Samotná vyhláška je divná a nejednoznačná. Čiastočne kopíruje západný model, chýba jej však viacero ustanovení a pravidiel. Pre bežného vodiča z toho po rokoch vyplynulo, že si musí niektoré zmeny doštudovať, a aj tak bude mať z toho ľudovo povedané hokej.
Mnohí si medzičasom všimli, že cesty lemujú nové značky. Niektoré majú iný formát, niektoré zasa mierne pozmenenú grafiku, iné sa presúvajú na protiľahlú stranu, a čo je dôležitejšie, bude ich pri cestách pravdepodobne viac. A nie žeby ich vodiči potrebovali, ale aby sa možno trošku zjednotili predpisy so zvyškom EÚ.
Značky aj miznú
Uvediem príklad. Vedeli ste, že značka spomaľovacieho prahu, alebo ak chcete retardéru, už nemusí byť po novom osadená? Značky, ktoré sme poznali, už proste nie sú. Vodič má na základe informácie z dopravnej značky o maximálnej povolenej rýchlosti jednoducho predpokladať, že jazdí v úseku, kde je obmedzená rýchlosť (max. do 30 km/h) a môže tam na ceste ležať práve retardér.
A tiež pribudnú
Počnúc 31. marcom 2024 mali skončiť prechodné ustanovenia, ktoré vraveli, že napr. najvyššia povolená rýchlosť vyplývajúca zo značky, alebo zákaz predchádzania alebo zákaz predchádzania pre nákladné vozidlá vyplývajúci zo značky platia najďalej po vzdialenejšiu hranicu križovatky, ak nie je ukončená alebo zopakovaná za križovatkou. Lenže teraz prišiel odklad o pár rokov a to do roku 2029. Takže jazdíme po starom. Dokonca sa uvažuje o úplne novej vyhláške, ktorá bude mať trochu viac hlavu a pätu ako táto rýchlo kvasná aktuálna tridsiatka.
Hlavne, že budú prachy
A teraz si predstavte, že osadenie dopravnej značky stojí zhruba od 150 eur a viac (značka + robota). A poďme všetko prerábať, modernizovať…, lebo vyhláška tak určuje. A to sa ešte nebavíme o projektovaní a jeho cene. Kompetentné orgány sú v tomto ťažkopádne, dlho im to trvá a zmeny nevedia spraviť hneď. Nebolo by ľahšie upraviť normy, eliminovať množstvo dopravných značiek a ušetrené peniaze investovať tam, kde to je treba? Lebo takto ty vodič, rozmýšľaj nad tým, či je značka platná, alebo nie.
Ale aj tak, je nám toľko značiek treba, keď sa rýchlo blížime do budúcnosti autonómnych áut? Aj čoraz bežnejší systém čítania dopravných značiek môže úplne v pohode fungovať na základe údajov z GPS a lokálnych pravidlách, a reálne značku vidieť nebude potrebovať, takže aj cudzinec sa bude vedieť zorientovať.