Hneď na úvod zarazím všetkých „rýpalov“, ID.Buzz je síce väčšia „električka“, ale patrí pod značku VW Úžitkové vozidlá, takže medzi osobnými autami je ID.7 aktuálne najväčší elektromobil značky Volkswagen. S dĺžkou karosérie 4 961 mm, šírkou 1 862 mm a výškou 1 563 mm je ID.7 elegantný sedan, avšak s kontúrami inšpirovanými autami typu kupé. Cieľová skupina sú zákazníci vyššieho stredného segmentu, v slovenských podmienkach sú to typicky vyšší manažéri. Má však niektoré prvky, ktoré ponúkajú až vozidlá najvyššej triedy.
Ponúka viac
Elektrický pohon umožnil konštruktérom maximálne využiť pôdorys vozidla – ID.7 má krátke previsy vpredu aj vzadu a rázvor osí náprav je až 2 9 71 mm. Vnútorný priestor na nohy je preto neobyčajne veľkorysý. Priestor však ani zďaleka nie jediným jeho tromfom. Začnem tým, čo som už naznačil – prvkami, ktoré autá vyššej strednej triedy bežnej neponúkajú. A ako prvé vyzdvihnem adaptívne svetlomety s prisvecovaním križovatiek, natáčaním do zákrut a vykrývaním premávky IQ.Light LED-Matrix. Niežeby iné automobilky v nižšej strednej triede túto funkciu neponúkali, ale VW ID7. ju má skutočne vymakanú. Mimochodom, zadné skupinové svetlá sú na pohľad biele, červenými sa stanú až keď sa zapnú. Ďalšou zaujímavosťou je head-up displej s rozšírenou realitou, ktorý premieta údaje do dvoch rôznych oblastí – zhruba 3,5 a 10 metrov pred vozidlo. Pri vysokých pokutách za rýchlu jazdu príde vhod varovanie na prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti. Pi každej jazde si ID.7 aktualizuje údaje o rýchlosti, pričom táto funkcia je na prvých 6 rokov zdarma. Samozrejmosťou je aj čítanie dopravných značiek, ktoré taktiež poslúži pre varovanie na rýchlosť. Na rozdiel od konkurentov je však upozornenie na prekročenie rýchlosti jemné – nebude vás otravovať. Celkom určite by som vyzdvihol aj vyhrievané a ventilované sedadlá s masážnou funkciou. Masáž zabezpečuje 10 vankúšikov v operadle a 2 v sedáku. Zaujímavosťou je ale funkcia ventilácie. Tri ventilátory vháňajú vzduch do kanálikov vytvorených v čalúnení, takže sa chladný vzduch rozkladá rovnomerne na celú plochu chrbta a sedáku, nie v bodoch. Navyše ID.7 má v sedadle snímač vlhkosti a na základe neho vie automaticky spustiť sušenie. Na stretnutie preto vždy prídete ako elegán so suchým chrbtom, a nie prepotený ako nejaký farmár. Okrem toho môžete cez ovládanie prvky vodičovho sedadla nastaviť polohu spolujazdcovho sedadla. Ani výduchy klimatizácie nie sú obyčajné, ale inteligentné. Každý má dva elektromotory, ktoré menia smer prúdenia vzduchu v horizontálnej a vertikálnej rovine. A to nielen v rámci bežného nastavenia, ale aj priebežne za jazdy. Konštruktéri počítali so všetkým, motorčeky majú ochrannú funkciu, aby sa nepoškodili, keď vám dieťa strčí do výduchov ceruzku alebo čokoľvek iné. Panoramatické okno nemá clonu, namiesto toho má kryštalické sklo (sklo s PDLC vrstvou – s tekutými kryštálmi dispergovanými v polyméri), ktoré sa vie zatemniť a zachytí až 75 percent tepelného žiarenia. Mimochodom toto okno v porovnaní s bežnou kovovou strechou ušetrilo 4 kg a zároveň zväčšilo vnútorný priestor nad hlavami pasažierov.
621 km na jedno nabitie
O pohon sa stará celkom nový elektromotor s výkonom 210 kW (285,6 k) a 545 Nm. Mimochodom, tento motora sa od februára 2024 objaví aj v modeloch ID.4 a ID.5 a v júli aj v ID.3. Samotný motor je trojfázový synchrónny s budením permanentnými magnetmi a vyznačuje sa mimoriadnou efektivitou. Oproti pôvodnému elektromotoru, ktoré VW v modeloch ID využíval doteraz, má kombinované chladenie vodou a olejom, čo mu zabezpečuje oveľa vyššiu tepelnú stabilitu. To znamená aj vyššiu stabilitu výkonu. Vysoká stabilita výkonu, veľmi vysoká efektivita a veľmi dobrá aerodynamika spôsobili, že si konštruktéri mohli dovoliť maximálnu rýchlosť až 180 km/h. Pre info, veľa elektromobilov má maximálku obmedzenú na 160 km/h, a to nielen preto, žeby potom mali vysokú spotrebu, ale aj práve kvôli tomu, aby predišli prehrievaniu motora. Akumulátor má nominálnu kapacitu 82 kWh, z toho využiteľných 77 kilowatthodín a pri spotrebe 14,3 – 16,1 kWh/100 km má ID.7 dojazd podľa WLTP až 621 km. Vstavaná nabíjačka na striedavý prúd má výkon 11 kW, z jednosmernej nabíjačky si vie potiahnuť až 175 kW. Za ideálnych podmienok by ste mali z 10 na 80 % dobiť svoj akumulátor za 28 minút. Inými slovami, v rozsahu 10 – 80 % kapacity akumulátora by ste za 10 minút mali dotankovať energiu na ďalších 204 km. To za predpokladu využívania funkcie predohrevu akumulátora, ktorú môžete aktivovať automaticky tým, že zadáte do navigácie ako cieľ nabíjaciu stanicu, ale aj vtedy, keď vám pri dlhších cestách sama navigácia zaradí do trasy nabíjací bod alebo aj manuálne. A o tom, že to nie je zbytočná funkcia hovorí skutočnosť, že predohrev akumulátora skráti čas nabíjania o 10 – 15 minút a zároveň prispeje k menšiemu „opotrebovaniu“ akumulátora. Vpredu je zavesenie typu McPherson, vzadu „päťprvok“, konštruktéri venovali mimoriadnu pozornosť riadeniu. V opcii je dostupné progresívne riadenie a tiež adaptívne tlmiče DCC.
Tritisíc eur dole!
Aktuálne sú v predaji verzie ID.7 Pro so 77 kWh akumulátorom a poháňanou zadnou nápravou. Tá základná má cenníkovú cenu 54 490, no teraz ju môžete mať so zľavou 3 000 eur za 51 490 eur, verzia ID.7 Pro Limited má bežnú cenu 56 490 eur, no po odpočítaní uvádzacieho bonusu 3 000 eur ju môžete mať za 53 490 eur. Už v máji by sa mali začať predávať aj verzie ID.7 GTX s výkonom 250 kW s pohonom všetkých štyroch kolies a v treťom kvartáli 2024 potom aj kombi verzia ID.7.