Rakúšania aj Maďari prednedávnom začali používať nové typy radarov, z ktorých môžete dostať pokutu za prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti aj o jeden jediný kilometer. Na päťdesiatke za 51, na 90-ke za 91, na 130-ke za 131 km/h, to platí v prípade maďarských radarov. V Rakúsku tolerujú v lepšom prípade plus 3 km/h. To je šialené a s bezpečnosťou to nemá nič spoločné. Či idete o jeden alebo zopár kilometrov za hodinu rýchlejšie, alebo nie, nemá žiaden vplyv na bezpečnosť. A neberiem ani argument, že každý kilometer navyše znamená predĺženie vzdialenosti, ktorú auto prejde, kým vodič vôbec vyhodnotí situáciu, zareaguje a začne brzdiť, aj skutočnej brzdnej dráhy, ktorú vozidlo prejde od prvého momentu, keď sa brzdové doštičky dotknú kotúčov, až kým zastaví.
Výsledkom takýchto ultra presných a ultra prísnych radarov bude, že sa premávka spomalí, vodiči budú v strese neustále kontrolovať rýchlomer, a teda sa nebudú venovať premávke. S vysokou pravdepodobnosťou budú niektorí vodiči pred radarmi nezmyselne brzdiť, čo bude viesť k tzv. gumovému efektu a niekde pár áut za prvým autom to možno povedie až ku krízovej situácii, či dokonca k nehode. A na vine, samozrejme, nebude radar ani prvý vodič, ale ten nešťastník, ktorý nedobrzdil, pretože nedodržal bezpečný odstup. A neberiem ani argument, že autá predsa majú tempomat a obmedzovač rýchlosti, pretože tieto prvky nemajú všetky autá. Skrátka takéto ultra prísne radary reálne nielenže nemajú s bezpečnosťou nič spoločné, ale bezpečnosť ešte zhoršia. Aká je teda skutočná úloha takýchto radarov? Nič iné, len vyberať pokuty a zodrať z vodičov, čo sa ešte dá. A možno sekundárne znechutiť jazdu autom a motorkou.
Foto: archív
Táto krajina má najviac rýchlostných radarov. Tipnete si, ktorá to je?