Už viac ako pol roka beží nový systém skúšok na vodičák. Nedávno som si rozširoval svoj vodičák a musel som sa zamyslieť nad tým, prečo z pomerne rýchlej skúšky spravili časovo náročnú tortúru.
Prvý deň bol nástup na ôsmu hodinu ráno do špeciálnej miestnosti na vyčlenenom pracovisku v správe Ministerstva vnútra SR. V miestnosti bolo zhruba 20 počítačov a skoro všetky boli obsadené. Teoretická časť prebieha na počítačoch, s dobrým pocitom zvládnutia prvej časti som zhruba po hodine odchádzal domov s tým, že ďalšie ráno mám praktickú časť – jazdu.
Druhý deň ráno som smeroval do autoškoly. Po príchode policajtov nasledovalo cvičisko. Bez problémov, zvládli sme ho všetci. Jazdy však už nešli ako po masle. Motor skúšobného auta sa začal prehrievať a v záujme eliminácie možných poškodení skúšobný komisár skúšku prerušil a niektorí účastníci sa jej musia zúčastniť v iný deň. Takže v podstate stratili 3 dni dovolenky či čas, ktorý by vedeli využiť inak.
V menších mestách skúšky fungujú stále v režime „všetko za jeden deň“. Prečo sa to nedá aj vo veľkých mestách? Prvovodičom, zvyčajne študentom, uliatie sa zo školy na 2 dni poväčšine vyhovuje, zárobkovo činnej osobe však určite nie! A teraz si predstavte, že náhodou jednu časť nespravíte a budete ju musieť opakovať. K tomu nečakaná udalosť, napr. porucha na vozidle. Koľko hodín stratíte?
Nepodceňujem skúšku na získanie vodičského oprávnenia, ale nepáči sa mi naťahovanie času. Formát „všetko v jeden deň“ bolo určite lepším, navyše, dnes sa aj testy vyhodnocujú automaticky, takže sa tam ušetrí čas.