Via Pribina, koncesionár rýchlostnej cesty R1, dnes zverejňuje svoje ročné výsledky, ktoré potvrdzujú pozitívny vplyv rýchlostnej cesty pre región i vodičov. V roku 2023 bola rýchlostná cesta R1 naďalej kľúčovou trasou a prešlo po nej viac ako 15 miliónov vozidiel.
Motoristi mali každodenné dochádzanie oveľa jednoduchšie a trasa bola populárna aj pre turistov. V auguste dosiahla intenzita dopravy svoj vrchol a po ceste prechádzalo v tomto období viac ako 25 000 vozidiel denne, čo je výrazný nárast oproti dennému priemeru v iných mesiacoch roka.
Navyše, v roku 2023 tvorila nákladná doprava 17% z celkového objemu ročnej premávky, čím sa potvrdzuje strategická pozícia diaľnice v sektore nákladnej dopravy. Dáta jednoznačne potvrdzujú prínos rýchlostnej cesty R1 Via Pribina k silnému ekonomickému rastu v Nitrianskom kraji. Vodiči na Via Pribina sa mohli tešiť skvelým službám v oblasti cestnej bezpečnosti a v roku 2023 Via Pribina dosiahla významný míľnik: nulovú úmrtnosť v dôsledku dopravných nehôd na diaľnici.
Statické radary – Štát nechce bezpečnejšie cesty, štát chce zarábať
Tento úspech je v súlade s dlhodobým záväzkom bezpečnosti na diaľnici. Od roku 2011 bol zaznamenaný pokles dopravných nehôd na starej ceste I/65 o 80%. Via Pribina pravidelne organizuje spolu s Ministerstvom dopravy, sekciou BECEP, osvetové kampane zamerané na účastníkov dopravy s cieľom šíriť osvetu o zodpovednej jazde. Koncesionár tiež investuje do nových technologických inovácií v oblasti bezpečnosti, napríklad nedávnym zavedením kamerového systému a výstražného svetelného signálu pre vozidlá v protismere.
Rok 2023 bol taktiež rokom, kedy manažment podnikol kroky na dlhodobé zachovanie vysokých technických a bezpečnostných štandardov diaľnice aj po viac ako desiatich rokoch od jej otvorenia.
Za týmto účelom Via Pribina v roku 2023 zrekonštruovala 14 kilometrov povrchu rýchlostnej cesty. Okrem toho koncesionár nainštaloval 94 fotovoltaických panelov a 3 moderné tepelné čerpadlá, čím v roku 2023 opäť posilnil svoju environmentálnu výkonnosť. Zároveň v tomto roku dosiahol aj 35% zníženie priamych emisií z diaľnice (tzv. rozsahy 1 a 2) od roku 2018.
Slovensko nikdy nebude mať nové cesty, kým bude rozhodovať Excel!