A myslím to v dobrom. Interiér síce má dotykový displej, ale esenciálne funkcie ako klimatizácia či stráženie jazdných pruhov ovládate „napriamo“ veľmi jednoducho cez palubný počítač z volantu. Nemusíte vchádzať do menu a triafať sa na správne miesto na „dotykáči“. Ďalšia vec, pre ktorú je testovaná Cupra Ateca návratom k starým dobrým časom, je samotný motor. Má dva litre, teda objem, aký mali motory pred downsizingom. Z toho pramení, že má silu v širokom spektre otáčok a zaťaženia. Inými slovami, na jednej strane ho nemusíte točiť do nemoty a aj pri úplne bežnej jazde z neho cítite výkonový potenciál, na strane druhej ho ani pri častejšom využívaní spomínaného potenciálu neuštvete a nepoložíte na kolená.
Ďalšia vec, pre ktorú je tento motor ako zo starých dobrých čias, je, že nie je elektrifikovaný – nemá mild hybridnú technológiu. Pre vás to znamená nižšiu cenu auta a menšie riziko potenciálnych technických problémov. Platí trochu otočený Murphyho zákon: čo v aute nie je, to sa ani nepokazí. A najväčším gólom je, že aj bez tej mild hybridnej technológie dokáže jazdiť úsporne. Môj priemer bol síce 7,8 l/100 km, ale pri rozumnej jazde a mimo najväčších zápch sa dostanete pod 7 l/100 km.
Samozrejmosťou sú jazdné režimy a musím povedať, že medzi športovou a komfortnou mapou motora je obrovský rozdiel. Škoda len, že so zmenou charakteristiky motora sa nezmení aj zvuk výfuku. Ten je, žiaľ, taký nijaký, čomu rozumiem – jednak predpisy a jednak asi ani nikto z nás nechce aj pri úplne pokojnej jazde otravovať ostatných. Ale v športovom režime, to už je celkom iná vec. Športový režim si dávam, lebo sa chcem baviť a zvuk k tomu patrí. Sluch je predsa jedným z esenciálnych vnemov človeka, tak ho naplňme radosťou. A aby bol efekt dokonalý, koncovku výfuku by som pekne vystavil na obdiv verejnosti a zelených. Nech ich z toho trafí šľak, nebude ich škoda. Teraz je koncovka schovaná pod nárazníkom.
Mimochodom, práve motor 2,0 TSI 190 je jednou z dvoch nedávnych noviniek Cupry Ateca. Tou druhou je menší motor 1,5 TSI 150. Ponuka motorov sa tak rozšírila na tri agregáty. Treťou alternatívou je pôvodný motor 2,0 TSI 300.
Praktické SUV s DNA Cupra
K športovému DNA značky patrí športovo ladený podvozok, vďaka ktorému nepotrebujete na toto auto zbrojný preukaz, resp. pretekársku licenciu. Funguje totiž tak dobre, že aj vodičsky priemerne zdatný človek s Cuprou Ateca dokáže jazdiť veľmi rýchlo. V súčinnosti s pohonom všetkých štyroch kolies 4Drive doslova rieši vaše chyby, a to bez toho, aby ste o tom vedeli. Samozrejmosťou sú športové prvky na exteriéri aj v interiéri. Za všetky by som vypichol tlačidlá štartovania motora a zmeny jazdných režimov na volante a tiež fajnové anatomické sedadlá s integrovanými hlavovými opierkami. Pri tom všetkom je Cupra Ateca praktické SUV s dostatočným priestorom pre pasažierov vzadu a batožinu, za 110 eur má v kufri 230-voltový konektor, ktorý môžete využívať napríklad na nabíjanie elektrokolobežky počas jazdy, a pod dnom kufra je dojazdová rezerva. Čo viac potrebujete?
Stručne
Čo treba uznať
- Silný motor 2,0 TSI, ktorý dokáže jazdiť úsporne.
Čo nám chýbalo
- „Skutočný“ výfuk a zvuk výfuku.
Čo nás prekvapilo
- Vyšší hluk od podbehov kolies.
Cupra Ateca 2,0 TSI 190 4Drive 7-DSG
Cena (základ/test) 38 090/47 772 €
Záruka 5 rokov alebo 150 000 km
Motor
- Preplňovaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 984 cm3, max. výkon 140 kW (190 k) pri 4 200 – 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 320 Nm pri 1 500 – 4 100 ot.min-1. Emisie CO2 183 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 7,2 s, vmax=212 km/h, spotreba WLTP/test 8,1/7,8 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- 230 V – 1×
- AUX – nie
- USB-A – nie
- USB-C – 4×
- Wi-fi – áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 9,2
- Batožinový priestor: 485 dm3