Parížske úrady už roky rôznymi spôsobmi odrádzajú vodičov áut od vstupu do mesta. Teraz boli vypustené ďalšie zbrane proti vodičom SUV.
V referende konanom nedávno vo francúzskej metropole sú výsledky jasné. 54,5 % voličov podporilo zvýšenie parkovného pre tento typ vozidiel, a 45,5 % bolo proti. V referende malo právo hlasovať 1,3 milióna obyvateľov, no zúčastnilo sa ho len 5,7 percenta. z nich. Hlasovať sa dalo len osobne. Hovoríme teda o vôli približne 40 385 ľudí v meste s 2,1 milióna obyvateľov. A teraz sa pozrite na tie rozdiely. V Trnave ohľadom parkovania sa na referende zúčastnilo cca 30% obyvateľov a bolo neplatné! Tu stačilo 5%. Zaujímavá priama demokracia.
Výsledok referenda je pre parížske úrady záväzný, od 1. septembra 2024. Vodiči SUV zaplatia za prvú hodinu parkovania v centre francúzskej metropoly 18 eur namiesto 6 eur. Sadzba je progresívna: napríklad 6-hodinové parkovanie bude stáť až 225 eur namiesto súčasných 75 eur. Nejde o omyl: za šesť hodín parkovania na nestráženom mieste na ulici si mesto vypýta túto obrovskú sumu! V susedných okresoch sa sadzba za parkovanie SUV zvýši zo 4 eur na 12 eur za hodinu.
Bratislava ako raj pre cyklofanatikov, autá chcú úplne utlmiť
Zvýšenia sa budú týkať všetkých SUV, avšak s rozlíšením podľa typu pohonu a pohotovostnej hmotnosti auta. V prípade spaľovacích modelov a plug-in hybridov je hranica stanovená na 1,6 tony, elektromobily si priplatia nad pohotovostnú hmotnosť dve tony. V skutočnosti to znamená, že nárasty sa dokonca dotýkajú napríklad elektrických kompaktných SUV alebo rodinných plug-in hybridov. Nižšie uvádzame niekoľko vybraných príkladov áut, ktoré sa s najväčšou pravdepodobnosťou stanú obeťou nových pravidiel.
Audi Q4 e-tron 40
- 2050 kg
- 4,59 m
Citroen C5 Aircross 1.6 PHEV
- 1770 kg
- 4,50 m
Peugeot e-3008
- 2108 kg
- 4,54 m
VW ID.4 77 kWh
- 2048 kg
- 4,58 m
Vyššie parkovné však zaplatia len vodiči návštevníci. Oslobodení od nich budú majitelia SUV žijúci v zónach plateného parkovania, opatrovateľské služby a remeselníci ako inštalatéri, elektrikári a opravári .
Parížske úrady k tomuto kroku motivujú túžbou zlepšiť kvalitu života v meste. Podľa kancelárie primátora SUV spôsobujú vyššie znečistenie ovzdušia, zaberajú viac verejného priestoru a predstavujú vyššie riziko v cestnej premávke.
Na stránke tamojších médii sme našli aj vyjadrenia voličov. V nich sa dočítame nasledovné:
Cyreane Demur, 20-ročná študentka, volila v elegantnom 8. obvode, ktorý zahŕňa autom upchatý bulvár Champs-Elysées a jeho chaotický kruhový objazd okolo monumentálneho Víťazného oblúka. Demur povedala, že ťažšie autá robia zápchy „ešte komplikovanejšie“ a že „treba zvážiť ekológiu a problémy s parkovaním“.
Jadine L’Orlendu, 75-ročná volička, však povedala, že SUV ma „nerušia, nezaberajú viac miesta ako iné autá, parkovacie miesta sú označené a ľudia by mali jazdiť, čo chcú. Ide o slobodu.”
Ktorý názor je vám bližší? Sloboda výberu alebo ekológia?
PAAS alebo likvidačné parkovanie v Bratislave, sťažujú sa inštitúcie aj domáci
Vo Francúzsku už podobné plány majú úrady v Lyone, Bordeaux a Grenobli. Proti trendu obmedzovania slobody výberu auta sa snaží bojovať francúzsky autoklub 40 Millions d’Automobilistes, ktorý pred referendom podal v mene svojich členov petíciu proti zavedeniu vyššieho parkovného v Paríži. Očakáva sa, že podobné iniciatívy úradov sa časom dostanú aj do zvyšných častí Európy.
Foto: Archív