Nový elektromotor poháňajúci zadné kolesá teraz dosahuje výkon 240 kW (326 k) – čo predstavuje nárast o 40 % oproti doteraz najvýkonnejšej verzii e-Boost. Aj maximálny krútiaci moment vzrástol na mohutných 545 Nm – o 75 % viac ako doteraz. CUPRA Born VZ zrýchľuje z miesta na tempo 100 km/h za iba 5,7 sekundy – o sekundu rýchlejšie ako verzia e-Boost. Aj elektronicky obmedzenú maximálnu rýchlosť konštruktéri zvýšili na 200 km/h – o 40 km/h viac ako pri verzii e-Boost.
CUPRA Born VZ má na zadnej viacprvkovej náprave nové pružiny a adaptívne tlmiče systému DCC, ktoré spolu s modifikovanými ventilmi v predných tlmičoch, rekonštruovanými pružinami predných tlmičových vzpier McPherson a hrubšími stabilizátormi vytvárajú nový podvozok DCC Sport. K športovejším jazdným vlastnostiam verzie CUPRA Born VZ prispieva aj modifikované hrebeňové riadenie s bezprostrednejším sprevodovaním a novým softvérom.
Kvôli zvýšenému výkonu pohonu konštruktéri modifikovali aj brzdovú sústavu, ktorá má na zadnej náprave väčšie brzdové bubny. Áno stále to čítate správne, bubny! Nové vyladenie elektronického rekuperačného brzdenia, ktorého intenzitu teraz vodič môže nastavovať pádlami na volante, zabezpečuje verzii VZ bezprostrednejšiu reakciu brzdovej sústavy oproti ostatným verziám radu CUPRA Born.
Na prenos väčšieho krútiaceho momentu poháňanými zadnými kolesami má CUPRA Born VZ štandardne širšie, vysoko výkonné pneumatiky 235/40 R 20 obuté na diskoch z ľahkej zliatiny rozmeru 8J x 20 na rozdiel od verzie e-Boost, ktorá má štandardne disky 7,5J x 19 s pneumatikami formátu 215/50.
No zvýšená výkonnosť nebolo dosiahnutá na úkor efektivity a CUPRA Born VZ má dojazd do 570 km* (kombinovaný podľa WLTP). Batéria bola konštrukčne vylepšená a teraz má kapacitu 79 kWh netto (+2 kWh). Batéria pohonu sa dá nabíjať doma pomocou wallboxu s výkonom 11 kW striedavým napätím alebo na verejnej rýchlonabíjačke jednosmerným napätím s výkonom 170 kW. V takomto prípade trvá dobitie batérie z 10 na 80 % využiteľnej kapacity iba 30 minút.
Vonkajší dizajn CUPRA Born VZ umocňujú dve nové farby karosérie – exkluzívne pre verziu VZ vyhradená tmavozelená Dark Forest a čierna Midnight Black. Športovú estetiku vozidla dotvárajú dva nové druhy 20-palcových diskov z ľahkej zliatiny – jedny odlievané s 3D dekoračnými prvkami medenej farby a druhé kované z ľahkej zliatiny. Insígniami vysokého výkonu je logo VZ na dverách batožinového priestoru a nápis CUPRA vo vyhotovení tmavého chrómu.
Emocionálny dizajn pokračuje aj v interiéri modelu CUPRA Born VZ. Štandardné škrupinové športové sedadlá s integrovanými opierkami hlavy CUP Bucket sú exkluzívne vyhradené pre túto verziu elektrického modelového radu Born a majú rovnaké vyhotovenie ako v najvýkonnejších verziách automobilov CUPRA so spaľovacím motorom – CUPRA Formentor VZ5 a CUPRA Leon VZ CUP. Nižšia poloha športového sedadla nad zemou prispieva k ergonomicky výhodnejšej polohe vodiča pri rýchlej, dynamickej jazde. Sedadlá majú kombinovaný poťah z textilu SEAQUAL® YARN.
Vďaka modifikáciám podvozku sa CUPRA Born VZ dá objednať súčasne s kombináciou troch zadných sedadiel a strešného okna, čo doteraz nebolo možné.
K zlepšeniu ovládateľnosti modelu CUPRA Born VZ prispievajú pádla na volante na nastavovanie intenzity rekuperácie. Keď vodič uvoľní pedál akcelerátora, elektromotor sa prepne do režimu generátora. Pri tom premieňa kinetickú energiu na elektrickú, ktorou dobíja batériu pohonu a tým súčasne spomaľuje vozidlo. Toto rekuperačné brzdenie znižuje opotrebovanie hydraulických bŕzd. Na pohodlnejšie ovládanie rekuperácie teraz vodič môže v režime jazdy ‘D’ pádlami na volante prepínať medzi 3 úrovňami rekuperácie podľa toho, ktorý najlepšie vyhovuje jeho štýlu jazdy.
CUPRA Born VZ má vylepšenú aj digitálnu koncepciu ovládania. Centrálny ovládací displej, odsadený od prístrojovej dosky, má väčšiu uhlopriečku 32,8 cm (12,9 palca) a osvetlené dotykové posúvači na spodnej lište displeja na ovládanie teploty dvojzónovej klimatizácie a hlasitosti audiosystému.
Systém infotainmentu CUPRA Born VZ môže byť na želanie doplnený ozvučovacou sústavou high-end s 10 reproduktormi, vyvinutou v spolupráci so spoločnosťou Sennheiser. Sústavu reproduktorov s elegantnými kovovými krycími mriežkami v kabíne napája multikanálový digitálny zosilňovač s vysokou účinnosťou a celkovým výkonom 425 wattov. Zosilňovač využíva patentovaný softvér Sennheiser AMBEO Concerto, ktorý zo stereofónneho signálu pomocou špeciálneho algoritmu vytvorí verný 3-rozmerný priestorový zvuk, ktorý pri ozvučení kabíny vozidla vytvorí posluchový zážitok živého koncertu.
Rovnako ako ostatné modely VZ má aj špičková verzia radu Born v interiéri štandardne technológiu Smart Light, ktorá predstavuje novú dimenziu intuitívnej komunikácie medzi strojom a človekom. Horizontálny svietiaci pás po celej šírke prístrojovej dosky pod predným sklom a v obkladoch dverí slúži na zobrazovanie výstražných upozornení a indikáciu špecifických funkcií pre vodiča a spolujazdcov. Dynamickým farebným svetlom zobrazuje informácie ako úroveň nabitia batérie, výstražné upozornenia asistenčných systémov (Front Assist, ACC a C2X), funkcie infotainmentu (hlasové ovládanie, telefonický hovor, navigáciu), informácie inteligentného parkovacieho asistenta, zamknutie a odomknutie vozidla, ako aj výstrahu pri vystupovaní. Vďaka tejto intuitívne vnímanej vizuálnej signalizácii je CUPRA Born VZ inteligentnejším a bezpečnejším automobilom.
Aj parkovanie je teraz oveľa jednoduchšie. Nový systém na diaľkové ovládanie parkovania Remote Park Assist umožňuje vodičovi zaparkovať vozidlo do tesného priestoru ovládaním prostredníctvom smartfónu zvonka, asistent na parkovanie s pamäťou Trained Parking Assist umožňuje naučiť vozidlo automaticky absolvovať posledný úsek pred zaparkovaním na určené miesto. A pri každodennom parkovaní bez ohľadu na miesto, je vítanou pomôckou priestorový kamerový systém so záberom v okruhu 360°s funkciou virtuálneho pohľadu Top View na vozidlo a jeho okolie zhora.
CUPRA Born VZ sa začne predávať v treťom štvrťroku 2024.