Dnes automobilky uvádzajú na trh samé esúvéčka. Veľké, stredné alebo malé, spaľovacie, hybridné, plug-in hybridné alebo elektrické, klasické päťdverové alebo kupé, ale vždy je to nejaká forma SUV. A keď náhodou prídu s čímkoľvek iným ako SUV či crossover, tak im musíme s obdivom a uznaním tlieskať. A Mercedesu tlieskam o to hlasitejšie, že uviedlo krásne a štýlové kupé – CLE kupé. Pozor, prívlastok kupé za označením triedy je veľmi dôležitý, pretože ešte v priebehu tohto roka by mal mercedes vyrukovať aj s „otvorenou“ verziou – CLE kabrioletom.
S črevami z triedy E
CLE využíva prvky z triedy C aj E, prístrojová doska, rozloženie displejov, výduchov klimatizácie je z triedy C, no elektronická architektúra a tiež tretia generácia multimediálneho systému MBUX pochádza už z novej triedy E. Vďaka tomu má funkciu „rutiny“. Auto sa dokáže naučiť vaše pravidelné úkony – rutiny – a potom ich vykonávať automaticky, ale rutiny si môžete cez dotykový displej zadefinovať aj vy sami. Interiér pôsobí elegantne, luxusne a vďaka hlbokému posedu a dobrej pozícii za volantom aj športovo.
Ak odmyslím, že takmer všetko ovládate cez dotykáč, tak jedinú relevantnú výhradu môžem smerovať na sedadlá. Sú vyhrievané, ventilované, okrem iného si viete nastaviť aj šírku bočných výplní a majú aj masážnu funkciu, no sedáky sú plytké a operadlá sa v oblasti ramien – tam, kde by sa mali rozširovať a poskytnúť oporu – zužujú a to dokonca do takej miery, že aj mňa, čo mám celkom konfekčnú postavu, v oblasti lopatiek „zatvárajú“. Do takéhoto auta patria nejaké anatomické sedadlá. Radšej bez masáže, ale s lepším bočným tvarovaním. Vzadu je síce viac miesta ako v kupé triedy C, no aj tak sú zadné sedadlá núdzovky. Nevadí, autá s karosériou kupé sa aj tak nekupujú ako rodinné auto.
Silný stred
Pod kapotou sme mali benzínový dvojliter s 9-stupňovou automatickou prevodovkou. Motor vyvinie 190 kW a 400 Nm, ale ďalšími 17 kilowattmi, resp. 205 newtonmetrami mu dopomôže integrovaný štartér-generátor mild-hybridného systému. Motor veľmi kultivovanie potiahne už z okolia 1 500 otáčok a až za stredné otáčkové pásmo výkon citeľne rastie, ale vo vyšších otáčkach akoby motoru došiel dych. Nejde o to, že by vo vysokých otáčkach zakapal, ale jeho ťah už nerastie tak, akoby sa na takéto krásne kupé patrilo. A chýba mu aj pekný zvuk, o tom, že výfuk je schovaný pod nárazníkom ani nehovoriac. Navyše na voľnobehu znie ako diesel. Na druhej strane dokáže jazdiť hlboko pod 10 l/100 km a pri troche rozvahy nebude problém podliezť môj priemer.
Chválim, že sa prevodovka nesnaží za každú cenu využívať najvyšší možný prevodový stupeň a tým podtáčať motor. Navyše pri bežnej jazde radí hladko, pri manuálnom radení je však pomalá. Opäť, aby bolo jasné, nie je pomalá ako „zabrzdená“, ale takéto kupé si skrátka pýta rýchlejšie reakcie na vaše povely a razantnejšie radenie, aj s jemnými „kopancami“ do chrbta.
Tri oriešky pre radosť
Podvozok je z triedy E, ale je o 15 mm znížený a testovaný exemplár mal navyše adaptívne tlmiče, ktoré umožňujú meniť tuhosť. Pre mňa je dôležité, že v komfortnom nastavení podvozok nielenže nie je zbytočne tvrdý, ale aj s 20-palcovými kolesami pekne filtruje nerovnosti. Preto ani každodenná jazda po našich cestách nebude nijako otravná. Naopak, bude veľmi príjemná a jedinou menej príjemnou vecou bude hlboké nasadanie a vystupovanie, plus dlhé dvere, ale to všetku ku krásnemu kupé neodmysliteľne patrí. Okrem toho je podvozok nesmierne sebavedomý v zákrutách, takže keď sa rozhodnete, že rýchlostné limity nie sú pre vás záväzné, tak si to poriadne užijete. K tomu nemalou mierou prispeje aj príplatkové natáčanie zadných kolies. Do 60 km/h proti natočeniu predných kolies, nad 60 km/h v smere natočenia predných kolies. Zadné kolesá sa natáčajú len do 2,5 stupňa, no na priemere otáčania to urobí pol metra. A do tretice, svoj podiel na tom, ako odvážne som vychádzal zo zákrut, mal aj pohon všetkých štyroch kolies 4Matic. Ide o permanentný pohon, nie o pripájanie predných kolies.
Na každý deň
Vyzdvihnúť musím pokročilé technológie pre každodenný život. Za všetky spomeniem vynikajúce maticové svetlá Digital Light s vykrývaním premávky, adaptívny tempomat s vedením v jazdnom pruhu, čítanie dopravných značiek, natáčanie kolies zadnej nápravy, ale aj také zdanlivo banality, ako je osvetlenie priestoru spolujazdca, keď sa po niečo načiahnete na jeho stranu, či osvetlenie boku auta svetlami zo zrkadiel pri cúvaní. A to sú presne veci, ktoré robia rozdiel medzi mainstreamovými a prémiovými značkami. Veci, ktoré nielenže ospravedlňujú, ale aj odôvodňujú cenu auta.
Stručne
Čo treba uznať
- Pokročilé technológie pre každodenný život.
Čo nám chýbalo
- Lepšie tvarované sedadlá.
Čo nás prekvapilo
- Motor bez výrazného charakteru.
Mercedes-Benz CLE 300 4Matic kupé
Cena (základ/test) 59 316/94 512 €
Záruka 2 roky bez obmedzenia km
Motor
- Preplňovaný zážihový R4/16V + MHEV, zdvihový objem valcov 1 999 cm3, max. výkon 190 kW (258 k) pri 5 800 ot.min-1, max. krútiaci moment 400 Nm pri 2 000 – 3 200 ot.min-1. Emisie CO2 159 – 173 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 6,2 s, vmax=250 km/h, spotreba WLTP/test 7,0 – 7,6/9,1 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- 230 V – nie
- AUX – nie
- USB-A – nie
- USB-C – 6×
- Wi-fi – áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 11,9
- Batožinový priestor: 420 dm3
Test: Mercedes-Benz GLB 220 d 4Matic AMG Line Premium – Univerzálny geländewagen