TOP 5 – Naše vysnívané autá

Všetci máme v srdci auto, po ktorom celý svoj život túžime.

Niektoré sú už prakticky nedosiahnuteľné, iné za svoju jedinečnosť vďačia skôr nostalgii. Keď sa piati redaktori Auto magazínu nechajú uniesť a vrátia sa v čase, na povrch vyplávajú aj tie najtajnejšie tajomstvá. Toto je päť áut, o ktorých snívame a asi do konca života budeme snívať.

Dalibor Klíma – Lancia Stratos HF Rallye

Ten plagát z časopisu Quattroruote som si v roku 1975 zavesil na stenu tak, aby som sa ráno s pohľadom naň zobudil a večer usínal. Bola na ňom Lancia Stratos HF posádky Munari/ Manucci počas víťaznej jazdy na Rely Monte Carlo 1975. Fascinujúca súťažná kreácia od Bertoneho v nádherných bielo-červeno-zelených farbách Alitalia. Fantastické auto s hmotnosťou 880 kg, motorom V6 2,5 l umiestneným naprieč pred zadnou nápravou a zadným náhonom.

Víťaz Majstrovstiev sveta, víťaz mnohých svetových rely. V takom si zajazdiť…! Mládenecký sen sa neskôr takmer splnil. Počas jázd s Oplami DTM na Nűrburgringu sme obedovali v tamojšom múzeu. A tam tá modla z plagátu stála! V plnej paráde, tej istej posádky, vysoko pravdepodobne to isté auto. Zamestnanec múzea neodolal môjmu nadšeniu a dovolil mi nastúpiť. So zbožnou úctou som pohladkal volant, zošliapol spojku, zaradil 1-2-3-4-5. Ale to vŕŕ, vrŕŕŕŕ vychádzalo (žiaľ) len z mojich úst.

Peter Varga – Jaguar XJ220

Na začiatku 90. rokov 20. storočia bol Jaguar XJ220 ako zjav z iného sveta. S výškou 1 150 mm pôsobil, akoby sa na ceste plazil. Jeho parametre však vonkoncom neboli plazivé – 3,5-litrový vidlicový šesťvalec biturbo vyvinul 404 kW (542 k) pri 7 200 ot.min-1 a 645 Nm pri 4 500 ot.min-1 dávalo vozidlu predpoklady na zrýchlenie z nuly na stovku za 4 sekundy a maximálnu rýchlosť 341 km/h.

No a aby toho nebolo málo, poháňaná bola iba zadná náprava… V tom čase bola celkom prirodzená 5-stupňová manuálna prevodovka. A ešte jeden zaujímavý údaj: napriek luxusnej výbave vážil Jaguar XJ220 iba 1 470 kg. Mimochodom, do roku 1994, keď ho prekonal McLaren F1, bol Jaguar XJ220 najrýchlejším sériovo vyrábaným vozidlom, hoci 281 exemplárov vyrobených v priebehu dvoch rokov ťažko označiť za sériovú výrobu. Každopádne, bol to automobil snov.

Daniel Balucha – Dodge Viper Defender

Písal sa rok 1994, keď v USA nakrútili prvú časť seriálu Viper, u nás známeho pod názvom Zmija. V tom čase som ešte nebol ani na svete, narodil som sa až o dva roky neskôr, no k seriálu som sa ako dieťa dostal vďaka tomu, že aj po roku 2000 ho vysielali české televízie Nova a Prima. Keď som ako malý chlapec vždy po škole sedával pred televíznou obrazovkou, neuveriteľne som obdivoval auto, na ktorom hlavný hrdina naháňal zločincov.

Tým autom bol Dodge Viper RT/10 roadster, hoci v posledných sériách ho nahradil Dodge Viper GTS. Čo však bolo ešte zaujímavejšie, v seriáli sa toto auto vedelo pretransformovať do útočného pancierového módu, keď zmenilo svoj vzhľad a aktivovalo svoje zabudované zbrane, to bola paráda! Dodge Viper Defender, dokonca priamo ten zo seriálu, sa len nedávno predával v aukcii, pričom vyvolávacia cena bola približne 70-tisíc eur. Mať vtedy toľko peňazí, už by som ho mal doma.

Marek Pauco – Peugeot 405 T16

V obyčajnej 405-ke som vyrastal, a tak nejako podvedome som celý život sníval o vrcholnej verzii. Ako malé dieťa som o modeli 405 T16 ani len netušil. V dostupných tlačených odborných publikáciách sa vždy spomínala len slabšia Mi16. Všetko zmenil až príchod internetu. Vtedy som ako -násťročný vo vodách internetu objavil informácie o  verzii T16 s pohonom 4×4, ktorá vznikla v počte 1 046 kusov. Motor vychádzal z 2,0 16 V zo slabšej atmosférickej Mi16.

O vtedajšie potešenie sa staralo turbo Garett VAT25. Turbo sa vyznačovalo minimálnou turbodierou a tlačilo 1,1 baru. Regulácia plniaceho tlaku navyše umožňovala funkciu OverBoost a tlačila 1,3 baru. Na 45 sekúnd tak dokázal narásť výkon na 220 koní z bežne dostupných 196 koní. Zrýchlenie uvádzali 7,1 sekundy a maximálnu rýchlosť 235 km/h. Dodnes si pamätám, keď som bol na vysokej škole a na bazoši vyskočila jedna z mála na predaj. Volal som tam ako prvý, no bohužiaľ som ju nestihol kúpiť. Odvtedy ceny vyleteli raketovým tempom a môj sen sa asi navždy rozplynul.

Marián Bóna – Lamborghini Miura

Milujem autá už odmalička a prakticky som s nimi vďaka „angličákom“ vyrastal. Druhým kontaktom bol film a už ani neviem, ako som sa prepracoval k originálnemu filmu Italian Job, kde sa v úvodnej scéne objavil nádherný športiak – Laborghini Miura. Stačilo mi tých pár minút záberov, aby som sa zamiloval do tohto auta. Dodnes ho považujem za najkrajšie alebo jedno z najkrajších áut sveta. Unikátne je nielen dizajnom Marcella Gandiniho, ale aj konštrukciou.

Obrovský dvanásťvalec je uložený naprieč s maximálnym výkonom 257 kW (35O k). A nielen to, agregát mal odliaty blok motora spolu s prevodovkou, čo je unikátne riešenie. Šetrilo to priestor a dizajnér tak mohol nakresliť športiak, ktorý fascinuje dodnes. A aby som nezabudol, Feruccio Lamborghini o tomto projekte nevedel. Gian Paolo Dallara, Paolo Stanzani a Bob Wallace na ňom pracovali vo svojom voľnom čase. Kultových momentov bolo pri vývoji viac ako dosť, no u mňa je Lamborghini Miura na vrchole môjho rebríčka a už sa to asi nezmení.

 

Komentáre (0)
Pridať komentár