Počnúc prvým číslom nášho časopisu v roku 2024, sme začali spoluprácu s autobazárom AAA Auto v rámci rubriky „Z druhej ruky“. Z ponuky najväčšieho autobazára na Slovensku som si na úvod vybral Audi A4 Avant z roku 2020, ide o stále aktuálnu generáciu B9 predávanú od roku 2015, ktorá medzičasom prešla niekoľkými vylepšeniami. Nepoškodený stav karosérie, silný benzínový motor s mild-hybridom a nízky nájazd kilometrov robia z tohto auta zaujímavý kúsok najmä pre ľudí, ktorí si potrpia na špičku v rámci strednej triedy.
Vstupná brána
Audi A4 piatej generácie, podobne ako väčšie modely A6 a A8, stojí na podvozkovej platforme MLB Evo, čo okrem iného znamená, že má motory uložené vpredu pozdĺžne a zároveň, že v ponuke má aj šesťvalce. Mnohí práve z tohto dôvodu označujú model A4 za pomyselnú vstupnú bránu do skutočného sveta Audi, hoci ja si to úplne nemyslím. Čo sa týka dizajnu, generácia B9 spĺňa všetky náležitosti aktuálneho jazyka značky, niet sa veľmi nad čím pozastavovať – dokonca ani modernizácia nepriniesla radikálne zmeny.
V interiéri auto ponúka slušnú kvalitu použitých materiálov a ich spracovanie je stále na prémiovej úrovni, no trvácnosť už zrejme nebude taká, na akú sme boli zvyknutí v minulosti. Majitelia sa totiž na fórach sťažujú na vŕzganie či iné nežiaduce zvuky. Ja musím čestne priznať, že som nič také nezaznamenal. Celkový dojem napokon výrazne ovplyvňuje konfigurácia výbavy – testovaný kus mal napríklad len manuálnu klimatizáciu, čo ma v takomto aute celkom dráždilo.
Výkonom nešetrí
Vyskúšal som si Audi A4 s označením 45 TFSI quattro, čo v preklade znamená, že pod kapotou pracuje benzínový štvorvalec s objemom dva litre, výkonom 180 kW a pohonom všetkých štyroch kolies. Dvojspojková automatická prevodovka S-tronic má 7 prevodových stupňov. Ide o pomerne vzácnu verziu, v ponuke tuzemských bazárov je ich len zopár.
Takmer 250 koní je zárukou dynamiky, športová prevodovka sa nebojí radiť ostro a jednotlivé stupne doslova seká, no čo je z môjho pohľadu najdôležitejšie – nepociťoval som potrebu mať športový podvozok, A4-ka jazdí výborne aj na základnom. Je to také kombi pre náročných. Testované auto disponovalo aj mild-hybridnou technológiou – vďaka remeňovému štartér-generátoru má auto tichší štart-stop systém a nárazovo drobnú podporu pri akcelerácii. Za normálnych okolností môžete počítať so spotrebou okolo 7 litrov, pri ekonomickej jazde aj menej.
Na čo si dať pozor?
Konkrétne pri verzii 45 TFSI s mild-hybridom môže byť problém so štartér-generátorom, pre riziko skratu bola na tento komponent dokonca aj zvolávacia akcia. Ak ju predchádzajúci majiteľ absolvoval, malo by to byť vyriešené. Avšak v prípade, že máte vo výbere aj staršiu verziu bez mild-hybridu, radšej by som bral tú.
Podľa skúseností majiteľov je rozdiel v spotrebe minimálny a eliminujete tak aj teoretické riziko. Ďalej pozor na únik oleja z plastovej olejovej vane automatickej prevodovky S-tronic a tiež na jeho výmenu po 60-tisíc km. Najsilnejšou stránkou testovaného auta je podľa môjho názoru výkon benzínového motora v kombinácii s výbornými jazdnými vlastnosťami aj bez športového podvozka.
Audi A4 Avant 45 TFSI quattro
Cena: nového vozidla / súčasná cena 35 000 / 27 999 €
Motor:
- preplňovaný zážihový R4/16 V, zdvihový objem valcov 1 984 cm3, max. výkon 180 kW (245 k) pri 5 000 – 6 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 370 Nm pri 1 600 – 4 300 ot.min-1, emisie CO2: 149 – 157 g/km
Jazdné výkony a spotreba:
- 0-100 km/h za 5,7 s, vmax=250 km/h, spotreba WLTP / test 6,6-6,9 / 7,0 l/100 km.
Jazdenka: Kia Ceed 1,4 MPi CVVT Platinum – Domáci bestseller