypy, stúpania, klesania, brodenie, prekríženia náprav, drevené hranoly, balvany, pneumatiky, betónové panely… Sprvu opatrne, ale každou jazdou som sa viac a viac osmeľoval a pochopil som, že na niektoré typy prekážok jednoducho treba rýchlosť – čím rýchlejšie som ich dával, tým sa stroj správal lepšie. Napríklad pri pomalej jazde cez nakríž a na striedačku položené betónové platne sa stroj kýva zo strany na stranu, ale pri rýchlej jazde šlo „telo“ štvorkolky stabilne rovno  a namiesto toho, aby sa štvorkolka kývala, pracoval podvozok.

Les

Druhé stanovište – jazda v lese, bola už iná opera. Viac či menej strmé výjazdy a zjazdy, korene a spílené pne po stromoch, obracáky natesno okolo stromov, bočné náklony, sem-tam nejaké to blato… To všetko dokonale preverilo našu šikovnosť a obratnosť  štvorkoliek. Pritom – s trochou šikovnosti – všetky nástrahy zvládalo CFMOTO s pohonom zadných kolies. Dokonca aj kratší výjazd cez zablatený úsek. Trochu ma tam povozilo, ale vydriapal som sa. Pravda, v mnohých situáciách som sa cítil komfortnejšie s pohonom všetkých štyroch kolies. Lesná trasa zároveň poukázala na výkonový rozdiel oboch verzií. V rámci opakovaných jázd sme si totiž presadávali z menšej na väčšiu kubatúru.

Asfalt

Posledné stanovište malo dve časti. Prvou bol slalom s prívesným vozíkom, avšak s priamym porovnaním s predchádzajúcou generáciou. Ja som začal najprv na novej verzii a potom som presadol na predošlú a musím povedať, že ten rozdiel je viac ako svetelný rok. Riadenie je ľahšie a priamejšie, polomer otáčania menší, bočné náklony výrazne menšie. Nové modely totiž majú vpredu stabilizátor. Ten pôvodný sa bez neho v každom oblúku na prednej časti výrazne ponáral. V slalome som si uvedomil aj to, že nové modely sa vďaka príjemnejším reakciám na plyn a ľahšiemu chodu plynovej páčky oveľa ľahšie ovládajú. V rámci voľného času sme si mohli vyskúšať a trochu sa zdokonaliť v cúvaní s prívesom. Nie každý využil túto možnosť, zrejme nechceli ostať v hanbe, že nevedia cúvať s prívesom, no ja som si aj túto „vecičku“ užil. V druhej časti na nás čakali 850-ka, tisícka a malý okruh vytvorený na polygóne centra bezpečnej jazdy, aby sme sa pobavili a vyskúšali, kam až so štvorkolkami „zájdeme“. Malý okruh ukázal, ako sú dobre ovládateľné tieto stroje. Celkom na záver sme si dali ešte jednu spoločnú spanilú jazdu po takom menšom okruhu v areáli automotodromu a plní zážitkov sme sa rozlúčili s organizátormi. Ešte raz veľké uznanie a vďaka, nie je to „hop-šup, poď klobáska, zjem ťa“ zorganizovať takúto akciu.

CFMOTO Gladiator X520-A – Chuck Norris, Bruce Willis a MacGyver

Komentáre (0)
Pridať komentár