Dnes je situácia taká, že technickú kontrolu – ľudovo „estékáčku“ – musíme absolvovať prvýkrát najneskôr do 4 rokoch od uvedenia vozidla do prevádzky a potom pravidelne každé dva roky. To platí všetky osobné vozidlá M1, ľahké úžitkové vozidlá N1 a tiež pre motocykle, trojkolky, štvorkolky a quady. Ministerstvo dopravy SR však predložilo návrh, podľa ktorého by majitelia motocyklov, trojkoliek, štvorkoliek a quadov museli ísť na opakovanú technickú kontrolu iba raz za 4 roky. To znamená, že prvú kontrolu by museli absolvovať do 4 rokov od uvedenia vozidla do prevádzky tak ako doteraz a potom namiesto každých dvoch rokov iba každé 4 roky. Návrh je aktuálne v medzirezortnom pripomienkovacom konaní a keď všetko pôjde dobre, tak by mal platiť už od 1. júla tohto roku, pritom technické kontroly vykonané do 30. júna by mali pôvodnú platnosť, teda 2 roky.
Zmena by sa týkala zhruba 162 000 vozidiel kategórií L3e (motocykle a skútre s motorom väčším ako 50 cm3 ak ide o spaľovací motor a/alebo konštrukčnou rýchlosťou vyššou ako 45 km/h), L4e (motocykel s postranným vozíkom, ktorého motor je väčší ako 50 cm3 ak ide o spaľovací motor a/alebo konštrukčnou rýchlosťou vyššou ako 45 km/h), L5e (vozidlo s tromi symetricky usporiadanými kolesami a s motorom väčším ako 50 cm3 ak ide o spaľovací motor a/alebo konštrukčnou rýchlosťou vyššou ako 45 km/h), L6e (ľahké štvorkolky, ktorých hmotnosť nepresahuje 350 kg, pričom v prípade elektrických štvorkoliek sa do tejto hmotnosti nezapočítava hmotnosť akumulátora; ktorých konštrukčná rýchlosť nie je vyššia ako 45 km/h; ktorých motor nepresahuje 50 cm3 pokiaľ ide o spaľovací motor a ktorých najvyšší výkon nepresahuje 4 kW alebo v prípade elektrikcého pohonu trvalý výkon nepresahuje 4 kW) a L7e (štvorkolky, ktorých hmotnosť nepresahuje 400 kg bez akumulátorov, resp. 550 kg v prípade vozidiel určených na prepravu tovaru; ktorých výkon nepresahuje 15 kW).
Myslím si, že je to dobrý nápad, jednak sa vozidlá týchto kategórií používajú iba časť ročného obdobia a jednak ich majitelia najazdia oveľa menej kilometrov, keďže ich majú väčšinou na víkendové jazdy, aj to len vtedy, keď čas, resp. povinnosti a počasie dovolia. Navyše, odhliadnuc od pár jedincov, väčšina z nich sa o svoje stroje skutočne stará ako o člena rodiny. Palec hore. Nová úprava odbremení majiteľov motoriek, trojkoliek a štvorkoliek od starostí, ušetrí im čas aj peniaze a pritom som presvedčený o tom, že na bezpečnosť to nebude mať žiaden negatívny vplyv. Viete o nejakej nehode motorkára, kde bola príčinou nehody technická „závada“ na motorke. Ale čuduj sa svet, na internete sa okamžite objavili v diskusiách nejakí progresívne premotivovaní diskutéri, podľa ktorých vraj minister dopravy urobil službičku svojmu otcovi a svojmu straníckemu kolegovi Robertovi Kaliňákovi… A niektorí zašli ešte ďalej a všetkých motorkárov rovno hodili do jedného vreca s neslávne preslávenou skupinou motorkárov Noční vlci. Vraj minister dopravy urobil službičku takýmto ľuďom… Škoda, že sa na všetko pozeráme politicky a nie zdravým rozumom.
Mimochodom, zníženie počtu výkonu TK o zhruba 30 000 kontrol ročne by sa mala prejaviť v štátnom rozpočte sumou mínus 170 000 eur na dani z pridanej hodnoty. A to je skutočne zanedbateľná sumička…