Začnem známou, no trochu modifikovanou myšlienkou z automobilového sveta zameranou na farbu karosérie. Úžitkovú Daciu Spring Cargo totiž môžete mať v akejkoľvek farbe, pokiaľ bude biela. Iná farba nie je. Malým prekvapením je, že síce ide o úžitkovú verziu, ale všetky dvere majú sklá. Podvedome som očakával pre verziu Cargo plechovú výplň aspoň na zadných bočných dverách.
Efektívne maximum
Zadné sedadlá chýbajú, na ich mieste je rovná ložná plocha odzadu až po mrežu, ktorá oddeľuje úžitkový priestor od priestoru pre posádku. Jednoduchým riešením tvorcovia dosiahli rovný kubík objemu kufra. Náklad s maximálnou hmotnosťou 358 kg si môžete ukotviť o štyri oká. Pod dvojitým dnom je dokonca miesto na rezervu, čo pri elektromobiloch nebýva zvykom. Škoda, že ju výrobca v cenníku neponúka a je tam len opravná súprava. Ako som už naznačil, za prednými sedadlami je pevná mreža. Zamrzí, že Dacia nevyužila potenciál z aktuálneho Renaultu Kangoo, kde sa pravá časť mreže dá otvoriť a po sklopení spolujazdcovho sedadla zväčšiť ložný priestor, prípadne vytvoriť priestor na prevoz dlhších predmetov. Dĺžka ložnej plochy je 1 172 mm, šírka v užšom bode medzi blatníkmi je 786 mm a v najširšom mieste medzi dverami 890 mm. A ešte sa na moment vrátim k výplniam zadných dverí, a teda k oknám. Štandardne sú otvárané elektricky, ale má to háčik. Otvárať ich môžete len z jedného miesta, a to z obloženia zadných dverí, čiže keď ich chcete otvoriť, musíte zastaviť a otvoriť dvere, pretože okolo mreže neprestrčíte ruku.
Málo môže byť veľa
Elektrických 45 koní je na takéto auto adekvátnych. Najmä keď si uvedomíme, že jeho domovom je mesto a jeho úlohou je byť čo najefektívnejšie a najúspornejšie. S prevádzkovou hmotnosťou len 1 006 kg autíčko v meste vynikajúco poslúži. Pri jazde mestskými uličkami si však vodič všimne jednu vec. Volant, ktorý sa nedá nastaviť ani výškovo, ani osovo, sa akosi nechce vracať do základnej polohy a auto ide vo výjazde zo zákruty vždy trochu dokriva. Posledné stupne do priameho smeru musí vodič vždy dorovnať rukami.
Stačí? Stačí!
Dacia Spring Cargo poskytuje v kombinovanom cykle dojazd 230 km a v meste sa to môže vyšplhať až na 305 km. Nám sa podarilo prejsť solídnych 240 km v letnom období s využitím Eco režimu, ktorý mierne koriguje účinnosť motora a klimatizácie. Pre denné potreby kuriérskej spoločnosti, rozvoz jedál, maloremeselníka a pod. to bohato postačuje.
V štandarde je dodávaná AC nabíjačka 6,6 kW. Za príplatok 600 eur dostanete 30 kW DC nabíjačku, pri ktorej nabíjanie z 10 na 100 % trvá trochu viac ako 60 minút. Určite by som za rýchlonabíjací systém zainvestoval, lebo ako všetci vieme, keď kuriérske auto stojí nezarába.
Stručne
Čo treba uznať
- Dobrý priekopník mestskej doručovacej služby.
Čo nám chýbalo
- Viac stupňov rekuperácie.
Čo nás prekvapilo
- Volant sa nevracia do úplného stredu.
Dacia Spring Electric 45 Cargo
Cena (základ/test) 20 250/21 370 €
Záruka 3 roky alebo 100 000 km
Motor
- Synchrónny elektromotor s permanentným magnetom, max. výkon 33 kW (44 k) pri 3 000 – 8 200 ot.min-1, max. krútiaci moment 125 Nm pri 500 – 2 500 ot.min-1. Kapacita akumulátora inštalovaná/využiteľná 27,4/26,8 kWh.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 19,1 s, vmax=125 km/h, dojazd vo WLTP/test 230/240 km, spotreba WLTP/test 12/10,2 kWh/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- 230 V – nie
- AUX – 0×
- USB-A – 1×
- USB-C – 0×
- Wi-fi – nie
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 7
- Batožinový priestor: 1 000 dm3